Wednesday, May 6, 2020

MENGUTIP ILHAM YANG ADA DI SEKELILING - IZINKAN AKU JADI SAYAPMU






DIAM tak diam, dah hampir lima tahun dah ya IZINKAN AKU JADI SAYAPMU.
Semuanya bermula di HARIAN METRO pada tahun 2015. Masa diminta untuk tulis novel bersiri setiap Khamis di Harian Metro, sebetulnya saya tak ada idea pun.

Selepas sekian lama menulis kisah remaja dan chiclit di PTS (diam tak diam dalam masa singkat rasanya ada 17 judul juga saya dengan PTS), jadi nak dapat rentak menulis novel dewasa tu rasa macam payah sikit.

Tak ingat macam mana, tapi sudahnya saya setuju menulis untuk Harian Metro. Terkial-kial. Nak pulak deadlinenya secara mingguan. Kalau tak silaplah, setiap Selasa sebelum subuh saya akan emelkan bab bab baru Izinkan Aku Jadi Sayapmu.

Nak tulis cerita apa, memang clueless masa tu. Fikir punya fikir, saya tekad. Saya taip segala yang terlintas di kepala tanpa ada kerangka. Makna taip ikut suka, ikut gerak hati aje. Watak-watak saya bina berdasarkan apa yang ada depan mata. Watak Chairil Razlan (CR) saya ambil karektor anak. Memang sejak di MRSM Pengkalan Hulu, cikgu-cikgu dan kawan-kawan panggil si bujang saya tu CR.

Bunyi macam syok sendiri bila tulis nama anak.... err bukan! Bukan macam tu. Sebabnya lagi mudah. Senang saya nak bina watak. Sebab tu watak CR dalam Izinkan Aku Jadi Sayapmu tu gila memancing, pandai siang ikan sendiri... haha sebab CR dalam dunia realiti memang gitu. Ingat lagi ada babak, CR mengamuk sebab perut ayam yang dia peram sama santan kalau tak silap, dibuang dari peti sejuk. Ya. Itu pun kejadian sebenar.

Beberapa adegan di Pengkalan Hulu, sengaja ditulis. Sebab ni nak mudahkan saya membayangkannya. Maklum CR saya memang belajar di MRSM Pengkalan Hulu. Jadi, senangkan untuk saya nak menulisnya.

Watak heroin, nama Sofeatulaishah tu sebenarnya nama geng anak saya Anis di TKC. Pinjam nama tu sebab saya memang selalu failed nak cari nama heroin. Mana datang Pia Pemuk. Hahaha... ni sebab CR saya memang panggil girlfriend dia (sekarang menantu saya) Pemuk. Iaitu ringkasan Pendek Gemuk.... hahahah kejam dan laserkan mulut CR saya.

Kisah CR yang sakit tiba-tiba, yang tiba-tiba tak boleh berjalan sekelip mata; ya itu pun kisah benar yang terjadi pada saudara rapat saya. Detik-detik ketabahan Pia Pemuk jaga CR  masa lumpuh itu semua momen yang berlaku depan mata saya. Saudara saya masih lagi diuji Allah swt. Jauh di sudut hati, malah detik saya di dataran masjidilharam September 2019, ini antara doa saya. Saya merayu semoga Allah beri kesembuhan pada saudara saya itu dan pada belahan jiwa yang menjaganya, semoga terus diberi kekuatan.

Semua kejadian, pengalaman, karektor dan momen-momen peribadi yang berlaku di sekeliling saya, saya jalinkan dalam Izinkan Aku Jadi Sayapmu.

Ada ketika saya rasa, menulis ini umpama menenun songket, menyulam, menggubah atau mungkin memasak. Kita buat, kita olah, kita jalin, kita jahit perca-perca kenangan dan pengalaman menjadi sebuah karya.

Tamat di Harian Metro 2015, saya terdetik mahu jadikan Izinkan Aku Jadi Sayapmu novel fizikal. Alhamdulillah, saat menghubungi bos Karyaseni, semuanya menjadi kenyataan.

Terima kasih buat pembaca yang mungkin pernah followed cerita ni di Harian Metro.
Terima kasih juga buat pembaca yang sudi beli dalam bentuk novel fizikal terbitan Karyaseni.
Sesungguhnya ilham itu ada ketika datang begitu sahaja.

Dan pengalaman menulis secara bersiri selama setahun di Harian Metro sesungguhnya satu pengalaman yang amat mahal buat saya. Apatah lagi saya memang tidak pernah menulis bab demi babnya untuk buat stok. Setiap minggu tulis satu bab, kemudian baru diemel.
Sekali lagi terima kasih buat yang sudah membaca Izinkan Aku Jadi Sayapmu.






No comments:

ShareThis