Saturday, July 11, 2009

Moga Kau Mengerti - Emel Pembaca

Emel yg saya terima begini...

Kak Lily,
Saya baca Moga Kau Mengerti (MKM) berulang kali. Entah mengapa, saya tak pernah jemu dgn MKM. Terlalu byk kebetulan yg sama di antara saya dgn MKM.

Kak Lily,
Saya rasa saya adalah Adeena dan dia yg saya ingat sampai mati itu adalah Kamali. Dan tentunya dia adalah abang yg baik buat saya. Kebaikan itu amat saya rasai sebagaimana Adeena menyenangi dan menyayangi Kamali lebih dari seorang abang.

Macam Adeena, saya amat bahagia menyimpan rasa sayang itu sendirian, di dalam diam dan saya harap ia akan kekal begitu.Tak tahu mengapa Kak Lily, saya tak pandai untuk berterus-terang! Saya tak peduli kalau saya sakiti hati dan perasaan saya sendiri.

Kak Lily,
Saya fikir saya seorang yg sentiasa berdoa siang dan malam, mudah-mudahan saya dapat bertemu kembali dengan dia! Saya tidak pernah terfikir akan ada penulis yg mampu menafsirkan apa yg saya rasa seperti mana Kak Lily lakukan pada Adeena..

Sebagaimana Adeena mengharapkan pada satu hari.. satu hari yg tak pasti.. satu hari yg entah bila, dia bersua dengan Kamali. Saya juga begitu pada dia! Tak seorang pun tahu apa yg saya simpan di dalam hati selama ini hatta rakan karib saya sendiri. Saya tak mengharap apa-apa. Saya sekadar mahu tahu di mana dia sekarang, bagaimana dia, dengan siapa dia.. itu saja! Selebihnya saya di dalam diam, dalam setiap solat sejak kami terpisah, saya mendoakan dia sentiasa sejahtera dan baik-baik saja!

Kak Lily,
Kalau orang tak tahu, orang akan kata ini gila bukan! Bukan tiada yg menghampiri saya, tapi entah... saya tidak pernah putus berdoa, mengharapkan Allah mengizinkan kami bertemu. Umpama Adeena dan Kamali, saya dan dia terputus hubungan sudah lebih 10tahun! Maha Mengasihani Allah pada saya dan ajaibnya doa.. Seperti Adeena dan Kamali, saya dan dia kebetulan kembali bersahabat. Dan semuanya berlaku sebagaimana kisah yg Kak Lily tulis di dalam MKM.

Kak Lily,
Membaca MKM buat saya menangis! Membaca MKM buat saya tak mampu tipu perasaan sendiri. Apa akan terjadi selepas ini, itu rencana Allah. Apa saja kemungkinannya, saya terima selepas ini. Tapi kembali bersahabat dgn dia buat saya amat-amat berterima kasih pada Tuhan Ya Rahman! Doa itu sememangnya punya roh! Doa itu seribu kekuatan.


ps: Maaf, saya tak akan nyatakan nama dan alamat emel pengirim di sini. Kepada dia empunya emel, saya ucapkan terima kasih! Ya setiap yg terjadi itu penuh tamsil kejadiannya

2 comments:

Nina said...

Tak sangka cerita Kak Lily tu kebetulan jadi kebenaran. Jodoh pertemuan di tangan tuhan, ade hikmah di sebalik kejadian.

SaGiTaGuRLz said...

novel nie mmg bez...kadang2 wat saya benci ngan watak kamali...ntah la...
tapi berlainan dgn kawan sy yg sorg tu....ntah keberapa kali dia mengulang bacaan MKM....asyik nangis je....sy pun sedih jg...tapi x la sampai meroyan...hehehe

ShareThis