Friday, June 21, 2013

Hospital Melaka & Memory Lane

Trauma masih bersisa buat saya, Rosie juga Siti. Setiap kali menjejakkan kaki ke Hospital Melaka, setiap kali terpandang dan terdengar ambulans yang laju lagi bersiren, kami pasti terkenang saat akhir arwah mak. Melalui bangunan lama dan gerbang lama Hospital Melaka, buat saya dan Rosie saling berkongsi cerita. Oh, di situ kita tunggu abah. Oh, kat situ mak akan parking kereta. Teringat-ingat kekadang kami mengeluh kena tunggu abah sejam dalam kereta dengan baju sekolah. Abah yang selalu on call bukan boleh bawa berjanji. Kata abah, kekadang dah nak balik, ada kemalangan, ada itu, ada ini. Dan kami akan kata.... Tahu.... kerja hospital memang macam ni:))


Bangunan lama Hospital Melaka. Saya suka bangunan ini. Ada Wad A3. Dulu, zaman rumaja, hospital macam tempat saya istirahat kalau saya demam panas. Paling saya suka kalau masuk hospital, rasanya wad saya paling meriah. Asyik ada tetamu aje. Jangan kata saudara-mara, segala seniors sekolah gigih minta izin cikgu untuk ziarah saya waktu hari persekolahan. Adik saya kata, 'Kengkawan Kak Lily tu ingat kak lily dah nazak sangat ye?" Hahaha ada bawa anggur, nasi lemak, nasi ayam, coklat.... Hahaha paling best saya pernah dapat soalan bocor. Sebab minggu saya masuk wad tu minggu peperiksaan;)) Dan inche Lan lah selalu paling gigih ponteng kuliah, merempit naik motor dari UKM ke Melaka untuk visit saya.






 Memory lane. Saya tak tahu kenapa ni jadi Klinik Dada. Dulu di sinilah saya dan Rosie Haslinda Nasir kena tunggu abah. Zaman tu kawasan ni kawasan Jabatan X-Ray. Kalau ke sini masa kecil dulu, kawan-kawan abah saya, Pakcik Badrin, Pakcik Musa (ayahanda Dr Faisal Tehrani) antara orang yang wajib kami salam cium tangan. Dan hahaha kekadang kalau nasib baik kawan-kawan abah terutama Uncle Badrin belanja kami jajan atau beri kami duit sekolah.


Kanak-kanak ribena, Rania, Aqil dan Haiqal kami upahkan aiskrim sebab tak cukup umur nak melawat mak ngah kami masa ni. Ke sini umpama kenalkan budak-budak kecil ni tempat kami habiskan masa dulu. Tempat Atuk Nasir cari rezeki. 



Saya sempat tunjukkan bangunan rumah mayat yang lama pada mereka. Oh, masih redup, masih gloomy macam dulu. Kekadang kalau tak ada tenpat parking dulu, di situlah kami parking kereta tunggu abah. Abah akan kata, "Apa nak takut! Abah kat X-Ray tu selalu aje kena kerja sebelah mayat yang kemalangan, yang kekadang dah pecah muka. Kekadang 24 jam abah dengan mayat." Haishhh..... Rasanya macam nak kena interview abah saya pengalaman dia kerja dulu:))

1 comment:

Teena Tna said...

Skang sy tgh praktikal di hosp Melaka.
Cantik pulak tengok bangunan dia.

ShareThis