Wednesday, October 11, 2017

UNTUK ANAK-ANAK MAK CR, Anis, Adib, Haiqal & Airis


Belum pun dia sampai rumah, di dalam kereta, dah disoal bertalu-talu. Kau nak ambil apa lepas ni? Confirm kejuruteraan? Tak mau ambil programming? Tak nak cuba ICT? Puas si anak terangkan, nada si abah macam mendesak. Di belakang anak, si abah macam mengharap.

Kalau dia ambil ICT ke programming ke... nanti boleh plan untuk dia ambil kursus SAP. Allah! Tak tahu nak kata apa... dan ya, faham. Mesti abahnya ada angan-angan. Seorang anak ikut dia. Tentu aje jadi kebanggaan dia kalau yang kurus ini certified in SAP. Inche lan, tak payah paksa. Biar dia minat yang mana pun. Dan bersyukur sangat, anak awak tak ada seorang yang terkucil atau tercicir aliran sains tulin biarpun ada jugak yang nampak dlm darah ada DNA penulis.

Untuk CR, Anis, Adib, Haiqal atau Airis (kalau mak abah panjang umur untuk tengok Airis sekolah) terpulanglah jurusan apa kalian ambil. Kita tak boleh nak rancang-rancang sangat dan kemudian kita yakin, kita akan jadi sekian-sekian...

Kekadang dalam satu keadaan kita diduga untuk bijak dan waras memilih. Kehendak hati yang menguntungkan diri sendiri atau beralah dan memberi manfaat pada orang yang hampir.

No comments:

ShareThis