Saturday, December 10, 2016

Kalbu Pun Berzikir - ASTRO & KARYASENI

Terima kasih buat Chua Pei Yong yang beritahu kak lilly khabar ni:)) Alhamdulillah! Akhirnya novel yang ditulis berbumbukan skrip serta idea asal Prem Ananda Pillai dan Maizura Mohd Ederis, selamat diterbitkan. Terima kasih buat Dato, Penerbit Karyaseni, adik-adik manis editor Karyaseni, adinda Azlan yang bertungkus-lumus untuk cover... Semua sekali ya yang sama-sama dalam pembikinan novel Kalbu Pun Berzikir ni. Terima kasih dari hati saya.


Kalau tanya saya sekarang, ya saya lega dan mungkin bimbang jugak. Lega sebab siap jugak novel yang saya tukangkan dalam tempoh lebih kurang lima minggu. Bimbang kalau-kalau saya gagal 'menambah kecantikan' skrip karya Prem dengan Maizura Mohd Ederis ni. Mengolah skrip yang asalnya 147 halaman yang saya terima pada bentuk manuskrip novel setebal kurang lebih 500 halaman.... hahahaha ya saya mengaku, terblur kejap. Mati kutu dibuatnya.


Akal saya sengkak untuk tempoh dua minggu sebelum saya tukangkan. Sampailah che Rose Harissa kata, "Kak Lily, kau tulis cara kau, kau olah ikut rasa kau, yang penting cerita asal tak lari." Hahaha bertambah kalut cemas saya bila saya dapat bersembang dengan Maizura Mohd Ederis. Baru saya tahu, skrip yang saya terima tu cuma draf kedua. Maizura kata ada entah 7 - 8 draf yang dah dia sama produksi kupas. Allah! Bila dengar tu saya jadi cemas. Tapi ayat Maizura Mohd Ederis, ayat adik-adik editor, "Kak Lily, its okay, kak lily tokok tambah demi nak cantikkan cerita."


Maka mulalah misi saya mengintai IG Fasha Sandha sebab masa tu Fasha sedang sibuk shooting Qalbu Pun Berzikir (ni ejaan untuk telemovie ni). Dan ya, saya banyak membaca catatan resah gelisah Kak Wan Shahriza yang banyak memperjuangkan nasib anak-anak dan famili yang ada anak kecil penghidap kanser.




😎 😎 😎 YANG DITUNGGU-TUNGGU , TERBITAN EKSKLUSIF #KSP2U KHAS UTK EKSPO BUKU MALAYSIA 2016!!!KALBU PUN BERZIKIR -LILY HASLINA NASIR
Hidup ini sebuah cinta, cinta itu penyerahan pada Yang Satu. Berzikir dan bertasbihlah kalbu kamu, isyarat cinta selalu hidup.

Dan beberapa penambahan terpaksa saya lakukan dalam novel Kalbu Pun Berzikir ni untuk menambahkan rasional serta logik. Maklum time frame untuk novel lebih mudah, tiada sempadan. Dan saya pun faham, dalam skrip, kekangan waktu, bajet, semua ini menyebabkan beberapa watak dalam skrip disebut tidak serinci yang diperlukan diskripsinya untuk novel.


Pada Maizura Mohd Ederis, Prem, team Karyaseni, serta tentunya pembaca, jikalau ada kurang di sana sini waktu kalian membaca naskhah Kalbu Pun Berzikir ni, saya mohon jutaan maaf ya!

No comments:

ShareThis