Wednesday, April 1, 2020

SHADOW HUNTER = SOON




Entah berapa lama dah tak menulis di blog. Sejak tahun lepas, asyik bercita-cita nak menulis di blog, nak update blog selalu.... Tapi macam Che Rose Harissa katalah, "Kau sekejap aje cita-cita murni tu kak lily. Seminggu aje niat tu. Kemudian semua hanyut ke laut dalam!"

Sengih-sengih bila kena basuh dengan Rose.
Sebab sebelum ini pun dah beriya buat group.
Tepat ramalan batu geliga Rose. Sebulan aje kot saya gigih.
Lepas tu ingat-ingat lupa dah ada group.
Nak kata sibuk entahlah.

Cuma ya tahun lepas saya banyak terikat dengan kerja-kerja khas yang memakan masa serta komitmen yang panjang.

Misal, projek buku autobiografi Tuanku Sultan Kedah - Tentera Ke Takhta masih lagi dalam proses pembikinan. Projek RAMD ini bermula sejak tahun penghujung 2018.
Kemudian sibuk dengan manuskrip travelog umrah, lepas tu entah macam-macam lagi. Ya, saya juga ada hutang manuskrip dengan DBP. Insya-Allah yang itu dalam proses.

Sampailah satu tahap baru saya perasan, "Eh dekat enam bulan tak menaip novel."
"Allah makbulkan doa aku depan kaabah kot Rose. Kan aku kata nak pencen bila dapat cucu."
Saya beralasan dan macam biasa Rose jerkah.

"Sudahlah kak lily. Kau yang malas tu! Syaitonirrajim banyak bergayut depan laptop kau tu."
Kalau bercakap dengan Rose, macam-macam novel nak tulis. Sepanjang bersama team Tentera Ke Takhta, banyak benda saya belajar. Banyak kisah dan pengalaman saya dengar. Kisah-kisah getir, real life tentera. Dari yang bergelar panglima sampailah ke anggota bawahan. 

Tapi macam biasalah....
Saya lately ni macam malas nak taip novel. 
Tapi disebabkan baru-baru ni, Rose memaksa saya... Errr dia kalau paksa maknanya dia bebel, dia leter, dia kritik, sesedap rasa, tanpa ada simpan simpan dalam hati.

Dan dia bako pulak saya dengan manuskrip The Alpha One dia yang almost done tu... plus cover yang dia buat.... maka, saya, "Okay... okay... okay... aku siapkan Shadow Hunter tu."


"Kau tu stok cerita banyak. Tulis aje. Bagi aku one liner kau. Aku buatkan kau cover. Kau tempek dan share di blog. Baru ada komitmen nak menaip."
Hahaha, memetir Rose Harissa. Sesuai dengan nada petirnya.... Tak sampai sejam Rose whatsapp saya cover acah-acah Shadow Hunter.

Maka dengan ini saya berjanji, saya akan kongsi cerita dengan pembaca yang sudi baca Shadow Hunter. Err.. ada ke yang nak baca? Ke krik krik krik aje saya syok sendiri... bak kata Adib Imran anak saya, "Mak tu dah tak relevan menaip novel."

Haha, anak sendiri kalau kritik lagi pedih menikam kalbu!
Jenis tak selindung-selindung bila bercakap.
Benda ginilah yang kekadang buat saya takut nak menulis. Anak sendiri pun tak baca, ni kan pulak orang. 

Jadi untuk catch-up market, rasa sedar diri, diri ni tak bagus mana... selalu saya sematkan dalam hati.
Banyak hal... ya banyak sebetulnya. Hal kerja luar atau novel, saya akan rujuk Rose. Sebab itu sudahnya kami sepakat untuk try and error bila tulis novel. 

Kami dah pernah lalui menulis gaya Alaf 21.
Kami juga pernah terperangkap langsung tenggelam dalam dunia kanak-kanak @ remaja chitlit di PTS.
Haha waktu menulis di PTS tu sampai kami rasa dah tak reti nak menulis cerita dewasa.
Kemudian saya ke Karyaseni dan Rose ke Kaki Novel. Hahah struggle sebetulnya nak hilangkan lenggok cerita remaja yang dah melekat. Macam saya sempat 17 buku dengan PTS.

Jadi sesekali kami cabar diri.
Rose dengan Raid Arjuna saya dengan Nefertiti.
Ya, kami brain storm.Kami share baca manuskrip. Kami tulis dan catat sama sama keperluan dalam manuskrip bila kami buat cross over watak. 

Kami bukan nak bersaing pun tapi lebih nak cari kepuasan menulis dan nak kasi asah kepala kami yang ada masa tepu nak tulis cerita cinta. Faktor usia barangkali. Bila saya nak tulis bab bab sweet... hahaha hangus gula jadi caramel! 

Maka kali ini... baiklah... terima kasih che rose harissa.... #siscuba ya!!
Hahahah soon saya sharekan Shadow Hunter saya.


5 comments:

Umi A.Manaf said...
This comment has been removed by the author.
Umi A.Manaf said...
This comment has been removed by the author.
Umi A, Manaf said...

Maaf le tuan tanah......asyik salah jer tu yang delete....actually saya nak tulis begini.....,, Virus M sentiasa ada dalam jiwa manusia so kita kena giat makan vitamin atau supplement R supaya virus M ini terus terbenam dalam jurang Mindanao

Umi A, Manaf said...

Maaf le tuan tanah......asyik salah jer tu yang delete....actually saya nak tulis begini.....,, Virus M sentiasa ada dalam jiwa manusia so kita kena giat makan vitamin atau supplement R supaya virus M ini terus terbenam dalam jurang Mindanao

dianwasim said...

alhamdulillah.. ada colaborasi novel??? i like sis lily.. xpe ku sabar menunggu..😍😍

ShareThis