Monday, May 14, 2018

MAHARANI - KARYASENI

 DIDA SANDRA


Menghilangkan rasa sebal dan mendidih hati, aku ke bilik terus capai bathrobe untuk berendam dalam tab mandi. Layan bau jasmine Bvlgari Showe Gel lagi bagus! Tenang sikit fikiran aku. Selesai saja aku mandi dan bersiap, tiba-tiba kedengaran suara Erin menjerit di ruang tamu.
“Oh my! Oh my! Beb, dia buat posting baling ke belakanglah! Gosh! Minah ni drama lah!”
“Hei, Edan punya akaun insta yang rasmi ni haram tak ada update. See... aku bau ikan hamis yang hangit lah!” Mak Uda pula menyampuk. Kelam-kabut aku capai tuala dan bungkus rambut yang masih basah. Bergegas aku keluar bilik. Huh, tak habis gosip lagi diaorang ni!
“Ada apa?” Aku bertanya.
“Kau pergi tengok insta minah tu. Konon lempar ke belakang gitu. Dah berkawan dengan Edan diam-diam.”
Menggagau aku mencapai telefon aku. Pantas aku klik insta dan intai insta Cahya.
“Oh! Pleaselah.... aku rasa nak muntah!” Spontan aku buat muka loya.
“Kembang tekak aku baca caption dia. Eh, kata belajar mengaji, siap ada gambar dari jauh. Siap bervideo gitu. Siapa tukang ambik gambar. Ni mesti si Shuk atau Kay. Buat gaya perempuan suci pakai tudung. Aigoo.... Habis tu yang si Edan ni makna dah selalulah datang rumah dia.” Aku bebel dengan penuh rasa geram.
“Jeng jeng jeng... edisi siasat dan menjoyah kembali. Aku nak tengok ada lapan gambar dia share dekat sini. Banyak yang gambar dia gambar berdua dengan Edan. Euww, tak dosa ke berdua-duaan tu?”Pantas Mak Uda memandang gambar Cahya dengan kanta pembesarnya.
“Minah ni memang bimbo tau! Nak heboh dekat semua orang ke yang dia tu memang selalu duduk berdua dengan Edan. Kot ya pun nak belajar, tak boleh ke pergi kelas ke, pergi masjid ke... panggil ustazah ke? Haish, kalau dah birah tu memang membirah aje perangai tu! Menggelenyar sungguh!” Lisa menggeleng sambil dia sendiri menengok gambar Cahya di insta gadis itu.
“Kalau tengok ni memang insta si Edan, senyap sunyi. Dah ada sosek-sosek ni... tanya kenapa pihak Abang Mail dengan Sakinah yang jaga Edan tak ada nak beri komen.” Ujar Erin pula.
“Tak payah sosek-sosek, dah ada berita depa ni dekat portal tadi. Cuba contact Abang Mail dengan Sakinah, semua dah tutup telefon. Si Edan tengah berjimba, lagilah tak dapat dihubungi.” Balas Taty pula yang kemudian mengambil giliran untuk ke kamar mandi.
“Trying so hard sangatlah si Cahya. Nampak sangat ganti boyfriend macam beli baju bundle. Nak menayang pada Alriz kot... nak buat macam mana kan. Dia mesti tak dapat nak let go cerita lama dia. Lepas tu bila nak raih undi, raih simpati, acah-acah belanja gambar yang sweet-sweet tu. Yang aku tak tahan sangat minah Cahya ni memang teror lah spin cerita. Ikut sesedap rasa aje dia ubah plot kisah benar hidup dia.”
Lisa yang selama ini tampak seperti orang berkecuali, tak aku sangka, memberi komen yang cukup membahagiakan aku. Terasa macam nak peluk si Lisa tadi. Payah selalunya Lisa nak komen macam-macam bab gosip ni.
“Dia spin cerita apa?” Erin beriya ingin tahu.
“Alah, bukan ke heboh cerita, konon dia putus dengan Alriz sebab bapak si Alriz nak tackle dia jugak. Gelilah wei... tinggi imaginasi perempuan ni! Aku takut si Edan ni kena game aje dengan minah yang suka buat muka sesuci embun pagi ni. Entahlah, aku rasa macam tak boleh brain lah dia dengan Edan. Beb, dia dah biasa hidup mewah kot. Edan tu budak baru nak buat nama. Benda macam ni bermusim kot. Masa tengah hot, kencanglah... nanti esok lusa kalau roda hidup tu dah ke bawah, nak ke mana.”
Terlunga aku mendengar kata-kata Lisa. Banyak benda sebetulnya Lisa tahu tapi Lisa tetap Lisa. Jarang-jarang sekali dia mahu masuk campur hal aku berkelahi dengan Cahya.
“Huh, tengok gambar-gambar yang minah ni throwback pun macam kita boleh agaklah. Aku rasa  si Edan ni kena frame. Biasalah kalau mamat ni budak baikkan. Tak pernah jatuh cinta. Itu yang tangkap lentok.  Agaknya Cahya buatlah cerita syahdu lepas kena humban dengan Alriz. Lepas tu bapak dia meninggal. Balik dari kubur bapak, selongkarlah kot segala tudung yang terperuk dalam almari. Cari al-Quran, lepas tu pujuk si Edan ajar mengaji. Aigooo... macam aku boleh baca aje skrip minah ni! Tak classy langsunglah!”
“Just wait and see lah kot. Haha... apa-apapun, jangan lupa lusa beb!  Singapore here we come! Lusa okay. Mari kita kasi gegar sama dia.” Mak Uda mengenyit mata pada aku. Pantas aku meletakkan jari telunjuk di bibr. Jangan heboh-heboh! Jangan bising-bising! Kecoh nanti.
““Hold your head high, and your middle finger higher. Let her know, what she’s missing.”  Berdekah-dekah gelak Erin. Aku pantas mengingatkan.



No comments:

ShareThis