Tuesday, February 27, 2018

MAHARANI - PROLOG

Tak tahu nak kata, cerita MAHARANI ni macam mana. Nak kata, cinta tak ada cinta, nak kata sweet, macam payah jer nak cari sesudu gula pasir tu. Rasa gula Melaka aje kot. Dan, ya cerita ni bak kata Rose Harissa, banyak debu-debu dosa cerita kau ni kak lily. Kalau kurang sana sini, mintak ampun siap-siap ya. Dah lama tak menaip maraton macam ni. Mula 2 Januari selesai 22 Februari... itulah, bila orang tua menaip, kot ada tak kena, tak sedap mana-mana, mintak maaf ya.
******************
MAHARANI 

Prolog
Nuren


Aku tahu perkara ini akan terjadi. Aku sedar satu hari, rahsia sulit aku akan terpecah. Benda busuk bukan… tentu aje susah aku nak simpan. Tapi aku tak menyangka aku gementar juga berhadapan saat perpisahan itu. Seluruh alam terasa mengejek aku. Langit gelap seakan mahu menelan diri ini.


“Keluar kau! Pergi jahanam kau!” Suara dia memetir. Amarahnya seperti mencakar-cakar jiwa aku.
"Abang!” Aku cuba berpaut pada kakinya.
“Dasar perempuan jalang! Kau berambus dari sini!”


“Abangggg….” Aku cuba merayu sehingga serak-serak suara.
“Aku kata pergi, pergi…. Jangan jejak sini lagi!” Jerkah Wanzir.
Ada dua beg plastik sampah yang berikat di tepi jenang pintu. Dengan tenaga jantannya, sekali humban saja dua beg itu sampai ke tanah.


Mujur aku sempat mengelak. Bunyi tangis anak-anak menambah bingit suasana. Jiran di seberang jalan sudah mengintai-intai di balik langsir. Orang yang sedang lalu-lalang di jalan hadapan rumah turut sama tertoleh-toleh. Tapi tiada siapa berani campur. Tak ada siapa berani berhenti bertanya.

“Betul ke semua ni anak-anak aku? Ke kau pun tak ingat ni siapa bapak budak-budak ni!”
Aku tergamam. Terasa langit runtuh di kepala. Menggeletar seluruh tubuh.
“Orang kata aku ni kaki judi, malas! Tapi orang tak tahu aku setengah mati cari duit, kau ingat aku duduk berkubang berlumur dengan minyak dekat bengkel kereta tu saja suka-suka! Kau dekat rumah tahu nak melawa, nak cantik, nak pasang badan aje. Aku balik aje kau menyalak mintak duit. Kau keluar sekarang! Aku tak mahu simpan perempuan jalang yang kebulur laki orang!”
“Sampai hati abang! Fitnah Nuren!”
“Fitnah kau kata?”
“Abang kalau Nuren salah, Nuren mintak ampun dunia akhirat dengan abang.” Aku rasa suara aku sudah cukup serak menahan tangis.


“Sia-sia kau ni muka cantik, badan lawa. Perangai menjalang. Konon berhabuk cakap orang putih. Tapi kau guna buat pikat jantan kaya. Kau ingat aku tak tahu, dulu kau ni melayan tauke kedai dobi. Lepas tu kau layan Hatta. Tapi tak ke mana. Tak ada lelaki masa tu nak ambik kau buat bini. Memang perangai tak semenggah! Selama ni orang cakap fasal kau, aku tak percaya!”


Memetir suara Wanzir. Pasu bunga di tepinya, dilemparkan ke dinding. Berdentum membuat aku dan anak-anak terkejut.
Aku cuba berpaut pada kakinya. Tapi Wanzir lebih pantas merentap tangan aku. Sekali lagi badan aku tersungkur.
“Fitnah apa? Aku perhati kau dah lama! Aku tengok dengan mata kepala sendiri. Kau kata kau kerja dekat rumah jutawan tu! Kerja gosok baju, kerja gosok cermin rumah, tapi dengan dia sekali kau gosok! Betina apa kau ni? Dasar bangsat!”
“Abang, ampunkan Nuren!”


“Kau ingat aku bodoh! Kau dah biasa kena bela dengan jantan tu bukan? Kau gilakan duit dia bukan? Kau memang siang malam agaknya berdoa, biar dia bercerai laki bini!”
“Abang, saya janji tak buat lagi!” Aku merayu bersungguh-sungguh.
“Aku tak percaya lagi dah cakap kau! Kau mengaku aje dengan aku, sejak belum bernikah, kau memang dah biasa jadi perempuan simpanan jantan tu bukan? Aku aje lelaki bodoh yang kutip kau. Diam aje biarpun malam pertama, dara kau tu dah longgar! Jantan tu nak duit, mintak pada bini dia yang tua tu. Nak rasa kenyang dekat tempat tidur, dia cari kau. Jangan buat muka terperanjat. Kau ingat aku tak tahu!”


Mahu meraung aku mendengar Wanzir melahar aku waktu itu. Longlai segala sendi. Aku menangis semahunya. Aku cuba merangkak dan mencium kaki Wanzir.
“Kau pergi berambus! Aku ni agaknya dah berapa banyak kau bagi makan nasi kangkang?”

Selapis langit terasa menghempap kepala. Aku berpinar-pinar. Air mata deras. Kata-kata Wanzir itu menikam jantung. Aku tak sangka selama ini Wanzir sudah lama perhatikan aku.


“Kau keluar dari rumah ni! Jijik aku dengan betina macam kau!” Lelaki itu menujal kepala aku lagi. Tersembam aku dibuatnya.
Aku cuba bangkit perlahan-lahan dari tepi tangga tempat aku terjelepuk. Sakit seluruh badannya ditujah Wanzir. Namun lebih sakit seluruh jiwa. Dendam tiba-tiba menggelegak di jiwa.
Tangan aku meraba dan mencapai dua beg plastik sampah itu.
Tekak aku tiba-tiba mual. Cepat-cepat aku menekup mulut.
“Anak dalam perut tu! Jangan mimpi aku nak ngaku aku ni bapak dia!”
Wanzir bertempik dengan penuh angkuh. Aku mengetap bibir ketat-ketat. Menelan segala amarah dan dendam.

Hati aku menjerit. Alang-alang aku sudah berselingkuh, ayuh… biar sampai aku jadi puan besar di rumah agam Hatta! Alang-alang dihencap sebagai sundal, biar aku jadi perempuan pisau cukur. Aku merenung Wanzir dalam pandangan yang kelam. Air mata masih berjuraian. Aku kesat dengan hujung baju. Nafas bergetar, dada bergelombang.
“Baik! Kalau kau jijik pandang aku! Aku bersumpah, kemudian hari, kau menyesal tak sudah bila kau tengok aku! Kau tunggu Wanzir!”

Aku menjerit di dalam hati. Batin aku membakar segunung dendam. Anak-anak yang menikus di belakang pintu, aku heret tanpa pedulikan Wanzir. Aku pimpin Riza. Dia pula pegang tangan Fiza. Si kecil Fiza genggam tangan Zura. Berdedai aku dan anak-anak keluar rumah sambil sebelah tangan memegang bungkusan baju yang dihumban dalam beg plastik sampah. Aku melangkah keluar dengan tekad dan azam.

Kau cabar aku Wanzir. Aku akan buktikan, perempuan yang kau ludah ni, mampu jadi maharani. Kau tunggulah!

Hatta, kau nantikan aku ya! Kalau benar kasihkan aku, ini waktunya kau buktikan. Perut aku sebu sebetulnya waktu itu. Fikiran aku semak. Macam mana kalau Hatta tolak aku? Macam mana kalau kekasih gelap aku tu tak mahu buang isterinya?

Kaki aku melangkah malam itu ke rumah Mak Tok. Tak jauh mana pun. Tapi perjalanan malam itu terasa sangat jauh. Air mata terus berjuraian. Dendam terus bersimpul mati.

Ari-ari terasa ngilu. Senak sesekali apabila aku cuba melangkah pantas. Aku menggosok perut dan mengambil nafas. Baru terasa bisa badan diterajang tadi. Anak dalam perut ni macam mana?
Hatta bukan ke tak ada anak. Bini dia tu kering kontang.


Gersang. Pujuk Hatta… lahir budak ni, bin atau bintikan dia! Macam ada suara berbisik di telinga, mengajar aku.
Mahu ke dia? Boleh ke jadi macam aku rancang semua ni? Satu demi satu persoalan bergendang dalam kepala aku.

Terbayangkan muka bengis Wanzir, semakin menderu dendam di dada aku.


Huh, minyak cenuaikan ada! Jangan diberi muka pada Hatta! Layan dia sampai lemas, jangan kasi lepas. Kemudian pujuk perlahan-lahan. Biar dia singkirkan bini tua dia tu! Bini dia tu pun kakak angkat dia! Tua kertu!


Kau boleh Nuren! Kau lawa. Kau cantik bergetah. Kau kena yakin aje.
Jampi sikit, hembus sikit, perasap sikit kemudian belai-belai sikit…. Semua dalam genggamanlah!
Hati aku yang tadi berbolak-balik jadi yakin. Yakin seyakin-yakinnya!

No comments:

ShareThis