Monday, March 5, 2018

MAHARANI - PART 5

MAHARANI - PART 5
Salam Isnin semua:))
Okay ni kita sambung part 5 Maharani ya. Tapi ni kita dah tak ikut bab demi bab. Ni dah ada lompat si katak lompat. Masa ni si Edan dah setel casting sama Abang Mail. Yang beriya-ya nak jadi retis, Abang Mail, tapi Edan yang lepas sesi uji bakat tu. Untuk teaser ni, kita skip part-part casting tu.


Edan Israq
Namaste! India, here I come! Rasa macam nak melompat sebenarnya. Tak sangka dapat job untuk peragaan jenama antarabangsa. Ni pertama kali, boh! Selama ni buat job iklan setakat dalam Malaysia aje. Tapi Abang Mail siang-siang ingatkan aku. Buat biasa. Cool bro! Jangan tunjuk muka peghak tu sangat!

Aku memang terhutang budi dengan pihak pengurusan Armada Holdings. Team Armada yang banyak bantu kerjaya aku untuk iklan. Sambil-sambil itu sempat lagi majalah Hot Guy menyelit untuk shooting kulit muka depannya. Lima hari aku mengembara dari Mumbai ke Jaisalmer. Rasa macam tak percaya aje bila rutin aku dah berubah jadi rutin hidup artis. Bayangkan daripada budak kerja pejabat jadi orang bekerja masa tak menentu. Allah swt memang rahmati aku.

Mujur ada Abang Mail. Aku pujuk Abang Mail berhenti kerja untuk jadi pembantu aku. Aku berikrar depan emak, depan abah, depan adik-adik, aku tak main-main dengan kerja yang aku pilih ini. Niat aku untuk cari rezeki. Itu saja. Awal memang aku tak suka. Sangat tak selesa. Mana pergi orang kejar, mana pergi orang tegur. Paling aku benci kalau ada orang curi-curi ambil gambar. Rimasnya Tuhan aje yang tahu. Bila istigfar semula.. aku tahu, aku tak boleh marah. Aku yang pilih gaya hidup macam ni.

Macam kali ini, semata-mata nak gumuk pasir di kawasan tandus gurun, kami ke India.

“Okay, Edan… rasa tak payah kenalkan kot. Stunning, hot, gorgeous, and beautiful girl yang satu Malaya kenal ni terbang ke India sama-sama kita pagi ni.”
Norsiah, wakil Armada, yang mengetuai rombongan kami ke India tiba-tiba membuat kejutan.
Aku sedang menghirup kopi panas. Nyaris tersembur kopi yang masih berkelun-kelun asapnya di hadapan.
“Terkejut ke Edan? Surprise ni.” Norsiah senyum-senyum sambil menghulurkan segelas fresh orange buat gadis tinggi lampai di hadapan aku itu.
“Err… kopi ni panas sangat.”

Aku berdalih sambil mengangguk senyum ke arah Cahya. Sesungguhnya aku terketar waktu itu. Subhan-Allah! Bersih polos wajah Cahya tanpa solekan pagi itu. Tipulah kalau aku kata jantung aku tidak berdetak kencang. Aku akui, dia sangat cantik dan manis. Tapi seperti biasa, ego aku tak pernah mahu kurang. Aku telan segala rasa gugup dan gementar itu. Segenap pelosok KLIA ini serta-merta menjadi sunyi. Manusia yang bertali arus memenuhi ruang, bagaikan pegun di mata aku. Semuanya kerana Cahya.

“Nanti di sana , Edan bekerjasama dengan Cahya. Segala arrangement dengan stylist, jurugambar dan konsep kita dah uruskan dengan wakil di India.”

Aku mencuri pandang Cahya. Dia mengangguk sambil berbisik sesuatu pada pembantunya Ney dan jurusolek peribadinya, Kak Yang.

“Memang sengaja bagi kejutan pada kami ke?” Abang Mail bagi pihak aku nampaknya memang tidak mampu mengawal perasaan ingin tahu. Ya, kami memang agak terkejut. Tapi mujur ini kejutan yang manis. Jadi aku cuba untuk menerimanya berlapang dada.

“Bukan macam tu. Kami bagi pihak Cahya, lebih selesa untuk uar-uarkan bila projek ni dah betul-betul confirm. Tak berani nak pukul canang lepas tu tiba-tiba tak jadi. Kena bash tak fasal-fasal.” Ney cuba berlucu sambil tergelak di hujung ayat. Cahya mengangguk dengan wajah tenang sebelum menyampuk,
“Tak seronok pulak kalau benda belum jadi kita hebahkan pada media. Lagipun kami ada pengurusan kami sendiri. Macam Edan dengan management sendiri. Insya-Allah, kita boleh gel masa kerja nanti.”

Hati semakin kagum dengan Cahya. Sungguhlah! Gadis ini ada wow factor. Aku balas dengan segaris senyum. Cukuplah. Tak mahu berlebih-lebihan. Takut nanti apa pulak kata Cahya kalau aku terlebih sengih.
Aku masih malu-malu dengan Cahya kalau bukan sebab kerja. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.

“Anyone here ada plaster tak?” Ney bertanya.
“Tak adalah, Ney. Sorry…”
“Bukan I yang luka. Kaki Cahya ni melecet sikit. Kasihan pulak dia. Nak kena pakai high heel tinggi sejengkal tapi kaki melecet, I tanya je kalau-kalau anyone here got plaster or something.”
“Nak singgah pharmacy ke?”
“Eh, it’s okay, it’s okay. Ney ni pandai-pandai je. Takpe, leceh lah nak kena cari pharmacy bagai. Nak mintak plaster pun satu hal nanti nak bagi diorang faham.”
“Itu lah orang tua-tua kata, kalau pakai kasut baru, kena gigit dulu kasut tu!” Abang Mail dah start dengan lawak tak jadi dia.
“Hah? Kenapa?” Ney dengan polos bertanya.

“So that kasut tu tak makan tuan dia!” Terkekeh Abang Mail ketawa dapat mengenakan semua orang yang ada di situ. Aku menggeleng kepala. Ingatkan dia tinggalkan otak putus fius dia ni dekat Malaysia. Rupanya, bawak sampai ke India!
“Ni, I ada bawak minyak gamat, kalau you nak pakai.” Aku hulurkan botol kecil itu tanpa memandang tepat ke mata Cahya. 

“Thanks, Edan.” Aku perhati saja Cahya menyapu sedikit minyak gamat itu. Halusnya kulit kaki dia! Tumit pun nampak gebu merah berbayang.
Cahya mahu pulangkan minyak gamat aku. Tapi dengan sopan aku tolak.
“You simpanlah dulu. Nanti nak pakai lagi tu.”
“Eh, ni you punya.”
“Tak apa. Kalau I perlu, I mintak sikit dengan you nanti.”

“Kulit Edan ni kulit buaya, Cahya. Keras kematu, Insya-Allah dia jarang luka, jarang melecet.” Abang Mail menyampuk dengan nada sengalnya.
“Really? Thank you, Edan, this might helps a lot!” Cahya senyum berterima kasih.
“Insya-Allah.” Aku membalas seadanya.

Semuanya berjalan lancar sepanjang di India. Setiap malam aku menelefon emak dan berkongsi cerita. Emak memang bimbang benar bila aku pergi jauh macam ini. Macam-macam dipesannya. Jaga solat. Fikir dulu sebelum bercakap. Tempat orang jangan cakap lepas. Jaga batas dengan Cahya. Hah, pesanan yang itu paling aku tak menahan. Rasa macam kelakar pulak.

“Edan jangan buat bukan-bukan. Pesan pada Mail sekali.”
“Buat apa pulak mak?”

“Edan kerja dengan anak dara orang. Jauh dari orang tua. Anak orang tu cantik, lawa. Jangan ikut darah muda. Lepas kerja terus balik hotel. Jangan merayap tak tentu hala.” Emak dengan seribu pesanannya.
“Tak ada apalah mak. Edan kerja. Cuit pun tak pada anak dara orang tu.” Berbisik-bisik aku bercakap dengan emak di telefon bila timbul isu itu. Kalau Abang Mail dengar, tentu aku jadi bahan lawaknya.

“Telefon girlfriend ya… sampai sorok-sorok sembunyi jauh dari kita orang.” Tiba-tiba Cahya menyergah aku dari belakang van.

“Bukanlah. Mana ada girlfriend.” Terasa panas muka aku, segan disergah begitu oleh Cahya. Haish, dia dengar ke apa aku cakap tadi?

“Alah, kalau ada apa salah.”
“Telefon emak.”

Mata Cahya bulat memandang aku, seperti tidak percaya. Serius aku jadi terpesona tengok mata jernih itu.

“Betul. Tiap hari kalau free, saya memang telefon emak.”
“Wow! Rare nak jumpa lelaki handsome, glamor yang masih jadi anak emak.” Ujar Cahya sambil memilih-milih jaket yang hendak digayakannya yang bersusun tergantung di belakang van. Aku cuma mampu tersengih mengiyakan kata Cahya.

Lewat senja baru kami selesai tugasan.

“Guys! Kita stop for lunch dulu la Jom kita try capati sama kari kambing power!” Kak Yang macam biasa mengajak makan dahulu.
“Kami balik bilik dulu la. Nanti after settle down semua, roger ya.” Aku dengan Abang Mail macam biasa, lebih selesa buat hal sendiri bila selesai kerja.
“Eh, Mail, Edan! Join la sekali!”

“Takpe! Takpe! Kami nak membuta dekat bilik je. Lagipun tadi dah heavy breakfast, kenyang lagi ni.”
“Okay lah kalau macam tu. Next time, no excuse ya!” Kak Yang mengingatkan. Aku tahu dia sebagai ketua rombongan, rasa bersalah setiap kali kami tidak ikut serta makan-makan.

“Bagus bawak diaorang berdua ni. Memang jimat bajetlah! Tak payah tanggung makan.” Ney mengusik sebelum aku berdua minta diri untuk balik terus ke hotel. Sementara mereka sendiri meneruskan agenda bebas masing-masing.
Kami masih ada berbaki dua hari untuk selesaikan kerja. Tiba-tiba Kak Yang berbisik, “Edan kena ekstra cargas ya untuk shooting hari ni. Mungkin banyak gambar solo Edan hari ni.”
“Oh kenapa Kak Yang?”

“Cahya tak berapa sihat.” Aku yang menurut perintah, mengangguk dan memang pagi itu tak banyak gambar bersama Cahya kecuali untuk video.
“Siapa sini yang kena food poisoning jugak? I dengan Cahya dah surrender dah.” Tiba-tiba Ney bertanya. Pucat lesi muka dua sekawan itu.

Patutlah masing-masing asyik nak ke toilet je. Aku mencuri pandang wajah lesu Cahya. Terlepek kedua-dua itu di dalam van.

“I rasa puncanya malam tadi I makan yogurt yang beli depan hotel tu.” Ujar Cahya yang berkelubung dengan pashminanya.
Abang Mail menghulurkan air botol mineral kepada Ney dan Cahya.

“Air mineral dekat sini ada possibility tak bersih tak?” Ney menolak.
“Ehh.. Takkan lah air mineral pun boleh buat food poisoning kot.” Abang Mail berseloroh.
“Manalah tau, dah serik dah.”

Aku teringat sesuatu. Zip kecil beg galas aku buka dan raba ke dalam.

“Nak tak pil chee teak aun ni?” Aku hulurkan pada Cahya. Tapi macam biasa, Ney yang lebih dahulu menyahut, “Hei, baguslah Edan ni! Siap ada pil apek ni sampai ke India.”
“Cubalah, Ney, Cahya. Boleh lega sikit kot.”
“Terima kasih Edan.” Perlahan suara Cahya.

“Lepas ni you jangan lah makan food kedai lagi. Ambik serunding dengan sambal kering ni. Boleh makan dengan roti or nasi impit.”

Aku menyeluk beg galas aku. Dua paket makanan kering yang jadi penyambung isi perut kami sepanjang tugasan di India memang sentiasa aku standby di dalam beg.
Cahya malu-malu untuk terima.

“Eh, tak apalah. Buat susah-susah aje.”

Tapi Ney pantas mencapai. “Cahya segan. Hah, I tak segan!”:
“No wonder korang tak makan sekali, sebab bawak food sendiri ya?” Cahya bertanya.
“Kami bawak bekal food. Makan kat bilik je.”

“You ni macam kedai serbaneka. Ada minyak gamat, ada pil sakit perut, ada sambal goreng. Semua benda ada ya.”

Aku tersengih sambil melirik ke arah Abang Mail. Amboi, bukan main memancar-mancar wajah Abang Mail bila dapat sembang-sembang relaks macam tu dengan Cahya.

“Thanks Edan… I ni macam-macam hal la.”
Dan sejak itu aku sendiri semakin selesa untuk berurusan dengan Cahya. Kalau tak kerana beberapa insiden di India itu, memang aku asyik berdebar aje.
Mahu bergambar atau senyum menatap mata Cahya sewaktu shooting pun haish… sumpah rasa kejung keras pipi.

No comments:

ShareThis