Wednesday, August 14, 2013

Patah Pinggang Sakit Jari:((

Gumbira bila Kak Rohaya kata insyaallah dia dapat lapangkan masa untuk saya buat bekam. Ni dah masuk kali ketujuh saya bekam. Sebelum ni dengan orang lain. Tapi dengan Kak Aya saya suka sebab dia datang ke rumah. Saya dah rasa sakit badan gara gara masak di petang raya.... 80 biji ketupat, sembelih ayam kampung 7 ekor, rendang daging 6 kilo, sama sup ayam.... huwaaaa ni belum bermenantu.... bercucu... nangessss masak sensorang!

Lepas pulang dari Melaka, saya masak lagi. 
Segala kari ayam pencen, segala sup tulang, ketupat, sambal, kek etc.  Bila jamu saudara mara di Melaka dengan sup ayam selasih yang tulang dan dagingnya hitam, hahah jenuh saya nak kena explain. Ayam tu kan pelik, kaler hitam. Kalau orang tak biasa sure hairan awat daging gelap gelita macam kayu hanyut dalam sup tu:)) Kalau ikutkan ayam selasih mahal yang amat.... chinese selalu buat sup herba ayam ni. Saya? Hahaha ayam selasih tu bela belakang rumah jer.









Serius rasa nak patah pinggang. Masa di Melaka sempat saya mintak rahsia resipi dodol sedap dari mak saudara saya. Hahaha ni projek tahun depan. Tetiba rasa gigih nak buat dodol sendiri. Dulu kalau masa di Melaka, dodol memang mak saya kacau sendiri. Nenek saya pun sama. Kalau buat dodol, satu kawah besar. Tapi apa-apa pun nak kena hilangkan rasa sakit terkehel tulang dik banyak sangat masak raya ni. Arwah mak saya mesti kagum agaknya.... saya yg masa anak dara pemalas ke dapur gigih masak sekarang, yang dulunya siang ikan pun selalu hiris jari sendiri, yang tak pernah siang ayam.... sekarang bolehlah kalau nak masak untuk 100 ke 200 orang makan :)))

1 comment:

Mawar Safei said...

Lily
hebatnya!
selamat hari raya buat Lily sekeluarga.

ShareThis