Wednesday, April 24, 2013

Daddy Cool - Abah, Atuk.... Happy Birthday:))

Anak-anak panggil abah. Tapi saya dan rosie kalau berbual saja panggil dia Daddy Cool. Sebab dia memang sangat cool. Tak reti marah anak, tak reti rotan anak. Tak pernah jentik pun. Badan tak banyak berubah sejak muda. Dulu zaman sebelum pencen dari X-RAY department hospital tu, selamba aje dia jogging pagi atau petang ala-ala 10 kilometer. Segala sukan veteran dia masuk waktu dia dah pencen. Masa muda, segala jogathon, segala takraw, segala ping pong dia sangat mahir. Saya? Anak paling hampas! Apa abah minat, saya tak minat. Tu sebab kot saya gemuk sekarang. Sejak kecil benci acara padang. Rosie aje kot ikut dia minat bab-bab sukan. Tu sebab rosie boleh terjebak dalam gimrama masa sekolah. 





Dak Na ikut abah ya! (Oh, dulu-dulu tak tau ngapa saya bahasakan diri saya dak na, orang panggilpun dak na) Ikut abah joging. Nanti abah belikan ais krim. Masa saya kecil, gigih dia mengheret saya setiap kali dia free dari on call di hospital. Saya sebut heret sebab dia memang tarik saya yang kekadang buat batu tak mau jalan. Kalau tak mau jalan dia dukung.

Ke kelab sukan hospital. Ke padang balapan. Dia memang cekap buat lompatan hurdles tu. Cakap Melayu apa? Lari berhalang ya? Hahaha saya istilah sukan pun sengal! Selalunya saya perhatikan saja dia berlatih atau mungkin beriadah petang sambil saya makan ais krim empat lima scoop tepi stadium. Lepas tu saya merungut panas! Kesian abah saya! Memang dia dah puas usaha untuk saya bersukan sejak kecil. Tapi saya yang malas memang tak dapat ditarbiahkan bab sukan.
 — 




"Milah, you tegur lily tu! Pesan dak lily.... jaga badan! Dah gemuk! Muda-muda lagi badan tak jaga! Beritahu dia...."

Hahaha boleh gitu! Abah saya pernah tegur saya melalui arwah mak bila saya kegemukan sikit (sikit jer pun lepas beranakkan Anis)

Dan pada saya dia pernah tegur inche suami saya, "Lily, cakap sama Lan, suruh joging. Perut dia dah naik tu! Muda-muda badan kena fit. Kena beriadah. Jangan pergi ofis, balik makan tidur aje. Tengok abah ni... perut naik sikit abah joging!"
Hahahah... lalalala.... saya angguk! Angguk tak bertitik. Mana rajin saya nak joging atau suami nak beriadah. Saya memang pemalas. Suami mungkin ke kebun berladang menternak dia rajinlah.

Tapi abah memang gitu. Mungkin sebab tu kot, arwah mak umur 40 lebih pun masih boleh sarung kebaya. Pinggang secekak aje! Bukan pohon beringin macam saya. Saya tahu abah akan bising kalau mak selekeh.





Hari raya pertama dia kerja, hari merdeka dia kerja, hari apapun dia kerja. Kerja dan kerja. Dunia dia 3/4 di jabatan X-RAY. Kekadang kami jadi tak kuasa. Rasanya macam mimpi kalau tetiba dia kata dia off. Dan kalau berhari-hari dia on call pada hari raya, saya suka tanya bab dia menghadap jenazah-jenazah yang separuh lunyai dik kemalangan jalan raya. Memang saya cuak kalau pulang rumah dia terus bergegas mandi. Itu tandanya dia baru X-RAY orang meninggal.


Sekarang baru saya faham kenapa saya pun ada waktu gila kerja. Menaip tanpa henti. Rosie pun sama. Boleh aje sampai jam 11 malam di pejabat. Ya, kami ikut abah agaknya. Dia sangat berenergi. Makan madu, telan telur ayam kampung, vitamins, minyak ikan memang amalan dia sampai ke tua. Demam dan selesema sangat jarang. Setahun nak selsema sekalipun payah saya rasa. Tapi makan pun dia sangat cool. Tengah subuh ajak dia minum air coke, oh abah saya sangat ok. Tu kot saya begitu! Tapi yang saya notis, biarpun dia kerja hospital, dia jarang makan ubat demam jauh sekali ambil antibiotik.



Saya dan adik-adik selalu lari dan geleng kepala kalau dia bercakap pasal anak-anak. Hoho kami malu bila dia ada ketika too proud dengan anakanda dia. Dia terlebih peramah. Saya yang ikut kot. Dia sejak dulu kalau berbual walau di rumah dia selesa cakap orang putih. Rosie yang ikut. Saya belasah cakap Melayu. Hahahah... dengan arwah mak pun dia ber I dan You. 

Kalau balik rumah biar dua tiga pagi, dia akan kejutkan kami kalau dia beli sate, buah atau apa saja. Bila dah bercucu, bertong tong air gas, berpapan vitagen atau ais krim berkotak-kotak dia belikan. Dia abah yang tak pernah mintak duit anak. Kalau kami hulur duit dia joli pada cucunya. Itu yang selalu saya bising.

Dengan abah juga saya belajar, ada seribu ringgit belanja, ada seringgit pun joli macam raja! Cuma kalau dia berbual sama cucu-cucu yang besar saya selalu rasa grrrrrr.... dia selalu pesan bersukan! Bersukan! Nanti dia akan ungkit, geng-geng dia anak-anak semua sukses sukan. Macam Uncle Nawawi, ayahanda Minarwan, Embaraj etc. Dan saya akan angkat kening... Sukan? Panaslah bah!Peluh melekit tak suka.... Nanti sunburn!




Lily, kalau sempat bila balik Melaka kejap-kejap tu singgah rumah nenek. Mak dah tak ada, she is still your granny. Nenek yang jaga lily masa kecik. Nenek happy kalau lily datang jumpa. Orang tua kalau anak cucu datang, diaorang dah happy. Macam abah, bukan nak duit lily duit rosie, bila you all balik, abah dah seronok."

Ayat ni selalu buat saya terkedu.

Atau kekadang, "Lily, pakcik sekian-sekian menjemput kerja kahwin anak dia, abah tau lily tak sempat balik, abah dah masukkan duit dalam sampul bagi pihak lily."

Abah yang selalu berpesan itu ini pada saya. Biarpun dia dah bernikah dengan bonda tiri saya, dia selalu pesan pada saya untuk ziarah keluarga sebelah arwah mak. Kekadang saya terdiam bila dia pesan, ada rezeki lebih, lily sedekah ya untuk arwah mak. Emak memang separuh nyawa saya. Dengan abah bila dia semakin berusia saya rasa semakin akrab.

Dulu saya punya sejarah pahit manis dengan abah. Saya selalu protes. Saya rimas dia sangat workaholic. Hidup dia hanya di hospital aje. Dia kerja di hospital tapi bila saya masuk wad masa sekolah, dia entah ke mana-mana. Tapi bila cucu masuk wad, abah sanggup tidur di lantai depan ICU untuk tunggukan Syafiq. 



Abah jugak ajar saya dan Rosie, cool, jangan cepat marah, be nice to people, senyum kalau pun kita benci orang dan jangan berprasangka. Oh, siapa kenal uncle nasir tentu tau PR dia yang sangat best. Tu sebab kot geng-geng tempat kerja lamanya lepas pencen di Tanjung Pinang Indonesia, kata bapak nasir macam wali kota di sana. Kalau dia turun sana, kami letih dia disambut bagai nak rak. Dan saya jugak tahu ramai ibuk ibuk di sana mengendeng bapak saya.



Pada abah, yang baru sambut birthday, anak-anak sayang abah. Cucu semua sayang atuk nasir yang cool!






1 comment:

H.D said...

pak nasir ni pernah kerja kt hotel ke? mcm pernah nampak je... hehe

ShareThis