Tuesday, March 3, 2015

Chairil Razlan (CR) & Sofeatulaishah (Pia Pemuk)





Sesekali sewaktu Chairil sibuk menerangkan carta strategi unit pemasaran, Sofea sempat memandang. Curi pandang sebenarnya! Biar sekilas, namun cukup untuk menangkap dan merakamkan figura sasa di hadapannya itu.
Kacak pulak dia ni! Sebelum ni macam selekeh aku tengok. Duduk bersilang kaki dekat tempat parking. Pakai celana denim lusuh yang koyak lutut. Baju t putih pun macam dah berhari-hari tak bersalin. Muka melekit berminyak. Yang depan ni sumpah ada aura!
Chairil terus membuat carta pai dan graf di papan putih. Lengan kemejanya dilipatkan sedikit. Mata Sofea terus tekun memerhati. Tangan lelaki yang biasa ke gimnasium! Terserlah urat dan otot-otot. Maskulin!
“Saya berdiri depan ni bukan suka-suka ya! Bukan jadi tugu. Saya nak tunjukkan cara macam mana nak kira profit. Macam mana nak tarik klien. Pandang tangan dengan lengan saya buat apa? Nak kira bulu roma ke? Budak baru tolong beri perhatian.”
Dush! Semua yang ada dalam bilik mesyuarat itu serentak menoleh ke arah Sofea. Ya Allah! Malunya! Gementar dirinya tidak terucap. Pipi merona merah, mata tersipu-sipu tidak tahu mahu dihala ke mana. Sofea pantas menundukkan muka. Mata sekadar melekat di bawah meja.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/34380#sthash.hVIFSpeo.dpuf



“Kau kalau ke site, jangan nak pakai baju kurung. Pakai ringkas. Tapi di pejabat kena formal semula.”
“Hah?”
“Apa hah? Kau nak pakai baju kurung ke site, kau nak memanjat macam mana nanti? Kau tu dahlah aku tengok gemuk pendek. Merendang macam bonsai! Eh, orang panggil kau apa?”
“Err… Sofea.”
“Bukan Pia?”
Angguk.
“Betullah tu. Kau ni patut panggil Pia Pemuk. Pia Pendek Gemuk! Nama berjela tu susah nak sebut. Payah nak ingat. Pia Pemuk aku panggil kau. Faham!”
Dia angguk. Apa lagi yang boleh dikatakan. Bukankah budak baru bererti mentimun!
Tuhan! Kenapa dengan dia? Sampai bila aku kena bertahan? Muka panas membahang. Sofea melangkah perlahan keluar dari bilik Chairil. Dia panggil aku Pia Pemuk? Runtuh semangat! Larut jiwa dalam rasa kecewa yang panjang. Angin kering terus menyapa lesu segenap penjuru. Biar hanya dari belakang, Sofea terasa renungan Chairil mengikuti langkahnya. Dan dia menjadi sangat tersihir. Dia tahu ada senyum nakal pada wajah itu. Biarlah! Biarlah. Kau menang Chairil!
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/34380#sthash.hVIFSpeo.dpuf

No comments:

ShareThis