Monday, June 17, 2013

Luka & Dilukai

Dia antara anak-anak yang dekat di hati saya. Dia boleh saja telefon saya jam dua tiga pagi. Baru ni dia telefon saya dengan nada teresak-esak. Saya tergamam. Dia mengadu hati terluka kerana cinta. 

Tak pandai sebenarnya saya nak beri nasihat. Saya sendiri nakal waktu belajar dulu. Saya katakan pada dia, rugi kalau zaman di kampus tak seindah pelangi! Tak sewangi musim bunga. Gembirakan hati selalu. Never trust a man. Sebab lelaki ni selalunya, jauh di mata, jauh di hati. Muahmuahahhaaaa.....  Lelaki kalau terluka, sekejap aje dah ok.
Malam nanti dah boleh tengok bola di kedai mamak. Perempuan kalau terluka mungkin seumur hidup berbekas di hati.


Saya cuma banyak berkongsi kisah dengan si manis ni. Dan selepas hampir sejam berbual, dia sudah boleh tergelak-gelak manja. Saya lega! Saya cuma kata kalau mahu menangis, menangislah sepuas-puas. Tapi jangan sampai rasa luka tu terbawa-bawa bertahun-tahun lamanya. 

Auntie, mana nak cari lelaki yang baik? Saya cuma kata berdoalah. Minta Allah ketemukan pasangan jiwa yang terbaik. Mungkin kalian harus terluka dan melukakan demi untuk lebih dewasa.

Auntie, saya asyik salahkan diri sendiri. Kenapa ya, bila saya jatuh cinta, akhirnya saya yang menangis. Saya rasa sampai bila-bila saya serik nak berkongsi hati. Kenapa auntie? Agaknya kalau berkahwin pun, saya memang tak ada rezeki untuk bahagia.

Oh, saya benar-benar kelu kejap bila anakanda ini menangis dan berkeluh dengan saya. Perlahan-lahan saya kata, indah waktu bercinta belum tentu syurga menanti apabila diijabkabul. Terluka dan kecewa tatkala bercinta, bukan bererti sengsara seumur hidup perkahwinan. Dan jujurnya saya beritahu dia, pengalaman yang saya lihat, percintaan yang hampir sempurna di awal remaja ada kala menjanjikan kejutan derita yang luar biasa dan tiada siapa pun yang boleh menduga! Kekadang cinta yang tak sempurna itu, menghadiahkan syurga selepas ijabkabul selagi ada keikhlasan.

Anakanda ini tenang selepas itu. Saya cuma pesan, jangan sia-siakan hati, merana jiwa, sengsara diri hanya kerana cinta. Penatl nanti :)) Life is too short kan.... make it sweet:))

1 comment:

tenku butang said...

hai.. salam kenal,
follower no.1055
done follow sini,
jom follow teman yea yunk..=)

http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

ShareThis