Friday, October 24, 2008

Istimewa buat Laila aka Haslina aka Lily



Sebelum itu saya tercari-cari siapa dia. Ramai sungguh yang bertanya adakah dia itu saya. Beberapa rakan penulis, termasuk Kak Norhayati Berahim pun pernah bertanya perkara sama, lily ada blog komen pasal novel ya? Hah, saya yg memang buta teknologi ni terpinga-pinga juga masa tu. Akan tetapi disebabkan gagal menjejakinya, saya lupakan saja.

Entah mcmmana saya "menyapa" seseorang dgn nickname Dorasakura (kalau saya tak silap) di satu blog. Saya bertanya, kenal tak Lily Haslina yg ada blog pasal novel tu. Dorasakura sudi bantu saya. Tapi masa tu saya tak khabarkan pada teman online tu saya ni pun Lily Haslina. Maka jadilah jejak
kasih

Kemudian saya dapat mengesan sesuatu di blognya apatah lagi dia sendiri dgn baik hati memaklumkan saya melalui emel. Dia membuat pengumuman secara berhemah (dia memang sentiasa berhemah sepanjang saya kenali dia) memberitahu blog itu tiada kena mengena dgn LILY HASLINA NASIR dan memberitahu dia bukan LILY HASLINA NASIR. Alahai, saya nak ketawa ada, terharu pun ada, malu pun ada! Siapalah saya sampai dia perlu buat begitu! Lagipun apalah sangat pada nama... saya rasa sekarang ada beberapa lagi manusia bernama Lily Haslina di Malaya ni, seorang daripadanya adik Lily Haslina yg di Kedah.. saya diberitahu nama itu diberi pada si bayi comel, oleh ayahandanya, atas tanda terima kasih pada saya yg pernah saya temubual utk beberapa siri rencana perihal Sakit Bengkak Hati. Upps saya sudah

Kemudian, saya bertemu dgnnya di DBP secara tidak sengaja apabila dia menyapa saya. Kami cuba berhubungan dgn telefon saja & menjadi semakin mesra


Tanpa diduga satu ketika dia mengajar di Sek Keb Bandar Rinching dan dia telefon saya mahu singgah rumah! Alamak! Biasalah, kalau saya tak ke mana, saya lebih rupa bibik daripada mak sunti saya yg sentiasa bergaya dengan jeans dan kemeja yg kemas.

Alih-alih dia muncul juga depan pagar saya Siap bawa buah tangan! Dia memang punya gaya dan perwatakan gadis melayu. Tahi lalat manis di tepi bibir itu melengkapkan penampilan Latifah Omarnya!

Itulah Laila Kamilia yg saya kenal aka Haslina aka Lily Haslina.... Sejak itu kami makin mesra dan banyak berkongsi cerita. Rasanya dlm ramai-ramai kawan, dia cukup , tenang, susah hendak marah, kalau ada perkara yg buat dia terasa hati pun, dia tetap relaks dan seadanya!

Beberapa hari selepas berhijrah ke Berlin, dia mengirim emel pada saya, mengkhabarkan novelnya yg bakal keluar seiringan dgn Di Langit Cinta. Tapi saya yang semenjak dua menjak ni asyik kalut, kepala bersimpang siur, kesan tak cukup tidur atau terlalu byk benda mahu difikirkan agaknya, mana nak fikir anak nak exam, adik nak kahwin, assignment yg tak pernah habis, deadline deadline... sampai TERLUPA membubuh cover novel SAAT KAU HADIR di blog kecil saya ni! Ampun Laila.. bukan niat nak ingkar janji, tapi akak lily kau ni banyak kematian sel otak rasanya...

Pada pembaca novel, jangan lupa dapatkan SAAT KAU HADIR tulisan Laila. Dan paling penting, kalau sempat, singgahlah ke blognya lailakamilia.blogspot.com. Banyak kisah dari Jerman yg memang menarik. Yuk, singgah yuk ke sana!

1 comment:

LK said...

kak lily: akak ni puji saya lebih2 malula saya..saya ni hanya insan kerdil jer di muka bumi Allah yang akak nak puji-puji...

Apapun terima kasih kerana sudi berkawan dengan saya yang kerdil ni...Sayang akak..muah!

ShareThis