Wednesday, August 5, 2015

Raya:) Raya:)) Raya:))





RAYA sebulan
Jadi ok lagi kan kalau nak ucapkan selamat hari raya.
Mintak maaf sesangat sebab saya tak sempat nak beri komitmen share cerita pia dengan cr dari harian metro tu. Saper nak baca boleh cari di facebook. Di blog ni saya tak sempat sangat.

 1 syawal tahun ni jatuh hari Jumaat:))
Perasan sungguh macam sambut birthday saya!
Dulu tahun 1971, 1 syawalnya bersamaan hari Jumaat,:)
Masa mak ada, saya selalu tanya, macam mana ya.. orang sibuk nak raya, mak sibuk nak beranak:)))
Tua dah saya kalau ikut kalendar hijrah ni.
Ikut kalendar Islam, saya dah 45 tahun:))



Raya dah rutin. Saya masak selagi boleh di rumah sebelum semuanya angkut bawak ke melaka.
Bila mak tak ada, semua boleh.
Tahun ni rekod sungguh.
Total besar 80 biji ketupat anyam.
Empat biji kek
Rendang daging berkilo kilo kilo kilo:))
Semua masak sendiri
Oh dalam menu ada kuah kacang 3.5 kg
Lepas tu hari raya pertama saya rasa nak qada tidur jer:))

Rasa macam tahun depan nak cuti masaklah time raya. Serius penat.
Dapur pasang aircond pun bahangnya macam sauna.
Mujur kek semua akak che bunga uruskan:)

Muka semua yang penat, dah petang baru larat nak menghadap kamera. tu pun mak che bunga ni kena paksa. Kami usik inche busu kami, Dr Jabar yang tetiba nampak 15 tahun lebih muda. nampak slim. Wahhh! Cayalah busu, gigih minum air pati ibu kunyit rupanya! Patut nampak glowing skin tu. Nampak cerah:))

Alrite, lepas ni bertambah menu kesihatan saya... selain pati mengkudu, manjakani sama nanas,  nanti mak che bunga tambah air pati ibu kunyit pulak ya:)) Itu pun tak sempat curi foto bonda saudara, yg rata rata nampak awet muda terutama makcik li dengan makcik jamiah:)) Yang sebenar semua ni untuk kesihatan... tak kuasalah nak awet muda sangat. dah tua tu tetap tualah kan.... tapi sungguh, bila duduk sembang dengan bonda dan bapa saudara, macam macam tips dikongsi. Tu belum dengar pesan nenek kami yang suruh kami elak nasi:)) Nenek dah 91 tahun pun sihat alhamduilllah!







Syafiq dengan muka gedik, Saffuan dengan songkok tinggi, Adib gigi baru dan yeahh ada Adib kecik kat celah tu.. Adib kecik ni anak Dr Jabar. Eh mana Yaya? Anis, Aqil, Haiqal, Rosie, Siti semua buat iklan gigi:))

Salam hari raya dari kami anak cucu arwah Jamilah sama Pak Nasir:)) Semua pesen Muslimah. Saya? Tak kuasa nak beli baju raya. Pakai ajelah mana ada.... sibuk mengejar deadline novel untuk projek khas Cempaka di Langit Rejab. Sumpah senyum saya tu senyum plastik! Mata rasa sembab dan sepet... sebab sampai Melaka jam dua pagi. Subuhnya dah pagi raya. Rasa nak pengsan. Yelah sebelum pulang nak kena basuh periuk belanga, kawah rendang bagai. Nak cuci loyang kek. Memang tak daya sangat rasanya. Tapi gagahkan jugak.. hahah tu belum menghambat dan main kejar kejar dengan che bunga kat dapur masa sibuk masak tu:))


Lelaki Paling Perasan di rumah:))

Abang che bunga yang kurus tapi feeling feeling sado:))

No comments:

ShareThis