Friday, November 7, 2014

Review Yang Manis - CINTA HILANG KATA - Catatan MONALITA MANSOR


Terima kasih ya adinda Monalita Mansor yang sudi kongsi dengan kak lily review CINTA HILANG KATA.  Sejujurnya saya cuak dengan Mona. Dalam memilih karya, saya tahu dia cerewet. Saya juga tahu dia amat teliti bab-bab tatabahasa dan ejaan. Alhamdulillah, CINTA HILANG KATA serasi dengan selera Mona:)  


  • Monalita Mansor
    saya dah habis baca CHK - bagi 10 bintang le kat akak - saya kategorikan ia kisah manusia @ kemanusiaan
    Cinta itu kemanusiaan - dalam kisah Rain dgn Nurul - tak ada cinta dalam erti kata cinta hakikat (kasih sayang dalam berumahtangga) tak membawa ke mana - kisah Amirul dgn Nurul.
  • Monalita Mansor
    Monalita Mansor
    Manusia dinamakan manusia bernafsu besar dan timbul isu-isu sekitar - hasad dengki, caras-mencaras, hasut -menghasut - watak Sabirah dan Zaili, masuk juga Kak Muna, Mahyun dan Jah Gayah terutamanya.
    Terus bergulat sekitar manusia ialah apabila sanggup bersekutu dengan bukan sejenisnya untuk merosakkan manusia lain - watak yang lima kat atas tu.
    Tapi yang paling best ialah : segala kerenah penerbit, kerenah editor, penulis malah pembaca sendiri akan kupas habis-habisan dan sangatlah memanaskan punggung mereka-mereka yang terlibat (kalau mereka sedar dan merasa pedasnya cili yang akak bubuh dalam sambal terasi tu)
    Gaya bahasa akak memang tak berubah - masih konsisten malah makin cantik. Dan bahasa-bahasa 'puaka' yang masuk sekali tu, saya tak tahulah tapi watak Deens tu memberi banyak info tentang bangsa lelaki.
    Watak Ustaz Arif yang selamba. Kak Melah dan Firdaus yang menguatkan cerita. Tapinya saya nak tanya asal akak guna nama Sabirah ek? kalau kat tempat saya 'birah' tu maknanya gatal hihi
    kesilapan memang 0.01% la. ejaan alhamdulillah cumanya ada satu part yang saya kesan masa (novel kat umah) masa part Nurul ke Eza cakap kat diri sendiri - dalam bahasa inggeris suruh menulis. tetiba perkataan akhirnya waiting


Ni catatan di blog MONALITA MANSOR


Assalamualaikum.

La, mesti korang dah nampak kan entri pasal CHK ni tempoh hari. Apa yang buat aku nak ulang lagi? Hari tu, aku tulis masa belum habis baca. Sekarang dah habis baca.

(dah tak menulis ke Cik Mon? asyik review novel aje...hihihi)

Hmm...Love You In Silence. Cinta Hilang Kata. Mesti kat jelapang minda (pinjam ayat penulis) ingat ini cerita cinta. Aku pun sama - mula-mula.

Dahlah novelnya besar gedabak. Tebal pulak, memang kelas Kamus Dewan, tinggal lagi dia tak berkulit tebal aje. Tapi bila aku habis baca, aku faham. Penulis dan penerbit cuba menyampaikan sesuatu melalui saiz, ketebalan, kaver dan tentu sahaja isi cerita. Aku panggil 'rebel with a cause' - kwang...kwang...kwang.

Aku suka kata novel ni novel kemanusiaan. Kata kuncinya manusia.

Manusia itu merujuk kepada Nurul Masmin. Watak utama yang memang manusia sifatnya. Berserah, pemurah, akur pada kehendak orang lain, tetapi pada masa yang sama memimpin pemberontakan secara terpimpin di dalam hati (rujuk bab dia panjat pagar asrama lelaki dan p gunting boxer Amirul!)

Manusia juga merujuk kepada Rain Akhtar, seperti adanya lelaki di luar sana. Takut-takut berani. Manusia merujuk kepada Amirul yang memegang mazhab separuh-separuh. Taat mak (perempuan) wajib/menjahanamkan duit bini, tak bertanggungjawab (perempuan juga) wajib. 


Manusia diwarnai hasad dengki, tindas menindas, caras-mencaras, malahan ke tahap yang paling gampang, paling sial (kata kasarnya) bersekongkol dengan syaitan. Syaitan pun pening kepala! Penulis pula macam sengaja membiarkan syaitan-syaitan dalam bentuk manusia ni menang. Sesuatu yang sangat tak disukai oleh pembaca. Rupa-rupanya, di dunia nyata itulah realitinya kerana yang mungkar itu akan selalu kelihatan menang. 

Panjang review nih!

Tapi, dalam banyak perkara, penulis dengan selamba tenuknya menerusi watak Nurul Masmin, Ezra, Che Wanie, Deens, Sabirah (eiii), Zaili, dan Kak Muna telah menelanjangkan sampai nampak nyata kudis, panau, kurap, kayap, kudis buta, lebam, bengkak dunia penulisan. Daripada kepala - ragam penulis sesama penulis, editor, penerbit, pengedar dan akhirnya pembaca. Kesemuanya.

No comments:

ShareThis