Tuesday, February 26, 2013

Kerja... Cepatlah Selesai!


TERIMA kasih Puan Nazmah dari DBP. Selama ni DBP memang tak pernah lupa undang saya. Majlis Hadiah Sastera Negara ke, Majlis Hadiah Satera Perdana ke etc, selalu saja DBP mengirim undangan. Tapi saya ni ada perangai suka duduk dalam gua. Zaman buat Akademi Fantasia dulu pun saya digelar Editor Projek yang anti sosial. Sayalah editor AF yang malas ke konsert. Tapi tak mengapa... untuk yang ini, saya cuba hadirkan diri ya Puan Nazmah biarpun saya dah macam ikan tercampak dari balang berisi air dik skrip drama 13 episod yang tak selesai lagi. Lama sungguh saya tak menulis novel untuk DBP.
Menulislah di mana-mana rumah penerbitan, tapi DBP tetap istimewa di hati saya, biarpun mungkin royaltinya tidak begitu meriah. Saya bermula dengan Minggu Penulis Remaja angkatan kedua -1986, adik saya Rosie juga ex MPR, anak saya Anis turut menyertai MPR tahun lalu. Untuk ini, DBP memang dekat di hati. 


Kejap lagi saya menghadap tuan produser. Hahaha biarpun dah nak masuk warga emas, biarpun dah ada berpuluh-puluh novel dan sudah menulis hampir semua genre penulisan, tapi bila berdepan dengan tuan produser, sumpah saya gemuruh. Macam budak sekolah jumpa cikgu disiplin. Banyak benda saya belajar, banyak benda saya kena tahu dan banyak pesanan harus saya faham serta hadam. Semuanya dalam jangka masa kurang satu setengah bulan. Maklum semua ada deadline. Ikutkan teori, hahaha dulu saya sempat jugak ambil paper filem dengan arwah Dr Anuar Nor Arai di UM. Tapi itulah.... teori takkan sama dengan amali. Menulis skrip drama bersiri ni memang buat saya jadi macam budak darjah satu yang baru kenal A, B dan C. Hahaha tak apa, proses pembelajaran kan hanya berakhir bila kita masuk ke liang lahad. Mode: Pujuk hati bertabah.


KERJA SAYA TAK SIAP, tapi tetiba nak kongsi benda ni.
Teori dan amali memang tak sama. Kita boleh berkongsi pengalaman, kita boleh baca buku, kita boleh pergi kursus tapi bila di trek permulaan, pengalaman itu sendiri yang akan ajar kita.
Hemm... ni mode jiwa kacau gara-gara skrip. Bak kata SuzannaZaily Zin, kalau saya mula belajar dengan telemovie mungkin saya bernafas sikit, tapi ni terus buat bersiri. Tu yang termengah-mengah. Ada kawan kata, "Kak Lily, nanti kau sharelah macam mana kau tulis. Macam mana kalau mula dari zero buat skrip tu. Kan best kalau kau kongsikan sekali skrip tu... Sebab kau mula from scratch."

Hahaha... nanti saya fikirkan.
 

2 comments:

zarra zuyyin said...

Mari kita bertabah ye kak Lily.
Huhuhu... ni rasa nak meraung. Jumaat dah masuk Mac. tak cukup jari nak menaip ni.

Lily Haslina Nasir said...

Salam dinda Zarra...
Memang sangat stress dan menekan jadual kak lily. Ni dah jam 1.32 pagi.. mungkin akak akan menaip till lepas subuh. Selamat bertabah ya zarra. teruskan menulis:))

ShareThis