Thursday, June 20, 2013

Kisah Rania Saya....




Ada perkara dalam hidup ini, hadir tanpa kita pinta, tanpa kita rancang dan tanpa kita terlalu meminta-minta. Seperti tulisan Rania yang bulat-bulat dan gemuk-gemuk ini. Melihat tulisan Rania memang mengingatkan saya pada Rosie Haslinda Nasir waktu kecil. Saling tak tumpah tulisan si anak dengan tulisan si ibunya dahulu. Baru darjah satu tapi cara dia menulis dan melukis memang menyalin habis apa yang ada pada mamanya. Saya pasti Rosie tidaklah sampai menitik jari anak untuk pastikan Rania tulis serupa tulisannya. Semuanya secara semula jadi. Dalam diam saya terpaksa akur.

Oh, ada ketika apa yang ada pada si anak, mengalir dan turun macam air hujan dari ibu atau bapanya. Haiqal masih tak habis-habis mengira teko saya sekarang. Tanya asal-usul setiap barang antik saya. Mana satu pemberian moyang, mana satu mak beli di Jakarta, yang mana mak angkut dari Melbourne. Buku yang mana arwah nenek Jamilah punya? Satu demi satu dia tanya. Haiqal takkan bagi abang Apit jual kalau mak tak ada. Sayang. Barang antik mak nanti semua Haiqal simpan. Wah! Terasa macam saya dah nak kena siaps-siap buat wasiat pulak!


1 comment:

Audra Sazreena said...

Cantik betul tulisan Rania yang baru 7 tahun umurnya. Dah macam font courier dah!

ShareThis