Wednesday, October 30, 2013

KERJA DARI RUMAH:))




SAYA SELALU terima emel atau pm dari adik-adik yang bertanya macam-macam tips menulis atau tips bekerja dari rumah. Ada yang saya dah share di fb. 
Okay saja kongsi tips buat yang selalu tanya saya. Macam mana saya selalu dapat job yang kekadang saya pun tak pernah plan untuk terjebak.

1. Saya jenis redah dan buat. Sentiasa yakin ada cara untuk belajar dan saya tak suka belajar cara susah. Hahaha, biar menangis sorang-sorang time belajar buat sesuatu, tapi depan orang sengih aje. Sendiri-sendiri sebenarnya saya huru-hara nak belajar buat benda yang mungkin baru bagi saya. Kena pantas belajar. Kena cool biar jiwa kacau dihambat deadline.

2. Ada kawan kata saya gila. Kalau agensi emel saya minta siapkan job esok pagi dan dia emelkan jam 4 petang, saya tetap kata YA. Saya tak langgar deadline dengan client. Nak pulak kalau client tu memang company yang bertaraf worldwide. Biarpun sampai 35 halaman terjemahan, dan tempoh masa yang saya ada kurang 12 jam, YA, saya siapkan juga.

3. Saya tak pernah tanya bab duit. Saya akan kata terpulang bajet tuan dan berapa harga patut saya atau berapa harga market. Biasa aje kalau orang delay payment sebab dalam industri kerja sendiri ni, duit lewat memang biasa. Jadi kena ada tolak-ansur. Dan kekadang ada bos dah janji sekian tapi bila dia bayar jadi kurang, saya tak pernah marah atau bising. Saya terima dengan senyum. Bagi saya untuk jangka panjang, saya tetap tak rugi. Bos begitu akan cari saya balik.

4. Saya juga tak pernah ambil duit muka atau duit tanda jadi kerja. Tak pernah. Selesai kerja baru kira. Sebab saya faham apabila projek baru bermula selalunya tuan besar pun tak dapat cash. Jadi kena ada tolak ansur.

No comments:

ShareThis