Thursday, March 1, 2018

MAHARANI - PART 3



Yuhuuu:}} Terima kasih ya buat kawan kawan di sini yang sudi baca MAHARANI. Maaf kalau ada yang tak kena selera. Hari ni kita berkenalan dengan Edan Israq pulak ya. Dia ni budak baik, budak lurus senang cakap anak bujang mak yang muka ala ala jernih ada air sembahyang tapi hah penghujung cerita kita jadi lebih kenal dia nanti.*********************************
MAHARANI - PART 3
Edan Israq

Angin petang yang kering berdebu bertiup perlahan. Teh ais yang aku pesan pada Sakinah, dalam sekelip mata tinggal setengah bungkus. Bahang masih terasa apatah lagi aku sejak lepas zohor sudah berdiri bersebelahan pengukus putu piring ini.
Tiba-tiba ada kereta berhenti di hadapan kami.

“Adik manis nak apa? Ada goreng pisang, ada koci pulut hitam, ada ....” Abang Mail yang memang ramah dengan pelanggannya macam biasa akan terlebih ramah kalau jumpa perempuan cantik. Alah, kekadang tak lawa mana pun, asal awek tu terlebih sengih, menjadilah Abang Mail. Aku yang sedang sedang menjaga pengukus putu piring, tak kuasa mahu menoleh. Adik Abang Mail, Sakinah yang sebaya aku sedang sibuk menjaga kuali cempedak goreng.
“Putu piring ni macam mana kira?”
“Empat ringgit aje dalam satu bekas. Ada lima keping.”
“Nak lima bekas ya.”
“Edan… putu piring lima.”
“Edan!” Suara Abang Mail sedikit menjerit.
“Haha… kejap ya adik manis. Edan ni ada masalah sound system.”

Aku menjeling pada Abang Mail. Amboi, sedap mulut! Terasa mahu aku luku dengan penutup kukus putu piring ni ke kepala dia. Sakinah yang sibuk menjaga cempedak goreng diam membatu mulutnya. Menjeling pun tidak.
“Berapa?”
“Lima bekas!” Abang Mail yang sedang membalikkan karipap dalam kuali panas mula membebel.
“Berangan aje kau ni Edan! Cepat… adik manis tu nanti jadi adik masam pulak!”
Aku mulanya tak menoleh pun. Aku capai lima bekas putu piring. Aku bubuh dalam dua plastik dan hulurkan.
“Baik-baik panas.” Konon mahu jujur berpesan. Memang putu piring itu semuanya masih panas. Boleh melecur mulut kalau terus makan.
Tapi sebaik aku memandang wajahnya, aku terkesima. Eh, dia! Aku rasa dalam lima saat agaknya mata aku tak berkelip. Cuba menghafal raut wajah itu. Ya, Cahya Kartika!
“Ini duit.”
“Hah?”
“Duit… duit bayar kuih ni.”
“Ohh! Ya! Ya!”

Aku menyambut duit kertas RM20 dari tangannya. Nasiblah! Kalau Cahya tengok muka aku hodoh terlopong memandang dirinya. Ya, Allah! Sungguh tak sangka jumpa di sini! Masih ada peluang lagi aku memandang wajah jernih yang matanya bercahaya macam bintang timur!
Aku tak pasti Cahya ingat atau tidak diri aku. Sudah bertahun-tahun tak jumpa. Aku memang aku tak pernah lupa nama dia. Sentiasa ingat wajah dia terutama mata yang cantik itu. Dan, ya, tadi sebelum masuk ke kereta, Cahya senyum pada aku. Lebih dari cukup bagi aku bila dapat hadiah senyum dari Cahya. Aku mengamati kereta hitam yang membawa Cahya pergi sehingga hilang kelibat.
“Kau kenalkan minah tu?”
“Kenal?”
“Kau jangan nak membongak dengan aku!”
“Abang tanya kan… kita kata kenal tak percaya pulak.”
“Eh, kawan kau ke Edan?”

“Masa kecik-kecik dulu. Mak pernah ambil upah cuci rumah dia.” Aku memang ingat sangat mak pernah bekerja di rumahnya. Rumah orang kaya yang banyak mainan, mahu aku tak ingat!
“Kinah, kau kenal tak budak tadi?” Abang Mail masih tidak puas hati.
“Budak mana?” Aku tahu Kinah sengaja buat bodoh.
“Yang datang tadi.”
“Budak perempuan tu?” Sakinah bertanya sambil tangannya pantas mengangkat cempedak goreng ke dalam bekas besar.
“Budak perempuanlah. Kalau lelaki abang tak tanya.” Jujur sungguh Abang Mail. Aku sudah menggeleng. Malas mahu melayan sebetulnya.
“Kenal-kenal gitu ajelah. Dia tu glamor. Orang lawa, semua batch, semua fakulti kenal.” Sahut Sakinah.
“Makna Kinah dengan Edan memang kenallah ya?”
“Kami memanglah kenal.” Aku menyampuk.
“Ke kau aje yang berangan ni? Minah tu tak kenal pun kau, kau yang perasan?”
Abang Mail macam biasa suka sangat menyakat.
“Kita tipu abang pun, apa kita dapat!” Kinah memotong ayat abangnya.
“Kalau kau kenal, siapa nama awek tu?”
“Cahya Kartika.” Serentak mulut aku dan Sakinah menyebut nama budak itu.
“Hah?” Abang Mail seperti ternganga.
Aku menoleh ke arah Abang Mail. Apa hal buat muka terkujat pulak? Sakinah sudah angkat sambil menggumam, “Mengada-adalah tu!”
“Apa nama dia… ulang balik?” Bunyi deruan kereta di hadapan gerai menyebabkan Abang Mail tak berapa tangkap apa yang aku sebutkan.
“Cahya Kartika.”
“ Biar betul!”

Aku malas mahu melayan Abang Mail. Pantas aku menyudahkan kerja. Ada sedikit lagi berbaki putu piring untuk dikukus. Kebetulan ada yang mahu membeli cempedak goreng, Sakinah jadi sibuk melayan pelanggan.
“Anak siapa? Dia tinggal mana?” Abang Mail sibuk mengendeng bertanya. Aku angkat bahu. Sakinah sudah terjuih mulut.
“Anak mak pak dialah!” Sengaja aku jawab begitu.
“Sombonglah kau ni.”
“Abang Mail tanyalah sendiri lain kali.”
“Kalaulah dia datang lagi.”
Aku menggeleng. Meluat sebenarnya. Abang Mail memang tak boleh jumpa perempuan muka cerah sikit! Cepat aje nak tulang rusuk, tulang dada dia bergetar!
“Kau tolong doakan ya… sebelum habis cuti semester akhir ni, aku dapat jumpa si Cahya tu.”
“Huh! Berangan tak sudah!”
“Kalau abang dapat awek macam tu comel, abang bela baik-baik! Simpan, kunci dalam peti besi, tak bagi keluar ke mana-mana!”
“Geli! Minah tu confirm sehalus kuman pun, tak ingin nak kenal abang.” Sindir Sakinah.
“Tak cuba tak tahu!”
“Pirahlah Abang Mail! Belajar tak habis lagi, takat jual goreng pisang, karipap tepi jalan time cuti, berangan nak awek meletop macam tu!”
“Hesy, kau apa tahu! Kau budak mentah! Ni abang budak farmasi, bakal usahawan berjaya. Hah, mana nak cari budak farmasi sanggup jual goreng pisang dengan karipap tepi jalan time cuti! Calon suami mithali ni!”
“Bluerrk!” Semakin berbulu telinga aku mendengar ayat Abang Mail. Tidak lama kemudian aku terbau sesuatu.
“Abang, hangus karipap tu! Ya Allah! Sibuk selfie pulak tepi kuali! Sengallah!” Aku terjerit apabila ternampak kuali sedikit berasap.
“Kau diamlah! Ni siap siap bersikat, lap peluh, ambik gambar buat bagi Cahya!”
“Dalam mimpilah! Minah tu duduk mana kita pun tak tahu!
Dan petang itu aku jenuh menyabarkan hati daripada termuntah tujuh kuali mendengar angan-angan Abang Mail tentang Cahya. Baru sekali terjumpa tepi gerai ni pun dah jauh ke langit ke tujuh angan-angan Abang Mail.

Esoknya, macam biasa; selepas zohor kami sudah membuka gerai. Biarpun ini cuma kerja sementara, lepaslah untuk aku cari duit buat beli top-up. Selagi Abang Mail belum daftar semester baru, selagi itulah aku dan Sakinah membantunya. Tiba-tiba Abang Mail menghampiri aku. Berbisik-bisik sangat suaranya. Takut Sakinah terdengar agaknya.
“Edan, kau kenal ya budak perempuan tu?”
“Budak yang mana?”
“Alah yang nama dia pelik tu….”
“Yang mana satu ni?” Sungguh aku kabur.
“Yang semalam tu!”
Abang Mail tersengih bila aku menyebut, “Oh si Cahya!”
“Apa nama penuh dia?”
“Cahya Kartika.”
“Klasik betul nama dia. Macam nama lagu siaran radio klasik nasional!”
“Ke dia lahir waktu Deepavali! Pesta Cahaya.”
“Bongeklah kau!” 

“Jangan beranganlah Abang Mail. Dia datang beli putu piring tu pun kebetulan aje kot dia lalu sini.” Dan tiba-tiba aku hujung mata aku tertangkap wajah Abang Mail tersenyum-senyum sendiri sambil menghidup api kuali. Dia bagai berbisik, “Cahya Kartika. Adik Cahya,” tapi aku masih mampu mendengarnya. Aku sedikit meninggi suara. Lain benar bunyi suara Abang Mail.
“Hah! Dah kenapa ni? Seru-seru nama minah tu? Abang Mail jangan nak bukan-bukan ya!”
Abang Mail tertawa terbahak-bahak. Cuping telinga aku rasa macam tersagat dengan kertas pasir mendengar dekah Abang Mail. Malas mahu melayan, aku terus menyusun putu piring yang sudah masak dan masih panas berasap ke dalam bekas. Dibubuh satu bekas lima keping dan disimpan kemas di dalam tarmos besar.
Sakinah menjeling sambil dia macam biasa menghadap kuali panasnya. Muka Sakinah yang putih melepak itu, memang tampak terpanggang merah kerana bahang panas.
“MasyaAllah! Edan… Muka 50, dada 40, pinggang 50, punggung 40, manis seksi 18! Jumlah besar 198 per 100 bro! 198/100!. Perghh Makhluk ciptaan Tuhan paling seksi ni!”
. Apa Abang Mail merepek ni! Mata aku masih menunduk, tangan pantas susun putu piring. Abang Mail berbisik lagi, “Edan, dia datanglah!”
“Hah?” Tangan Abang Mail mencepuk kepala aku. Halkum aku tersekat.
Aku memandang ke depan. Sungguhlah! Itu kelibat Cahya. Dia keluar dari kereta. Tak fasal-fasal aku tumpang terpegun. Betullah! Semalam tengok cantik. Hari ni nampak lagi cantik!
Sakinah tiba-tiba macam menghempas sudip dalam besen. Isyarat meluat dengan perangai Abang Mail. Tapi Abang Mail tetap selamba.
“Edan, budak ni dia tak makan nasi kot! Dia makan api, dia makan mentol, dia makan lampulah abang rasa! Muka dia tu! Nampak bersinar-sinar!”

Abang Mail terus berbisik. Kami terus terlopong memandang. Semua benda terasa pegun seketika.
“Abang, Kinah nak pergi tukar duit syiling kejap.” Aku tahu Sakinah menyampah. Sengaja mencari alasan untuk tukar duit kecil di Restoran Ibrahim Maju. Tapi Abang Mail sudah terpukau. Haram tidak menoleh ke arah Sakinah. Tumpuan hanya satu di hadapan kami.
Dia menuju ke arah kami. Sumpah aku rasa gelabah. Dia senyum dari jauh. Aduhai, macam ada cahaya pelangi pulak aku rasa menyimbah dari langit ke gerai kami ini. Gerai yang kami bina dengan tenaga jantan dari kayu dan zink terpakai ni tiba-tiba terasa mengerlip-ngerlip. Macam ada lampu lip lap yang selalu orang bubuh dekat pokok krismas tu. Terasa aura budak cantik ni memang penuh kilau cahaya lah! Sesuai nama dia Cahya.
Bahang api dari periuk kukus aku pun tak terasa. Tiba-tiba rasa nyaman aje! Betul! Aku tak tipu! Itu yang aku rasa!
“Hai! Adik nak apa? Nak goreng pisang abang? Nak karipap?”
Ramah sungguh Abang Mail biar aku rasa skrip dia sedikit klisye.
“Putu piring nak lima kotak.”
“Okay, biar abang ambikkan.”

Rajin pulak Abang Mail dan aku tak fasal-fasal rasa macam tunggul mati dekat situ. Mata aku tajam mengamati tangan Abang Mail. Eh, orang nak lima kotak, apa hal dia bubuh enam.
Cahya hulur duit. Pantas tangan Abang Mail menyambut. Sungguh rasa tujal kepala Abang Mail. Selalu membebel kalau aku tercegat. Ini dia gila kuasa pulak!
“Eh, saya nak lima aje, kenapa ada enam ni? Lebih satu kotak ni.”
“Abang dah niat nak bagi adik. Sedekah dari abang tu. Seronok sangat bila pelanggan ulang beli kuih kami.”
Memang terlopong aku mendengar. Cewah bukan main lagi Abang Mail. Sedekah jariah ya! Hello, kuih putu piring tu modalnya dari kocek aku! Apa hal kau pulak bersedekah!
Tapi aku kawal mulut dan ketap bibir rapat-rapat.
“Terima kasih ya abang…”

“Abang Mail! Panggil Abang Mail aje… ni adik siapa nama?” Pirahlah mabuk! Buat-buat tanya pulak! Aku rasa kembang muka aku menahan panas hati.
“Saya Cahya Kartika.”
“Cantik nama! Macam orangnya!”

Aku lihat Cahya menelan senyumnya semula. Hah! Padan muka Abang Mail! Ingat minah ni spesies anak ayam yang main redah patuk Didak apa!
Sebaik sahaja kelibat Cahya hilang di dalam kereta dan berlalu pergi, macam lahar gunung berapi aku bebelkan Abang Mail.
“Amboi, Abang Mail! Kemain ya?” Mamat itu terseringai sambil tunjuk peace dan terus mencelup pisang yang dah siap dipotong ke dalam bancuhan tepung.
“Kalau saya cakap pada pelanggan, keep the change takat lima sen, takat 10 sen, seminggu abang mengungkit. Rugilah! Berniaga jangan lembut hatilah! Nak sedekah biar kat anak yatim. Habis tu tadi satu bekas putu piring bagi kat minah tu apa kes?”
Memang aku tak puas hati sungguh! Selamba aje Abang Mail pandai-pandai bagi percuma pada minah tu.
“Abang bayar balik kat saya! Rugi saya hari ni tau empat hinggit!”
“Aku bayarlah! Aku bayar kat kau nanti!” Balas Abang Mail sambil menyeluk kocek dan menghulurkan empat ringgit kepadaku, sebelum merungut kata aku kedekut.
Pantas aku membidas, “Abang yang pesan berniaga bukan amal jariah.”
“Aku bukan buat amal jariah! Ni pelaburan masa depan.”
“Alah, abang buat baik dengan budak Cahya tu dapat apa pun! Student lagi!”
“Dia ni mesti hot cakes dekat kampus kan. Badan bergetah! Macam madu kelulut tahapnya. Mahal! Kau tu lelaki. Takat freshie macam kau, tak laku lagi! Tak ada hasil. Dada pun tak bidang lagi. Lainlah perempuan macam Cahya… kau tengok badan dia, mekar gitu! Perghh!”
Astagfirullah! Aku terasa mahu muntah di dalam kuali minyak panas Abang Mail. Tapi macam biasa, muka aku maintain buat macam tak ada perasaan.
“Kau ni memang hati batu belah batu bertangkuplah! Orang cerita fasal perempuan pun kau macam tak ada nafsu!”
“Hati biar iman yang jaga.” Sesekali aku smashed jugak Abang Mail. Dia tersengih-sengih.
“Eh, kejap.. kau kata dia student. Makna kau tahu dia studi dekat mana? Satu kampus dengan engkau dan Kinah ke, Edan.”

“Taklah! Dia tu anak orang have-have. Dia belajar pun pakai duit sendiri. Bukan macam kita. Dia nun dekat Nottingham tu.” Cerita aku sambil menoleh ke arah Abang Mail dan kemudian terjerit, “Api kuali kuat tu! Hangus goreng pisang.”
“Oh, dia studi pakai duit sendiri.”
“Anak orang kaya, Abang Mail.”
“Kau ni, cuba semangat sikit! Sekarang bukan macam cerita drama tv waktu maghrib tu. Orang kaya kahwin orang kaya, orang biasa kekal merempat. Tak cuba tak tahu! Mamat biasa nama Ismail ni penuh wawasan okay! Mahasiswa berwibawa gitu!”
Tambah bernanah telinga aku mendengar ayat Abang Mail. Ringan aje mulut aku nak menjawab. Peduli apa kalau dia sentap.
“Huh! Itu kalau tak sangkut belajar! Kalau tak mengulang tahun… asyik berangan macam ni… pesakit yang jumpa Abang Mail nak ubat, boleh mati kejung dekat katil hospital tau.”
“Hei, mulut kau jangan cabul ya! Kau tu tak tahu nasib lagi.”
“Yalah! Yalah… abang tu budak pandai. Budak farmasi. Saya ni budak accounting aje! Hobi main silat. Berkawan pun dengan pakcik pakcik pencen yang duduk masjid.”
“Hah, tambah lagi satu… kau tu pun gila breakdance! Terkinja-kinja rekod syok sendiri bubuh kat youtube! Kau ingat aku tak tahu! Jangan nak bajet alim pulak ya!”
“Hish, abang jangan cakap kat mak pasal youtube tu! Mati saya kena cincang dengan mak abah.”
Gilalah! Memang berderau darah aku. Hei, macam mana mamat ni tahu aku ada buat kerja bodoh tu!
“Hah! Boleh! Boleh aku tutup mulut. Tapi kau tolong aku.”
Lain macam benar bunyi suara Abang Mail. Sambil dia membalik-balikkan goreng pisangnya, dia terseringai sendiri. Aku memandang penuh cuak. Terhenti kejap nak kukus putu piring batch kelima.

“Bro, aku nak deal dengan kau.”
Berkerut aku pandang Abang Mail.
“Kau jangan cakap pada Kinah.”
“Hah?”
“Ya! Jangan pecah lubang pada Kinah. Kalau tak aku hempuk kau dengan kuali.”
“Deal apa?”
“Kau tolong aku buat puisi cantik-cantik.”
“Puisi?”
“Kau kan pandai bab-bab jiwang ni.”
“Mana reti.”
“Jangan nak acah-acah merendah diri pulak!”
“Buat apa?”
“Kalau Cahya beli kuih esok, abang nak masukkan puisi dalam beg plastik kuih.”
“Erkkk…” Beli putu piring dapat free gift kad sajak? Tak relevan sungguh! Kunolah cara tu!”
“Nak tak nak? Kalau tak aku tunjuk mak kau, video kau dalam youtube yang kau terkinja-kinja macam anak beruk tu! Sure mak abah kau malu. Depan orang tua, kemain kau tunjuk muka suci, ala-alah bersih jernih air muka berwuduk. Siap jadi tukang azan dekat masjid, dekat surau… haha belakang orang tua, kau berangan nak jadi retiskan!”
“Kejap… kejap! Abang ni dah kenapa?”
“Dah kenapa apa pulak?”
“Bukan dulu abang selalu menganjing saya ke? Kerja-kerja tulis sajak, tulis cerpen ni kerja berangan! Buang masa. Sejak bila sajak ni penting dalam hidup abang? Abang kan budak sains!”
“Kau jangan banyak bunyilah!”
“Saya tanya aje!”
“Kau nak aku tunjukkan tak youtube tu pada mak kau? Kalau dia tengok, mesti kau kena beduk dengan tempat kukus putu piring tu.”
“Janganlah!”
“Kalau tak mahu aku jumpa Mak Cik Syimah, baik kau buat! Hah, sia-sia kau kena talkin dengan mak kau!”
Hadoii! Terasa mahu terjun dan berenang dalam kuali panas tu! Kejam benar bunyi ugutan Abang Mail!
Ya aku tak ada pilihan.
Dan esok, aku tak fasal-fasal kena pecah kepala fikirkan puisi. Aku jugalah yang dikerah Abang Mail untuk bawa siap-siap pen dan poskad kosong. Aku sangkakan, dia yang tulis pada kad itu. Sudahnya aku juga yang disuruh tulis cantik-cantik. Alasan, tulisan dia macam cacing kerawit. Sakinah beberapa kali menegur.
“Kau dah kenapa Edan?”
“Tak ada apa?”
“Asyik pegang pen, pegang kertas. Jadi sasterawan ke cari ilham?” Sakinah menyindir sambil mengecilkan api kuali. Aku geleng. Tak berani mahu bercerita apa-apa fasal Abang Mail. 

Mamat senget ni cuma bawa minyak wangi untuk disembur pada poskad yang aku bawa. Jenuh aku nak karang sampai tiga puisi. Sudahnya aku belasah aje apa yang aku terlintas. Satu fasal cahaya nurani, satu fasal cinta kemanusiaan dan satu fasal ketuhanan. Entah ya, entah tidak, aku susun ayat mana yang sempat. Setiap kali mahu bergosip atau menyebut fasal Cahya, aku pastikan Sakinah tiada di situ. Tunggu dia pergi tukar wang atau membeli tepung di kedai Aceh.
“Orang sekarang tak mainlah pakai-pakai surat, pakai puisi sajak ni Abang Mail! Ni era wechat lah! Budak perempuan sekarang nak yang ada duit. Takat kita duduk berniaga dekat sini, takkan dipandangnya si Cahya tu pada abang.”
“Kau jangan banyak cakap! Buat aje. Yang old school ni bikin jiwa kacau!” Terkekeh-kekeh Abang Mail tergelak. 

Aku mengetap bibir sambil merenung wajahnya, dan aku yang memang tak sayang mulut pantas mengejek, “Muka dah berjerawat tu ada hati nak ngorat anak dara orang,”
“Muka bersih macam kau tu tak akil baligh lagi! Muka jerawat macam aku nilah nampak macho, nampak jantan!”
Terjuih bibir aku mendengarnya.
“Abang confirm ke Cahya singgah sini hari ni.”
“Kalau tak singgah pun tak apa. Yang penting, aku dah siap-siap sajak tu.”
“Ayat tu betulkan sikit ya. Saya yang karang sajak tu! Bukan abang.”
“Alah benda gitu pun nak berkira.”
Dan, aku benar-benar terkejut. Sebelum kami menutup gerai, memang Cahya muncul. Macam biasa Sakinah langsung tak berbunyi. Buat-buat sibuk dengan kerja mengemasnya. Tapi aku tahu dia pasang telinga.
“Adik memang muka rezeki. Ngam-ngam ada empat kotak lagi putu piring.”
Aku yang sedang mengemas barang, menjeling mendengar Abang Mail kelentong. Pirahlah! Banyak Cahya punya rezeki! Dah memang kau asingkan siap-siap, kau kata tu rezeki Cahya. Kalaulah si Cahya tak datang, jenuh aku pulak yang nak kena perhabiskan makan sendiri empat kotak yang tak laku tu.
“Terima kasih abang.”
“Sama-sama kasih adik.”
Errkk… loya tekak aku.

“Eh apa ni?” Cahya menyedari ada poskad di dalam bungkus plastik kuihnya.
“Oh, itu tanda kami hargai pelanggan setia macam adik.”
Cahya berkerut. SubhanAllah! Cantik mata itu! Bundar dan jernih! Dan kemudian dia tersenyum. Abang Mail tersengih bangga sebelum terkinja melompat, “Yeszaaa! Sikit lagi! Sikit lagi!”
Aku kabur sesaat mendengar ayat Abang Mail. Apa yang sikit lagi?
Agaknya memandang aku yang terpinga-pinga, dia mencepuk kepala aku dengan tangan kasarnya.
“Kau ni beballah! Sikit lagi anak burung makan padi dalam tangan!”
“Huh, sejak nak mengayat perempuan ni, pandai pulak abang budak farmasi ni cakap bahasa sastera klasik ya?”
“Kau diamlah!”

Esok dan lusa, Abang Mail kekal dengan misinya. Aku tak kuasa nak campur. Sakinah lagilah. Memang buat bodoh, haram tak bertanya. Bila Cahya datang membeli putu piring, aku buat-buat sibuk mencelup pisang ke dalam bancuhan tepung untuk digoreng. Abang Mail dengan penuh bahagia berlagak macam dialah tauke putu piring. Tapi pada hari ketiga Abang Mail berstrategi, aku tergamam. Mujur saja tangan aku tak tercelur dalam minyak panas kuali pisang goreng. Sakinah sama memanjangkan leher, mencuri-curi dengar biar tangannya sedang mengumpul kulit cempedak untuk dibungkus dan dibuang.
“Hari ni saya tak mahu beli putu piring. Ada lagi kad sajak untuk saya?”
Dush! Aku terlopong memandang Cahya. Sakinah terbeliak. Haha! Padan muka Abang Mail. Pecah tembelang.
“Errkk… erk…” Aku sempat menoleh ke arah Abang Mail. Padan muka! Terkulat-kulat mamat tu!
“Ni siapa yang bagi sebenarnya?”
“Eh, mestilah abang yang buat. Tengoklah ayat bombastik tu macam mana, mestilah abang yang tulis. Ada gaya A. Samad Said kan?”
Wah! Acah-acah polos, jujur, macho, jawapan Abang Mail. Aku buat tak reti aje. Sumpah malas nak masuk campur.
“Abang tulis ke?”
“Ya Allah! Tak percaya ke? Sumpah lillah abang yang buat khas untuk Cahya.”
“Oh! Okay.” Aku terasa tiba-tiba. Mata jernih yang selalunya redup cahayanya itu, menjeling ke arah aku. Panahan mata itu sinis dan berapi.
“Kenapa Cahya? Tak suka ke?”
“Abang dah masuk universiti kan? Lecturer tak ajar pasal plagiarism ke? Atau abang rasa plagiarism ni sejenis jenama tepung pisang goreng abang?”

Ah, sudah!! Aku terasa mahu bungkus gerai waktu itu juga! Gila kantoi! Aku menoleh ke arah Abang Mail. Terkulat-kulat dia menjawab.
“Hah?? Plagiat ke? Ada. Memang pensyarah abang ada sebut. Abang ambil course farmasi, jadi abang reti la jugak bahasa omputeh ni. Plagiat tu sama dengan plagiarism kan dik?”
Aigoo! Abang Mail ni gila apa! Macam mahu terbelahak tekak aku waktu itu. Nampak benar riak Abang Mail bila menyebut fasal dia tu budak farmasi. Aku nampak mulut Sakinah mencebik.
“Ohh… farmasi?” Mencerlang mata Cahya merenung sinis Abang Mail yang tersengih tidak sudah.
Dan, ayat Cahya yang seterusnya cukup membuat aku rasa mahu menutup muka dengan pengukus putu piring aku. Entah kenapa, aku tumpang senak perut.
“Mesti abang ni kaki tiru assignment? Kalau dah poem pun abang nak tiru… Hmm…”
Abang Mail garu-garu kepala. Jelingan maut dia bagi pada aku. Mulut terkumat-kamit bila buat eye contact dengan aku. Sakinah tukang perhati dari tepi kuali.
“Tiru?”

Abang Mail mengangguk. Cahya semakin garang. Aku yang mengecut.
“Lain kali nak tiru pun, tengoklah dulu. Saya ni sidang editorial jurnal kampus saya. Saya yang edit sajak-sajak tu.”
Dush! Macam satu penumbuk yang bersengat hinggap ke pipi aku. Terasa kepala sedikit kembang!
Errk… apa hal Abang Mail pandang aku! Macam aku pulak yang cari gaduh dengan si Cahya. Tangannya meraba-raba kepala.
“Abang tak elok menggaru kepala. Gugur rambut masuk dalam kuih tu nanti.”

Gosh!

Perempuan cantik ini mulutnya bisalah!
Abang Mail tersipu-sipu sudahnya. Aku lihat dia serba tak kena. Berdiri pun tak boleh nak tegak. Tak fasak-fasal dipegangnya kuali, terlupa kuali itu panas. Capai sudip, sudip pun nak terlepas ke tanah. Mulut Sakinah tampak terlopong.
“Tak apalah, bang. Abang simpan je lah ya kad-kad abang ni. Zaman sekarang dah outdated dah style tackle awek macam ni, orang tak pakai kad-kad bau wangi ni!”
“Eh, simpan aje lah. Buat apa nak bagi balik? Mana tau nak guna buat kraf ke kan.” Abang Mail cuba buat lawak bodoh dalam senyum hambar yang tak putus. Aku sudah terketar-ketar dan pegun di tepi kuali panas. Malu wei! Rasa mahu meniarap di bawah gerai waktu itu!
“Its okay, thanks but no thanks.” Cahya meletakkan kad-kad di atas meja gerai. Sempat dia menjeling ke arah aku. Terasa jiwa aku melecur dengan kerlingan itu. Huh, dah kata thanks lepas tu no thanks pulak!
Dan aku tahu, sebaik saja kelibat Cahya hilang di depan kami, maka bermulalah detik perang saudara aku dengan Abang Mail. Sakinah pula ketawa terbahak-bahak.

“Hah padan muka abang! Sengalkan… nak buat tu tak fikir ke?”
“Kau diamlah Kinah!”
Aku sendiri menahan gelak.
“Wei, kau ambil daripada mana poem tu semua? Kau ni buat malu aku ajelah!”
“Mana saya nak cekau sampai tiga sajak. Saya ambil aje lah daripada mana-mana yang ada. Ingat saya ni cucu cicit sasterawan negara ke?”
“Ngok ngeklah kau!!”
“Hilang dah Cahya aku!”
“Alah, dia tu pun acah je… Baik abang cari lain aje, banyak lagi cahaya lain ada!”
“Kau punya fasallah ni!”
“Lain kali cermin muka tu dulu. Minah Cahya tu merak kayangan, abang ni gagak di rimba yang gelap-gelita!” Sindir Sakinah sambil tercebik bibir.
Kalau boleh dikira, ditimbang dan disukat, agaknya berguni-guni carutan Abang Mail pada aku.
“Kalau tak, aku dah dapat si Cahya tu!”
“Pirahlah!”
“Abang Mail ni tak sedar diri kenapa?” Ejek Sakinah.
“Kau memang bikin kacau program!” Sakinah masih tak habis ketawa.

“Apa nak susah hati… tiap tahun ada pesta cahaya. Pesta deepavali tak lama. Jangan sedih sangat!”
Sengaja aku membakar Abang Mail.
Dan sejak itu aku tak nampak lagi kelibat Cahya beli putu piring di gerai kami.

No comments:

ShareThis