Monday, February 18, 2013

INCHE BANGLA dengan TANAMAN SERAI 15 EKAR

 LARI KEJAP DARI CERITA MENULIS ATAU CERITA THAMBI DAN JEJAI SAYA. Ini cerita Malaysia Tanah Tumpah Darahku.
Petang tadi saya tak tau nak rasa apa. Ada rasa geram, marah, kagum, kesal. Saya menemankan partner pergi jumpa tauke besar pengutip hasil serai. Kami dikenalkan dengan tauke cina oleh satu mamat bangla.

Cerita jumpa tauke besar tu biasa aje, taklah menarik sangat. Sekadar deal harga untuk apek tu beli serai yang diusahakan pada tanah 3 ekar.

Tapi cerita Bangla ni buat saya haishhh tak tau nak katalah! Dia ni kerja sama satu tauke cina. Kemudian, cekapnya otak berniaga, dia sewa tanah Melayu di Beranang dengan harga RM300 satu ekar SETAHUN. Dia buat kebun serai.

Setahun boleh tuai hasil serai dua kali. Sekali tuai satu ekar dalam RM5K income kasar memang confirm. Kalau tauke besar ambil mahal, banyaklah dapat. Kalau terpaksa berbahagi dengan pekerja yang tolong jaga dan tuai, mungkin kurang sikit. Bergantung kiraan dan deal macam mana dengan tauke dan pekerja yang bertunggu tangga di ladang serai tu. Setahun boleh dua kali tuai. Mamat bangla ni sewa 15 ekar tanah Melayu dengan sewa seekar RM300 aje setahun. Okay katalah pendapatan bersih 1 ekar serai dia dapat RM7K setahun, 15 ekar .... errrr saya sakit hati mau kira!
Inche Bangla ni pulak jadi tauke pada beberapa pekerja Indon yang dia bayar gaji untuk jaga, kemas, tanam dan tuai serai yang dia usahakan pada tanah orang kampung. Boleh gitu ya? Orang kampung dapat takat RM300 SETAHUN! Inche Bangla dapat hasil serai setahun dalam.... errr malas cakaplah! Alasan Inche Bangla, tanah yang diusahakan tanam serai ni asalnya semak samun dan ada macam hutan. Kekdahnya dia yang terangkan tanah, sebab tu sewa jadi murah.

Kemudian dia seronok cerita pada kami. Dia sewa rumah lot di area kampung Beranang 3 pintu. Cessss... siap dia sewakan pulak pada pekerja kontrak Indon! Mak oiiiii.... memang mewah negara ku Malaysia yang terchenta! Bahagia sungguh abang bangla ni buat duit di bumi Malaya ni ya! Cakap Bahasa Malaysia pun huru-hara, pelat, tapi bab RINGGIT MALAYSIA, pantas sungguh!
Saya puas berfikir dengan rasa sebal terbuku. Hish... agaknya berapa banyak duit terkumpul mamat bangla ni. Teringat pembantu rumah saya mak sunti dulu. Genap tujuh tahun bekerja dengan saya sebelum pulang ke Tanah Jawa, Mak Sunti beriya-ya ucap terima kasih pada saya. Mak Sunti siap mengaku, dapat kumpul wang tunai RM42 ribu sepanjang hayat kerja dengan saya. Dapat buat rumah agam, beli tanah sawah dan beli tanah kebun buah dan sedikit barang kemas. 
Hemmm... saya? Biar ada serai kat kebun ke, kat tanah keliling rumah ke... hahahaah kalau nak masak selalunya saya malas nak pergi ambil di pokok. Sanggup saya suruh Syafiq pergi beli! Alasan? Nanti tangan atau jari atau lengan saya boleh terluka kena miang daun serai tu! Boleh gitu.... Jadi lagi mau bising tak kaya-kaya kan?!

No comments:

ShareThis