Tuesday, May 8, 2018

DIRGAHAYU SEMUA EDITOR SAYA

Manuskrip takkan jadi sebuah buku kalau tiada editor yang mengedit dan menyelenggara.
Tak mungkin saya mampu siapkan Maharani dan Pulang, dalam masa singkat kalau tiada editor yang menghambat di belakang saya.
Tak tahu mengapa, sepanjang saya menyertai siri promosi Pulang, saya asyik terimbas kisah sebelum jadinya novel itu.

Saya diraikan, karya diraikan... 
Tapi editor di sebalik karya kekal low profile.
Saya sangat terharu

Teringat-ingat sehari selepas saya serahkan manuskrip penuh Maharani, saya diminta ke pejabat Primeworks untuk menonton Pulang.
“Kak lily, kita ada kurang 30 hari. Kak lily boleh siapkan ke?”
Sumpah sesak nafas saya. Baru nak bergumbira sebab dah selesai Maharani.
“Kak lily hantar tiap hari melalui emel. Saya semak. Jadi kita tak buang masa.”
Saya panik sebab tarikh pelancaran 27 hb April dah ada.
“Kalau lambat memang tak sempat print kak. Tak sempat untuk majlis nanti.”

Maka kepala mula mencongak dan buat matematik sikit. Ada 27 hari, mahu taip 80 ribu patah perkataan. Dibahagikan, sehari saya kena taip 2,962 patah perkataan. Ini makna tak boleh culas sehari, tak boleh ada cuti etc. Allahu… ditakdirkan Tuhan saya tergedang demam seminggu jugak selepas surgeri geraham bongsu. Terhenti tiga hari, itu tak termasuk inche suami sibuk kutip durian di dusun abahnya. Rugi lagi tiga hari. Bak kata Rose Harissa, “Kau jangan kira kak lily words count. Mau meroyan nanti.”
Memang meroyan sebab bila hari makin suntuk, saya kira-kira balik, sehari ada yang saya kena taip sampai 4,000 patah perkataan.
Tapi stress tu terasa lega bila Intan tetap bertabah, tanya khabar, kirim whatsapp hari-hari… jadi tukang sorak beri semangat pada saya.

Selesai 4 April, saya rasa nak nangis. Saya siang malam terfikir, kalau saya gagal siapkan manuskrip, saya rosakkan majlis Primeworks. Masa ni orang yang pertama saya nak dakap tentunya Intan Safirah, editor saya.

Alhamdulillah, Intan masih muda, tapi boleh terima cara kerja saya yang kadangkala slow dan malas. Harus diketuk dan dihambat baru siap.

Dan ya ada waktu Intan kata dia terlalu segan dengan saya. Sewaktu majlis Pulang, Intan kata dia tak minta pun tanda tangan Remy Ishak. Pada saya pun Cuma ada dua naskhah saja yang sempat saya minta Remy sign. Kasihan tengok Remy, penat dia hari tu. Cukuplah dua copies. Saya simpan satu dan satu lagi saya hadiahkan pada Intan.

Itu cerita Intan yang baru jugak saya kenal. 

Saya menulis dah lama. Ramai editor saya kenal dan sesungguhnya ramai antara mereka selesa di balik tabir. Antaranya Anida Daud yang saya anggap ada tangan magis. Saya kenal Anida cukup lama. Anida edit karya saya waktu di CESB. Dan, di tangan Anida, banyak karya besar dan penulis hebat lahir. Kalau ada yang bertanya saya, minta rekomen editor yang bagus, memang saya sebut nama Anida Daud

Seorang lagi editor lama saya, yang baru kini saya temui semula di fb, Soo Ming. Masa itu saya masih pelajar UM. Soo Ming komen karya saya untuk siri novella romantis Berita Publishing. Dia tolak karya saya dengan komen yang tak terfikir dek saya. Saya pulun kemudiannya dan siapkan yang baru. Lahir Hirisan Cinta masa tu. Alhamdulillah, penerimaan Hirisan Cinta masa tu di luar jangkaan saya. Kemudian saya repair manuskrip yang ditolak Soo Ming berdasarkan komen editor Berita Publishing ini. Saya hantar pada CESB. Anida yang edit dan lahir Mencari Diri serta sempat beberapa kali reprint.

Sewaktu kenal Kak Wan Rohana, editor saya di Alaf 21, saya jadi terharu sebab kak wan banyak kali pesan pada saya. Lily kena kekalkan cara lily menulis. Itu trademark lily. Buatlah apa jua cerita tapi pastikan karya lily tetap jaga bahasanya.

Beralih ke PTS, saya kenal editor seperti Asma Fadilah Habib dan Adilah yang masih muda tapi penuh energi. Dengan Asma saya seronok sebab Asma suka explore cover yang cantik-cantik. Matanya tajam dalam pemilihan warna dan design. Dengan Adilah, hahaha saya dan Rose Harissa aah-acah jadi kakak yang cengih sebab Adilah sangat ‘adik’ kepada kami. Seronok pulak kami usik Nor Adilah masa tu.
Adilah selalu aje macam terlalu tertib dan santun dengan kami… sampai katanya kalau mengedit letak manual editor di sebelahnya untuk rujukan. Tapi kami sama-sama seronok sebab kami memang dilabelkan waktu itu sebagai penulis kuih tempah. Kami menulis mengikut request penerbit/editor. Kami jugak jadi guinea pig bila ada projek baru macam menulis karya k-pop. Tapi ya, semua itu tentunya memberi makna kami menulis dan bekerja closely bersama editor.

Nak share sikit pengalaman masa kerja….
Editor/pengarang orang paling besar dan penting dalam penerbitan kami.
Gate keeper apa jua hasil tulisan. Dan cerewetnya cara kerja dahulu, memang luar biasa bagi saya. Baca pruf sampai 15 kali ada waktunya. Bayangkan satu halaman dicetak 15 kali, dibaca 15 kali dan ditanda serta diedit sampai 15 kali. Orang kata sampai muntah darah nak baca benda yang sama berkali-kali.

Bos kami pantang bab-bab typo error. Masak kami kena basuh dalam meeting kalau ada typo yang dianggap silly mistake.

Gerak kerjanya gini… dari penulis, hantar ke editor… lepas editor semak, dapat ke penulis semula. Lepas tu ke lay-out. Print dummy page, dibaca oleh sub-editor, kemudian disemak balik oleh penolong pengarang sebelum ditengok balik oleh editor/pengarang. Kemudian penulis tengok semula. Semua itu makna ada tanda merah. Dari segi gap spacing, dari aspek ejaan, gambar kabur atau tak, corpping senonoh atau tak dan macam-macam lagi. Kalau tak banyak silap proses ni mungkin 7-8 kali aje… kalau tak mungkin sampai 15 kali. Makna teks benar-benar bersih. Hasilnya?

Ya, mungkin sebab itu dulu rencana kami selalu saja menang award kebangsaan. Perit sebetulnya proses itu. Sangat teliti dan cerewet. Tapi itulah… pengalaman begini banyak mengajar saya.

Saya sendiri selalu menolak kalau orang mahu ‘hire’ saya untuk edit karya. Biar saya dah berpuluh tahun dalam dunia penerbitan. Clarins ke… agensi iklan lain ke, mintak edit, saya tolak. Biar saya aje tulis iklannya. Edit bagi orang lain. Kalau mintak tolong… jangan bayar saya. Saya boleh buat semak pantas melalui whatsapp atau pdf yang dikirim. Tapi again… itu tolong aje. Bukan buat kerja editor.

Saya tak yakin. Mata saya selalu silap. Kekadang saya baca laju… perkataan keluar dulu dalam kepala, tapi perkataan itu tak ada dalam teks…. Sudahnya saya jadi terlepas pandang. Kalau sekadar tukang baca, komen suka-suka, beri pendapat, saya okay… untuk diminta mengedit… hahah saya jawab, biarlah saya kekal dengan kerja menulis saja.

Dulu Rose Harissa saya nak upah semak teks tebal saya Cinta Hilang Kata. Dia sendiri angkat bendara putih. Plot saya pulak bersimpang-siur. Saya serahkan pada Anida Daud. Serius saya dan Rose kagum dengan ketelitian Anida. Luar biasa tajam mata Anida. Bersih kemas manuskrip itu di tangan Anida.

Itulah… serba-sikit kisah saya dengan editor-editor saya.
Editor-editor yang sangat saya hormati.
Saya sanjungi.
Tak ada editor, tak adalah karya penulis.
Saya sendiri, kalau menulis, ada waktu ayat laju di kepala, tercicir pulak bila menaipnya.
Qudos, tabik hormat buat semua editor.










No comments:

ShareThis