Monday, May 18, 2009

Seharian Di Rumah sayasukacupcake.blogspot.com

Selongkar punya selongkar saya jumpa gambar lama ni.. baju oren tu Haizan, baju biru Kak Jun .. emm abaikan muka saya yg serabai dan berminyak tu!

Em minggu lepas saya berjaya jugak curi waktu utk ziarah rumah kawan karib merangkap sparing saya utk tulis rencana masa di Jelita dulu, Kak Jun @ Zurilawati Ku Zaifah @ sayasukacupcake.blogspot.com. Bertahun-tahun rasanya tak jumpa sejak masing-masing pencen dari Jelita. Kak Jun yg juga bekas editor pertama majalah Cosmopolitan Malaysia, rasanya masih maintain mcm dulu!
Macam-macam cerita kami sembang bersama Haizan yang juga bakal meninggalkan Jelita tak lama lagi. Rasa tak cukup korum sebenarnya bila geng kami Khairol Bariah tak ada. Bariah mesti tengah busy dengan program busana di TV9 nya. Ha! Ha! Sempat jugak kami berangan, satu hari nanti kalau ada rezeki kami ke Jakarta lagi mcm yg pernah kami buat dulu. Atau mungkin kali ni ke Bali bersama semua yg dah bergelar ex-Jelita.

Kalau nak tahu, dengan Kak Jun lah saya banyak belajar utk jadi reporter yang berani dan bold. Kalau tak, tak mungkin saya, Jun dan Bariah meredah ke Narathiwat naik bot penambang waktu saya sarat mengandungkan Haiqal. Kami selamba badak aje redah sempadan Malaya utk cari berita hal nikah sempadan. Tanpa sebarang temujanji, kami memang redah pergi ke sempadan dan terus masuk ke Siam.
Dengan Kak Jun jugak, saya dan dia sama-sama terlompat di bilik mayat HKL bila jenazah org meninggal sebab dibunuh ditolak depan kami.

Kami juga pernah berlama-lamaan menghadap mayat org mati digilis kereta api yg mahu diawetkan. Masa tu mayat dah lebih seminggu. Huh, macam berani sungguh kami masa tu demi nakkan gambar bedah siasat mayat! Dalam sebulan tu, kerja kami asyik menghadap mayat aje. Bau bahan pengawet yg melekat sampai ke tekak tak usah cakaplah! Kiranya banyak lagi kerja gila yg pernah saya buat bersama Kak Jun di Jelita. Sampailah kami sama-sama menang anugerah kewartawanan majalah terbaik Malaysia dan dapat award dari Tun Abdullah Badawi.

Kekadang saya yg lalok kerja, tertinggal slide di Semenyih dan bos pulak mintak time tu jugak.. Huh, pada Kak Junlah saya minta pertolongan hantar saya balik ke Semenyih dan patah semula ke Jelita hanya sebab sekeping gambar.

Itulah al-kisah masa zmn gila kerja dulu. Sekarang ni kalau imbas balik, kami sama-sama geleng kepala dan gelak besar!

Hari Jumaat lepas, dari nasi lemak, ke donut kemudian kek coklat penuh strawberi sampailah ke cucur udang kami menjamu selera.. Memang kami kenyang makan .. makanan memang penuh meja! Semuanya Kak Jun masak sendiri tu!

Sekarang Kak Jun happy dgn passionnya yg baru.. cupcakes! Sesiapa pun saya gerenti pasti terpegun tengok cupcakes Kak Jun di blognya. Em, kalau nak tahu sahabat saya ni.. saya gelarkan ada jari-jemari yg magik. Menjahit terror, menulis menjadi, buat cuppies pun comel giler!
ni antara cupcake kak jun.... masa memula tengok saya ingat ni renda!
Hem, saya dah terfikir, kalau kak Jun bertandang ke rumah saya, harus saya sembelih ayam belanda tu.. Ha! Ha! Resipinya nanti saya tanya Kak Norzailina kita!


Ada beremel tanya saya, "Kak Lily ni menaip 24 jam ke?"

Hish, taklah sampai macam tu! Mahu muka saya pun jadi segi empat macam skrin laptop kalau duduk menaip 24 jam!

Sejak anak tinggal dua orang saja di rumah, saya makin rajin pulak melayan ternakan suami di belakang rumah. Sejak Sunti tak ada, kami dah lupuskan ternakan arnab. Tak larat nak bela sebab cepat sangat membiak. Selain kucing saya si Fasha yang berat hampir 4 kilo, saya selalu leka layan tiga ekor ayam belanda yg ada di rumah ni.

Kalau ekornya kembang memang cantik macam merak. Adib suka hambat ayam belanda ni keliling reban. Kata Adib, ayam ni kalau besar sikit dia nak tunggang macam naik ostrich! Kami beli dulu pun memang di ladang ostrich di Semenyih ni. Suami saya dah berangan-angan nak sembelih.

Konon anak-anak cuti sekolah nanti boleh dipanggang.
Entah ya entah tidak. Angsa pun tak pernah disembelih, biar berpuluh kali menyebut! Ayam belanda ni pulak dah pandai bertelur. Kalau telur angsa anak saya kata macam telur T-Rex dinasour tu (sebab besar dan kulitnya sangat keras) telur ayam belanda ni kecil sikit.

29 comments:

idasm said...

salam kak lily...
seronoknya membaca coretan pengalaman waktu zmn giler kerja dulu... hehe... mcm2 ada yea... syabas buat akak berjaya dpt award dr Tun.

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

salam
lily..mana gambar cupcakenya..akak memang suka tgk cupcake yg cantik2 walau tak suka makan, lupalah tu nak bawak kamera ya..

Ummu Auni said...

kak lily, turun tak di gerai PTS di mines nanti?

Mersik said...

Wahh.. nk sembelih ayam belanda aaaa. Jgn lupa kat kawan2 jauh ni ya.. hik hik

mrsgr8zx22 said...

kak lily rindunyer kat kak haizan, kak june kak bariah. nantila tahun ni nyer mission harus belajar driving pastu cari kete kecik boleh jejalan bwk anak anak :)..asyik tepon jer tanya citer ..adoiii rindu nyer kat kengkawan zaman dulu :)

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam lily..
lily mengadap mayat.. kita orang dulu siap tlg mandi mayat. gara2 nak intvw kisah tukang mandi mayat.

mmg seronok klu ada membela haiwan ternakan nih.. tp tak leh lupa..kenduri kawin akak dulukan, antara hidangannya masak ayam belanda. 4 ekor dapat sekawah heheh!
makan ngn pulut kuning

Mat Gebu said...

Salam kak lily...mmg betul. cupcake kak J tu mula2 tgk ingat kek "tipu"..ahaks, sebab cun sangat....Saya dulu byk mencuba resipi kat majalah Jelita tu...mesti hairan kan, lelaki tapi baca majalah Jelita...Saya ingat lagi 1 st time ever saya buat kek, ikut resipi majalah jelita, kalau tak silap keluaran tahun 1988!!!..bila menjadi dgn gebunya seperti diri ku ini, terus lah saya mempercyaai resipi2 kat dalam tu...Bila mana kemunculan Chef Wan dalam satu segmen langkah demi langkah, lagi lahh saya jadi gian mencuba!!...Masa tu Kak Norz...nya resipi mmg melambak dahh dalam buku, kertas, semua dok melekat kat peti ais....

Unknown said...

salam lily

Puaaaaassss sangat hati dapat jumpa awak ngan Haizan hari tu. Cuma terkilan sebab tak dapat buat pesta makan-makan dengan lebih dahsyat lagi dn disertai Bariah. Entah macam mana ropa dia sekarang....buzy sangatlah tu. Hilang rindu dendam Li....and nanti kita buat rombongan pergi Bali tau. Sah! sah! awak tu dah jadi pengunjung tetap Bali. Nanti kita pergi tau. Haizan and Bariah mesti ikut....bestnya>..muah muah

Leeza said...

Salams...
kalau manok belanda tu dengar, sure dia org doa siang malam minta dilepaskan.Tapikan...dah bela, bila sembelih nanti n masak, ada selera lagi ke nak makan?
Pengalaman awak banyakla....patutlah buat citer /novel buat saya resah gelisah.

Ekin said...

kak lily...
sob...sob...sob...
kite penat dah cari buku AAK kat kajang. termasuk czip lee.
satu pon tak jumpa!!! huhu...

a'ah. kite keje sementara je. sampai dapat sambung lagi. boring dok umah. nak gi rumah akak pun tak tau bila lagi. huhuhu

Ekin said...

kak lily...
sob...sob...sob...
kite penat dah cari buku AAK kat kajang. termasuk czip lee.
satu pon tak jumpa!!! huhu...

a'ah. kite keje sementara je. sampai dapat sambung lagi. boring dok umah. nak gi rumah akak pun tak tau bila lagi. huhuhu

iza~de~bintang said...

Salam Kak Lily next time kalau jadi panggang ayam belanda tu ajak2 le cik bintang ni yer..huhu.. dah bnyk kali kata nak singgah tak jadi2 sampai la ni. Kalau saja2 nak muncul depan umah Kak Lily segan lah pulak =)

Pengalaman H.K Kak Lily lagi banyak dari Iza. Siap boleh wat artikel dan selit dalam novel hehee.

Kak Lily buat ler cabutan bertuah 1 atau 2 orang pemenang bawak pi Bali..(salah sorang tu biarlah Iza ngeh ngeh ngeh)

Jasmeen HomeDelight said...

segala cerita kwin sempadan, rumah mayat, makeup mayat, sedut emak, kawin lari..sumer sy masih ikat lg kaklily....isu bohsia yg dok layan jantan smbil isap rokok tu...lg ler terpahat kt ingatan nih....dulu Jelita bestttttttttt!!...akak tau x, skrg i x penah dah beli Jelita ... sbb u alls dah x der...:)

Pengasas said...

Salam ziarah!
Saya tak pernah makan daging ayam tu. Kawan2 kata sedap. Kat mana ada jual? Tentu mahal kan.

Lily Haslina Nasir said...

hai ida..
masa kerja dulu rasa macam tak ingat dunia. semua benda dan perkara dicuba. sekarang ni kalau disuruh kembali.. uhh, fikir 10 kali kot.. tapi dapat partner mcm kak jun, seribu kemungkinan boleh kami redah. ha! ha!

Lily Haslina Nasir said...

Kak yati,
Kek kak jun tu memang semua gempak sungguh. Kalau kak yati tengok blog dia memang teruja punyalah. rasanya teta pun sama suka tengok kek barbie doll yg bergaun kembang tu

Lily Haslina Nasir said...

ummu auni,
nak memborong lagi ke kat mines. akak tak sure lagi ada ke tidak sebab jadual dgn anak-anak yg balik bercuti penuh.

Lily Haslina Nasir said...

Mersik,
kalau mengidam boleh aje kita suruh cik lan sembelih ayam belanda tu

Lily Haslina Nasir said...

Vogue Mama,
Akak ni asyiklah terlupa aje nak bawa novel tu ke BP.. betul ke belum ada lagi? kalau tak ada, akak pos ajelah, beri alamat kat sms

Lily Haslina Nasir said...

Kak Nik,
Jadi wartawan majalah ni mcm mcm benda dapat belajar kan..
Eh, 4 ekor ayam belanda dapat sekawah hidangan? Kita dah beritahu suami, ha.. ha.. ha.. suruh dia tambah ayam belanda tu.. boleh buat kenduri nanti

Lily Haslina Nasir said...

Mat Gebu,
Memang nampak macam toys kan kak jun pun cupcake tu. Cantik sangat! Kalau Mat Gebu nak tahu kak jun memang sangat sangat berseni orangnya. Oh, Mat gebu follow jelita dah lama ya! Em, chef wan memang bermula dgn jelita sejak awal 90-an

Lily Haslina Nasir said...

Kak Jun,
Kita okay saja bila bab bali ni! Memang tak pernah yang tak mahu pergi. Kalau nak berehat, berspa dan nak perasan mcm org kaya kejap memang balilah tempatnya.. ha! nanti kita planlah waktu sesuai dgn barry dan haizan sekali.. terima kasih utk makan-makan hari tu! Best sesangat!!

Lily Haslina Nasir said...

LizaBujang,
Selalunya kalau kita tak lalu makan ternakan kita tu, hidangan tu jadi rezeki jiran tetangga. Ha! Ha! Tak pun kita jamu anak=anak yg tuisyen di sini

Lily Haslina Nasir said...

chenta mati,
okay kerja? wah mesti duit gaji habis borong barang di parkson tu nanti! Em, dah dapat ke novel tu?

Lily Haslina Nasir said...

Iza de bintang
lain kali singgah ajelah! rumah akak senang nak cari. tapi beritahu awal, sempat kita sembelih ayam kan

Lily Haslina Nasir said...

Jasmeen,
terima kasihlah sebab sudi baca jelita zmn kita tu! Wah, Jasmeen ingat ye semua artikel tu... memang masa tu kerja rasa macam seronok sangat sebab kami minat dan memang suka jugak buat benda-benda mengarut tu.. bayangkan tengok pengawet mayat sedut darah keluar dan pam masuk ubat pengawet.. sempat jugaklah.. tengok segala mayat yg disolek

Lily Haslina Nasir said...

Pengasas,
saya beli anak-anak ayam belanda tu di satu ladang ternakan ostrich di Semenyih. Harga bergantung saiz anak ayam belanda tu. kalau tak silap seekor rm20 utk yg berusia 4 hari

Hazlin Nazri said...

salam Lily,
sedap ke daging ayam belanda? mendengar bunyinya aje macam pelik je..

cutenya tengok cupcake tu. respect kat org yg pandai buat kek. akak tak pandai.. dah tu malas pulak nak mencuba... beli je..

ieyla said...

Salam perkenalan dihulurkan,saya org baru disini.Seronok membaca citer2 akak dan pengalaman2 akak ketika zaman bekerja dulu...macam2 ada...he...he...he...Cantik betul cup cake tue sampai nak makan pun tak sampai hati,pandai betul org yg membuat tue....

ShareThis