Tuesday, May 24, 2016

Catatan 2010 - Bertunasnya Cerita CR & PIA

TAHUN 2010 - Hari Raya - Kalau hati ni umpama sebutir pasir, saya rasa hati saya tahun ni bagai dibelah tujuh! Kenapa? Tak apa.. biar saya simpan sendiri kenapa raya tahun ni sebenarnya menguji saya dan keluarga. Pada kawan-kawan yg kirim mesej, emel, ucapan di FB, telefon atau apa saja.. saya mohon ampun ya kalau tak sempat balas.. Saya sangat hargai.. tapi macam saya kata.. tahun ini hati saya luluh bagai pasir dibelah tujuh!


Saya membelek-belek kandungan blog http:lilyhaslinanasir.blogspot.com yang banyak jugak saya dah 'lock' perkongsian ceritanya. Tapi yang satu ni memang buat saya menggeleng, tarik nafas... tak pernah terfikir kot masa saya tulis entri blog tahun 2010 ni, akan saya sudahkan semuanya melalui manuskrip IZINKAN AKU JADI SAYAPMU.


Karektor Chairil Razlan @ CR yang laser, yang nakal, yang gila memancing, memang bayangan anak sendiri. Dan, kejadian CR yang sangat tabah tatkala diuji kudratnya kembali semula pada Yang Hak, juga insiden yang jadi depan mata saya pada 2010. Oh yang ni tentunya bukan Syafiq saya! Tapi seseorang yang sangat luar biasa semangatnya yang saya kenal. Dalam erti kata mudah, CR bayangan saya, adalah dua watak lelaki yang saya kenali, saya gabungkan.


Bayangan PIA @ Sofeatulaishah yang tabah, yang tak pernah sekali menitis air mata biar belahan jiwanya diuji Allah swt, juga insan yang paling akrab dengan diri saya. Rasa kagum, sebak, luka dan rusuh sendiri-sendiri ini yang buat saya tulis kisah CR dan Pia. Mudah-mudahan yang diuji terus kuat, tidak sesekali beralah. Allah mendengar rintihan dan rayuan kita. Mudah-mudahan CR dan Pia saya yang wujud dalam realiti terus bersatu mencari pintu jannah mereka.

Bagi yang masih cuba-cuba nak menulis, tak mengapa kalau tulis sebaris dua dulu untuk blog atau mungkin di fb. Kekadang idea spontan, gerak hati kita yang kita catat tu, kita tak akan terfikir satu hari boleh menjadi manuskrip novel. 

Sebab tu selalu saya sebut, fb atau blog memang jadi tempat saya mencatat segala yang spontan terlintas di fikiran. Dan tujuan catatan begini, selalin untuk rujukan peribadi, tentunya semua ni akan saya olah semula dan jadikan manuskrip. Kalau dulu dulu orang guna konsep diari atau buku catatan. Sekarang nak tulis diari macam malaszz dan leceh sebab mungkin hilang. Haha, tulis di blog lagi mudah.







ps: Bila tengok foto dan catatan saya pada blog 2010... ya Allah, bezanya anak-anak saya waktu itu. Semua masih kecil! Dan tuanya saya sekarang. Kuasa Allah juga meminjamkan ilham. Lama kisah IZINKAN AKU JADI SAYAPMU, saya peram sebelum mampu saya tulis dalam bentuk novel. Syafiq muka masih budak suci, Adib yang komeng dan Haiqal yang sangat nerd:))

1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

ShareThis