Friday, July 17, 2009

De Ja Vu

Mula-mula gelang saya putus. Kemudian tak sampai sebulan putus lagi satu urat gelang. Oh, gelang itu tak pernah saya tanggalkan sejak saya memakainya.

Kemudian sewaktu saya berada di satu tempat, secara kebetulan saya teringat mimpi-mimpi saya sebelum ini. Kapal terbang terhempas. Saya memang selalu mimpi kapal terbang terhempas dan saya melihatnya seperti menonton dalam dokumentari Air Crash Investigation! Entahlah terbawa-bawa kot apa yg saya tonton dalam mimpi. Tapi waktu saya berada di situ, saya terus teringat mimpi saya. Jarak pesawat yg mahu turun itu sama dgn mimpi mimpi lalu. Bezanya kapal terbang tak terhempaslah waktu saya berada di situ. Cuma jarak, sudut pandang etc semuanya sama mcm dlm mimpi.

Oh Tuhan ini sangat Déjà vu

Apa deja vu.. emm, susah saya nak kata tapi boleh baca di bawah ni

Déjà vu (pronounced /ˈdeɪʒɑː ˈvuː/ ( listen); French: [deʒa vy] ( listen), "already seen"; also called paramnesia, from Greek παρα "para," "near" + μνήμη "mnēmē," "memory") or promnesia, is the experience of feeling sure that one has witnessed or experienced a new situation previously (an individual feels as though an event has already happened or has happened in the near past), although the exact circumstances of the previous encounter are uncertain.

The experience of déjà vu is usually accompanied by a compelling sense of familiarity, and also a sense of "eeriness," "strangeness," or "weirdness." The "previous" experience is most frequently attributed to a dream, although in some cases there is a firm sense that the experience "genuinely happened" in the past.

Tapi tak apalah... apa yg berlaku semua direncanakan Allah. Mudah-mudahan semuanya baik-baik saja! Amin!

7 comments:

Rose Harissa (NORA) said...

Aku... banyak kali dah alami dejavu ni...

Aku sengih aje baca dejavu ko ni... tapi bukan aku perli tau...

Ko dah lalui banyak kegetiran... jadi aku tabik ko kerana sabar.

Apapun, aku doakan yang terbaik untuk ko... dan harap ko terima dengan tenang apa saja yang datang...

*huh,,, mcm bagus je aku ni kan? padahal aku MUDA dari ko! hahahah...

idasm said...

rasanya ida pun pernah mengalami deja vu ni. rasa mcm sesuatu kejadian tu sama pernah berlaku sebelum ni...

Mrs.Sheikh said...

oohh...skrg baru paham maksud dejavu secara telus..:D
ertinya perkara yg kita termimpi kdg2 jadi secara betul..
itu dejavu kan!

Rantong said...

Salam ziarah. Blog dan posting yang menarik.

View Profile: Rantong™

EL MARIACHI said...

sedap lagu eternal flame tu...ehehehehe...

*@t!q@h* said...

teringat pulak lagu kumpulan 6ixth sense..tjuknye de ja vu..hehehe

Bintang said...

Salam kak lily, d selalu gak alami de javu,selalunya bila melintasi 1 kawasan yg br pertama kali d sampai tp rasa mcm pernah tgk tempat tu,mcm dah pnh sampai...pernah bermimpi tentang tempat tu.

ShareThis