Tuesday, November 11, 2014

SIRI CERITA CERITA PASAL BUKU 2





SIRI CERITA CERITA PASAL BUKU 2

Insya-Allah! You name it, you got it:)) Saya pengumpul buku dan majalah. Pembaca buku dan majalah. Semua saya beli. Majalah apa yang tak ada dalam simpanan. Al-Islam saya beli tiap bulan. Glam saya tak miss. Jelita, Intrend, Impiana, W&W semua saya kumpul. Nat Geo, Majesty, Royalty, Instyle semua saya borong biar kekadang nanges, satu majalah boleh jatuh harga RM39.00.

Pantang Rose Harissa beritahu saya. Kak Lily, kau baca ni... cerita dia lain. Kak Lily kau beli ni, novel ni berani gila, Kak Lily kau cari yang gini.. Kak Lily, gi blog ni. Baca cerita dia comel. Aku kagum. Ya, saya cari dan baca. Satu ketika, waktu filem Lagenda Budak Setan hangat, gigih saya dan Rose Harissa mengumpul semula novel Ahadiat. Habis saya rayau KL, Penang demi mengumpul semua siri Ahadiat. Kami baca, seronok, sembang santai dan rasa segar minda.

Tapi itulah.

Kami sembang habis di situ. Amat jarang saya dengan Rose mahu bawa cerita menulis di fb. Letih sebenarnya. Dunia penulisan kita kecil. Dan sebenarnya biar ada macam macam perancangan orang berkuasa dan yang berpengaruh, ia akan tetap begitu. Hahaha tak taulah kot zaman saya dah arwah esok lusa memang betul maju nanti...

Selebihnya kami seronok sembang pasal che ta yang beranak anggun comel. Kisah Rose yang kempunan beranak baby girl macam che tah. Sibuk bercerita fasal Fasha Sandha yang manis, macamlah artis tu jiran saya. Dan kekadang saya meroyan cerita pasal rumah dan dekor yang lawa lawa. Cerita di luar dunia penulisan, cerita di luar batas manuskrip ni kekadang menyegarkan minda. Menulis ni meletihkan. Kami berbincang macam berpuluh cerita dah ready plot. Tapi nak siapkan sebuah novel pun sayup setahun satu. Sebab? Kami ni kalau anak nak periksa, sebulan awal dah menjerit di rumah.

Dalam dunia penulisan ni bak kata Rose Harissa yang pinjam ayat Baim Wong, "Kalau sibuk melihat orang lain, kapan saatnya aku melihat diri sendiri yang masih banyak kekurangannya. Ketika orang membicarakan kita jangan pernah berusaha menjelaskan kerana penjelasan itu, kadang pembelaan diri. Setiap manusia ingin menjadi orang yang selalu benar. Cukup jadi diri sendiri. Biar mereka sendiri yang menilai seperti apa diri kita."

1 comment:

bz the witch said...

bagus ayat baim wong tu...setuju sangat.

banyaknya novel kak lily baca

ShareThis