Tuesday, November 11, 2014

SIRI CERITA CERITA PASAL BUKU 3







SIRI CERITA CERITA PASAL BUKU 3
(Cewahhh macam tak der kerja mak che bunga. Sesekali... minggu depan dah pulun kerja)

AMPUN ya... tak ada niat nak offended sesiapa. Saya tulis ni kira menjawab pm atau emel yg saya terima yang kekadang tak sempat saya nak balas terutama time tengah sibuk dengan che bunga atau dengan job clarins atau dengan bos di perak:)) Dan ni lebih sekadar berkongsi kisah. Baca santai santai aje. Anggap yg tulis ni makcik beranak kecik yang duduk rumah, cuma hobinya aje menulis sejak umur 13 tahun:))

SAYA dengan Rose Harissa kekadang terasa hidup dalam alam sendiri. Dalam gua yang tahunya cuma pasal anak, sesekali seronok bercakap pasal artis (kami ni kan mokcik duduk rumah) Apalah yang menyeronokkan selain dari isu anak dan retis sesekali.

Tapi bila sesekali terdengar kisah itu ini, pasal ruang lingkup menulis. Haishhh... hahaha saya tak reti nak komen... nak pulak bila orang bertanya. Saya belajar menulis bermula dengan rencana, kemudian bertatih dengan cerpen. Kemudian novel dengan ihsan Khadijah Hashim. Dalam pada itu cerakin karya saya mulai bercambah bila saya di kampus, saya menulis untuk YADIM, saya menulis untuk Jabatan Perdana Menteri Bahagian Hal Ehwal Islam.

Praktikal pula di meja wartawan AL-ISLAM. Time tu kalau bab artis, saya tetap mencelah, ikut Rodziah Mat Akil assignment di URTV. Kemudian kerja di Jelita. Selepas tu saya sdn bhd. Perjalanan yang panjang dan penuh warna ni buat saya sentiasa berawas kalau mahu komen karya orang. Kita rasa kita terror ni... hahaha tapi orang lain hebat yang gini. Macam saya... masa handle projek majalah rasmi AF zaman Mawi... ampun.. saya rasa kecik sangat biar jawatan macam besar. Sebab saya rasa tak pandai... saya rasa tak tahu langsung bab hiburan. Tapi saya redah buat.

Macam jugak buat skrip dokumentari. Sama macam saya buat terjemahan. Job pertama dan besar saya, bila diberi kepercayaan buat terjemahan siaran media mohon maaf isu bebola daging ikea tu... hahahaa blur blur kejap masa tu. Tak pandai. Tapi belajar. Studi. Kaji. Rentak langgam penulisan gitu bagaimana. Dan jangan sesekali besar kepala... saya percaya sangat, kalau eksen sangat rezeki pun ketat.

Apa yang tak pernah saya lalui... beranak kan Airis pun ada kawan jauh, kawan keluarga yang juga penulis hebat tersohor ala ala kuat agama, boleh buat joke.. Orangnya muda jugak. Hahaha kak lily beranak? Kak lily tu kan dah tua? Dan dia jugak dulu sebut saya penulis yang dah level ramlah ram. Hahaha saya sengih aje. Saya tak rugi apa. Saya alhamdulillah. Orang yang suka mengata orang ni kekadang bagi saya jiwa sakit. Hidup tak tentu senang mana pun.

Gitulah.... kalau kita rasa hebat, insyaAllah, ada orang lain lagi hebat. Kalau kita rasa kita ada karya agung, orang lain entah entah lebih awal dah ada.

Saya juga tertahu, ramai penulis buat kenyataan, Oh saya tak baca novel orang, Saya tak baca novel si polan. Oh, pantang saya baca karya orang. Ah, novel dia sampah. Astagfirullah.... saya urut dada. Sebab zaman dulu tak pernah timbul isu begini. Saya buat novel cinta picisan pun tetap dipandang sebagai 'anak murid' oleh Pak Samad. Sering aje dia beri nasihat dan kata semangat. Walhal saya rasa bila Pak Samad pegang karya saya waktu itu... Allah, malunya! Saya sedar diri siapa saya.

Tapi yang terjadi di kalangan orang yg claimed tak membaca karya orang ni, bagi saya dan Rose yang gigih membaca selalu pening pening lalat. Eh, kenapa karya dia ni macam dalam blog si polan yang novel bersirinya tak habis ya? Eh, kenapa watak dia ni macam karya orang tu, yg dah terbit bertahun lalu tapi mungkin tak glamor sebab dia tak ada group? Atau kekadang Rose Harissa sendiri menjerit, "Kak Lily, kenapa macam novel aku??? Kenapa watak ni sebijik watak aku,... nama pun dekat dekat sama!" Banyak sangat persamaan.

Selera orang berbeza. Saya suka kek coklat, anak suka keju. Saya suka novel, Syafiq suka baca Gempakstar. Dan, saya tak pulak mengharamkan gempak star apa lagi nak melebelkan itu picisan. Kalau kita memandang karya dengan niat mencari sisi hitam, sisi hitamlah kita jumpa. Kalau kita baca dengan berlapang dada, paling tidak rasa santai itu kita dapat.

Dan, macam Rose Harissa selalu sebut, "Tak payahlah nak mengangkat karya sendiri. Contoh sikit sikit karya sendiri. Biar readers yang sebut. Bukan kita yang sebut. Kita buat kerja menulis dah. Tak payah nak kira buruk karya orang. Malaikat kat kiri kanan orang tu dah ada cukup nak catat dosa pahala orang tu."
Okkk daaaaa...:))

No comments:

ShareThis