Monday, March 24, 2014

Bila Si Bujang Dah Pandai Kira Itu Ini:))


 SETIAP KALI melewati depan banglo besar tu, saya mesti rasa terkilan. Banglo yang sangat besar, rasanya ada aras bawah tanah, ada aras atas, direnovasi dengan teliti, tapi dibiarkan tak ada orang tinggal. Biar pokok dah melilit penuh pagar, tapi tetap nampak sangat ok. Tak mereput teruk.
“Mak kalau kaya, mak nak beli rumah ni lah!”
“Rumah berhantu mak nak beli!”
“Alah, hantu bukan ke takut kau orang kan....”

Hahah, itu jawab saya. Tapi sungguh! Banglo tu sangat gah! Dan khabarnya dah berapa tuan membeli tapi semua tak sempat duduk pun! Tak tahulah hantu macam macam yang tumpang kat rumah tu.
Bila anak dah bujang, dah ala ala materialistik, semakin cekap siasat benda benda yang berkait masa depan.

Masa kemas rumah Damansara, dengan muka perasan dah capai umur 21, CR tanya saya, “Apa lagi properti mak ya?”
“Abah punya apa ya?”
Bila saya sebut sekian sekian... dekat sekian sekian... wah anak saya yang cekap matematik ni terus mengira.
“Mak jangan jual. Tu aset.”

“Saya balas, apa kes mak nak simpan, tu semua kalau dah tua, mak let go... mak nak jalan, nak bersuka ria. Kauorang cari sendiri.”
“Hish tak boleh mak.... Tak boleh. Mak abah tak boleh jual.”
“Apa kes?”
“Rumah mahal gila sekarang. Macam tak mampu jer nak beli kalau esok dah  dah habis belajar.”

Saya balas, haha... mana ada benda murah? Dulu masa mak student 3rd year, abah seorang kerja, boleh aje beli rumah  Rinching. Boleh aje abah beli lot tanah. Boleh aje abah beli rumah teres kecik masa bujang.... hahaha sendiri cari ya CR. Jangan nak berangan hidup terus senang.

CR sengih-sengih:)) Tapi tetap ulang, "Mak, janganlah jual!"

Ohh,  terkagum kejap. Dah ada wawasan mamat ni. Dah pandai fikir jugak budak kaki pancing ni.
Ya rumah harga sangat melampau sekarang. Kalau tak silap, sederet kejiranan saya, ada orang baru membeli rumah yang selama ni tak ada siapa pun nak pandang kat semenyih ni.  Namapun tak glamor kan... saya kata hujung tanjung tempat saya ni.

Bila sembang sembang, saya terkejut, rumah yang saya beli dulu sekadar RM130k, dibeli jiran baru RM560K ... kusss semangat. Itupun dulu saya rasa kami beli last kopek, mahal. Masa dulu ada jiran beli banglo RM120K aje, semi D, 90K.

Saya sendiri mencari cari rumah kecil yg dekat dengan rumah buat stor buku. Dulu takat RM300 boleh dapat. Tapi semenjak dua menjak ni... hishhh, sewa rumah kecik di sini pun boleh sampai RM600. Teres biasa pun ada yang sanggup biar sewa RM1K. 

Maka pada satu hari yang panas, saya dengan senang hati menjengah ECO SETIA. Ya, Eco Setia belakang rumah saya aje. Senang cakap, lepas dapur saya, lepas reban ayam saya, adalah projek ECO SETIA.  Tanpa sebarang niat tapi berangan angan... haha, kalau boleh jual rumah kami yang dah selesai bayar ni dengan kadar RM550 ribu, wahhhh macam boleh beli di ECO SETIA.
Angan angan percuma kan.... bila daftar dan tengok rumah contoh, yang  jauh lebih kecil dari rumah saya, boleh pitam dibuatnya. Ya Allah... harga semi D kecik tu aje dah hampir sejuta. SEJUTA YA... hahah... rumah yang lokasinya belakang reban ayam saya... OMG – kata Haiqal Oh My Grandma!

                           Setia Ecohill

No comments:

ShareThis