Thursday, November 16, 2017

NOVEL BARU - PART 7 - SHARE SIKIT


Dida Sandra



“This is who I am, Nobody said you had to like it!” Peduli apa aku kalau mamat ni nak kecik hati! Setakat dia ni, sekali aku petik, beribu bersusun tunggu giliran untuk aku approve
Aku suakan skrin telefon yang terpampang akaun Instagram aku.
Che Man memandang aku terkelip-kelip, “Kau nak masuk tu bila-bila bolehkan? Jangan risaulah Dida. Kau masuk tahun depan pun, kau confirm menang!”
“Suka hati akulah nak masuk bila. Ni golden dreams aku. Yang penting aku nak caras budak Cahya tu!”
“Kau ni…. Cubalah niat tu betul sikit!”
“Hei, kau ingat aku ni nak masuk musabaqah al-Quran ke? Kau ni bengap apa? Aku ni nak masuk Cover Girl Contest. Nak kena pakai niat jugak ke?”
Entah mengapa bila memandang Che Man yang tersengih-sengih, tambah berapi hati aku. Sumpah aku rasa kembang panas kepala ni. Dia ingat aku main-main agaknya.
“Kau nak keluar macam mana?”
“Macam aku rancang tulah!”
“Kau jangan gila Dida! Kalau kantoi, mati kau!” Beriya-ya dia memujuk aku. Tapi macam aku kata tadi, “I don’t give a damn.”
“Tak adanya aku mati! Habis kuat pun buang kolej. Peduli apa aku? Berani diaorang nak buang aku!”
“Hish kau ni…. Hidup kau ni tak tenteram kalau tak ada buat kes ya?” Che Man menggaru kepala. Seperti semakin tercabar aku rasakan.
“Alah, kes celah kuku aje! Belum lagi aku nak buat skandal!”
Terbeliak mata Che Man memandang aku.
“So what?” Aku menyergah mamat yang acah-acah nak jadi Juara Pencetus Ummah depan aku.
“Aku ingatkan aje. Kau kan kawan aku!”
“Che Man, It’s okay if you don’t like me. Not everyone has a good taste. You don’t have to like me, I’m not a facebook status!” Aku mengenyit mata sambil memuncungkan bibir menatap mata Che Man dalam-dalam. Mamat ini kulihat turun naik halkumnya. Huh, dasar jantan! Acah-acah warak! Bajet suci depan orang lain, belakang merenyam jugak! Baru aku kenyit mata dah turun naik dada tu tahan nafas! Fuck offlah!
“Suka hati kaulah, Dida. Tapi baik-baik ya! Aku mintak maaf tak boleh join kau.”
“Tak kecik hati! Ramai lelaki lain boleh temankan aku kalau aku mintak tolong.” Aku memgerling Che Man dengan perasaan terbuku. Kau ingat aku tak boleh lepas! Kau tunggulah nanti!
Siang itu memang aku tak sabar nak tunggu matahari bergantikan bulan di langit. Semua benda dah siap sedia dalam beg galas aku. Menjelang maghrib, bacaan Yaasin dan makan-makan di surau sempena Maulidur Rasul diadakan.
Pengumuman dibuat di seluruh kolej aku. Pelajar lelaki berbaju Melayu dan bersongkok dan pelajar perempuan sudah siap bertelekung dari dorm menuju surau. Aku? Hah, kalau ada pertandingan telekung paling glamor, rasanya aku menang kot! Telekung paling mewah bersulam tebuk dan paling halus kainnya, yang mama beli masa ke Bandung, aku sarung maghrib itu.
Aku memandang Lisa yang awal-awal aku sudah rasuahkan top up telefon RM100.
Minah seorang ni nampak sedikit panik. Aku tetap cool, tersengih-sengih memberi semangat.
Aku dan Lisa berjalan di belakang mengikut deretan pelajar-pelajar perempuan yang berduyun-duyun ke surau.
“Beb, boleh ke kita ni?”
“Kau takut ke?” Aku berbisik pada Lisa.
“Aku takut kalau kita kantoi!”
“Kita ni bukan nak pergi seludup dadah kat sempadan pun. Kau nak takut apa?”
Biar hanya dengan serakan cahaya bulan, aku dapat lihat muka Lisa pucat. Mengada-ngada minah ni kalau dia nak backed off, memang aku sumpah dia jadi mangkuk tandas dekat kolej ni.
“Ha’ah. Kau tak payah nak risau sangat okay. Kau temankan aku aje pun. Tolong pegang beg baju aku tu. Bukan kau buat apa-apapun!”
Lisa hanya diam sambil mengangguk. Namun matanya liar memerhati takut-takut kalau ada
yang mengintai kami dari jauh.
“Kau rasa line clear ke?”
“Kenapa?”
“Manalah tahu… kot kot pak cik tukang kebun kerja overtime ke?”
“Banyak kau punya overtime! Malam-malam buta ni takkan nak mesin rumput kot!” Angin aku dibuatnya bila Lisa banyak bunyi.
Dalam gelap malam, kami panjat pagar ke luar kawasan kolej. Bunyi lolongan anjing yang menakutkan bergema dan bergaung menambah debar dada sebenarnya. Aku dan Lisa dengan telekung, berkasut sneakers, beg sling berlari-lari anak, menyusup dalam semak. Orang suruh ke surau, kami melencong ke pagar kolej.
Terlompat-lompat kami menahan uber yang tampak teragak-agak mencari kami. Keadaan agak kelam-kabut dan huru-hara apabila pak cik uber itu buat break kecemasan. Pak cik pemandu itu betul-betul terkejut sebab nampak kami bertelekung putih menahan keretanya. Tampak dadanya sedikit bergelombang.
“Sorry pak cik! Gelap tadi. Mujur ada cahaya lampu jalan.” Lisa yang lebih sopan berbanding aku, pantas minta maaf.
“Jangan sebut perkataan cahaya boleh tak? Rasa macam badan kena kurap!” Aku memberi amaran pada Lisa sambil berbisik.
“Ingatkan hantu tadi. fuhhh! Apa fasal bertelekung ni!” Pak cik driver menggeleng beberapa kali.
“Kami ada kelas tajwid! Ni lepas solat dari surau. Tak sempat nak tukar baju.” Pantas bergeliga otak aku menjawab. Tak peduli mamat tua yang sedang memegang stereng, aku dan Lisa perlahan-lahan menanggalkan telekung kami. Kemudian kami gulung dan sumbatkan dalam beg yang dibawa. Memang tak dapat elak, pak cik uber berkerut-kerut memandang kami dari rear view mirror kereta. Terasa sekejap-sekejap dia menjeling ke arah kami.
Aku mengerling ke arah Lisa. Kawan yang seorang ini sudah keras kaku kejung di sebelah aku. Perjalanan hampir 40 minit terasa sangat lama. Sebenarnya aku sendiri berdebar-debar.
“Coollah beb!” Aku mencubit nakal lengan Lisa.
Sepanjang perjalanan itu aku cuba menenangkan diri sendiri. Senyap tak berbunyi aku dan Lisa. Aku tak peduli apa yang Lisa fikirkan.
Yang penting malam ini malam finale untuk aku caras nama si Cahya. Siapa sangka aku berjaya juga ke peringkat final! Selepas berhempas-pulas dengan ujian IQ, ujian EQ, penilaian catwalk dan entah apa-apa lagi, aku berjaya juga bersaing dengan Cahya. Peserta lain aku tak peduli.
Entah kenapa dengan minah seorang ini, memang aku benci! Sejak dulu aku benci! Kalau terdengar kawan-kawan sekolej menyebut nama dia pun cukup untuk buat aku terasa mahu muntah tujuh baldi!
Minah perasan lawa, perasan cantik, perasan cool dengan nama rare dia tu, tunggu masa aje nak bertemu ruas dengan aku. Memang dia tak ada dosa dengan aku. Kolej pun tak sama. Tapi aku memang rimas kalau setiap kali ada dinner ke, ada carnival sukan ke, atau ada majlis akademik ke, nama dia aje yang orang sebut. Cahya sana, Cahya sini! Meluatlah! Macam bagus sangat! Just wait and see! I've always been a fighter. If you tell me I can't, I'll die trying to prove you wrong.
“Kat sini ke? Majestic Hotel?” Pak cik Uber tiba-tiba bertanya. Nada dia yang penuh curiga itu membunuh angan-angan liar aku. Waktu itu aku tak terfikir lain. Yang penting aku menang malam ini.
Tergagap-gagap jugak aku dibuatnya, tapi pantas aku menjawab, “Ya!”
“Ada kelas tajwid ke dekat sini?” Eh, apa kes pak cik ni macam nak menyiasat pulak! Kepalanya sama sibuk terjengah-jengah ke luar.
Banyak soallah pulak pak cik uber ni! Hei, hello orang tua, kalau kau kenal siapa aku, besok pagi cuba kau baca surat khabar. Tak pun kalau anak kau ada instagram, cuba tengok-tengok. Mesti ada hashtag #Didaratucovergirlcontest. Kau mesti bangga kot! Aku queen untuk Cover Girl Contest naik uber kau!
“Betul ke kauorang ni ada kelas mengaji?”
Eh, berbunyi lagi orang tua ni! Jenuh aku mengetap bibir. Menahan mulut daripada mencarut.
Aku mengerling sebelah. Lisa sudah terperenyuk mukanya. Tak habis-habis penakut kawan yang seorang ni.
“Kami nak jumpa kawan kejap dekat sini. Lepas tu baru ke Masjid Negara.” Tangkas otak aku berfikir. Mulut laju beri alasan.
“Ohhhh….” Panjang dia punya ‘o’. Peduli apa aku kalau kau tak percaya!
Tak padan tua, sama sibuk jaga tepi kain orang! Aku dan Lisa cepat-cepat melompat keluar dari kenderaan itu selepas membayar tambang.
Selesai satu misi, selamat satu bala!
Penuh semangat aku meredah malam-malam buta, panjat tembok kolej, menyelinap keluar pakai telekung, dengan hati berkobar-kobar. Semangat membara, azam menggelegak keyakinan tahap mendidih. Sepupu-sepupu aku semua sudah menunggu di lobi Majestic Hotel. Taty tukang bawa kasut Christian Louboutin. Erin tukang bawa baju. Entah berapa penyangkut baju Chanel. Terbeliak aku bila nampak ada baju latest collection musim bunga cap pak cik tua berambut putih muka kekwat yang suka pakai spek hitam tu… Alah, pak cik designer Karl Lagerfeld. Gila aku tak terkinja-kinja suka! Latest collection tu.
“Aku dah kata, kau confirm menang! Baju kau pakai pun belum masuk butik di Malaysia tau! Ni aku pinjam dari Mak Usu. Baju ni sama dengan Fazura pakai untuk cover majalah Glam.” Erin mengusik aku.
Terbeliak mata aku mendengarnya.
“Hah, kalau menang, duit bagi dengan Mak Usu! Penat tau mak usu angkut baju ni dari Paris.” Mak Usu pulak menyakat. Aku tersengih tak tahu nak kata apa. Sungguh! Memang aku yakin, aku dapat markah lebih dengan juri. Takat si Cahya tu, bila-bila aku boleh belasah. Baju dia pun mesti tahap butik dekat Jinjang aje!
Set mekap yang dibawa oleh Alley punyalah banyak! Tak muat dressing table kalau nak susun semua tu! Sebut ajelah… nak cap apa. Ada Chanel, ada Dior, ada Naked, ada Mac, Nars.. dah macam kaunter alat solek dekat Pavillion meja mekap aku. Senang cakap, kroni aku memang angkut satu batalion kaum-kerabat untuk support aku. Gilakan kalau aku sendiri tak yakin aku boleh menang.
Lepas segala usaha, segala tungkus-lumus tu…. guess what?
Kemuncak malam itu, aku terpaku dan terkaku. Meremang bulu roma aku. Tak percaya dengan apa yang aku dengar. Gosh!! Biar betul! Aku menggeletar tak terkata. Seluruh badan terasa seram sejuk. Kalau tak kuat memang aku dah rebah, jatuh terjelepuk.
Kurang ajar! Bodoh! Gila! Bangang!
Nama si betina Cahya tu jugak yang dijulang jadi juara!
Silau mata dengan cahaya flash kamera. Sakit hati, terbakar dada apabila semua kamera berklik-klik menghala ke arah Cahya yang sudah dimahkotakan sebagai juara. Mahu saja aku rentap kepala dia kemudian hempaskan tiara itu. Dari atas pentas aku menoleh ke arah kiri pentas. Entourage aku semua tampak terpinga-pinga. Kecewa! Muka Lisa, Taty, Erin dengan Mak Usu sangat hampa. Kalau diaorang yang sekadar tukang make-overkan aku, tukang tepuk, tukang sorak, tukang viralkan gambar aku dekat media sosial; dah rasa mahu terduduk…. Aku sendiri tak usah cakaplah! Lembik lutut!
Kecil besar, kecil besar mata aku memandang susuk di depan aku. Siapa lagi kalau bukan betina Cahya tu!
Damn stupid. Bloody idiot! Bastard!
Ikutkan aku yang terasa keluar api dari muka ni, mahu saja aku rampas mikrofon hos si Zul Ariffin tu. Nak aje aku bertempik, carutkan nama si Cahya.
Balik-balik dia! Asyik dia aje! Asal dia masuk apa-apa pertandingan mesti dia menang. Kalau dia ada, macam ada badi sial, aku yang kalah! Eh, betina tu bukannya lawa sangat pun! Alah, kalau cakap fasal IQ, aku rasa dia jawab tadi lebih kurang aku aje rasanya! Tak ada pun aku impressed sangat!
Aku rasa juri semua buta agaknya!
Malam semakin tua, post party semakin hangat. Aku tahu Lisa sudah gelisah.
“Jomlah balik!” Wajah Lisa merengsa.
“Kejaplah.”
Aku masih mahu berlegar-legar dan berkenalan dengan tetamu yang ada. Seronok makan-makan, minum-minum sambil hulur salam perkenalan. Selagi tidak bertentang mata dengan si betina Cahya itu, aku masih boleh menahan rasa. Sewaktu diminta bergambar beramai-ramai pun, aku mengelak untuk berdiri bergesel bahu dengannya
.
Kaum kerabat aku semuanya sudah pulang.
Semua menawar untuk hantar aku pulang.
“Jomlah, balik!” Taty mengajak aku.
“Nantilah dulu.”
“Tunggu apa lagi?”
“Alah, kejaplah.”
“Kami nak balik dah ni.”
“Tak apa, Lisa ada…”
“Balik cepat! Nanti jadi kes pulak kalau kantoi!” Taty betul-betul risau.
Aku sengih dan angguk menahan hati sebal. Mahu tak kecewa. Angan-angan kalau menang, kira gempaklah kan! Kalau kantoi pun, mesti havoc! Dalam beg aku ada mahkota yang aku menang! Confirm aku letak tinggi-tinggi atas locker dorm! Jadi barang display. Paling seronok bila menang, muka jadi gadis penghias kulit majalah dengan tetamu jemputan program Nona. Gila tak best! Tapi itulah… Berapi sungguh hati ni bila ternampak kelibat Cahya yang tak selesai-selesai lagi bergambar di pentas.
“Hello girl!”
Aku menoleh ke belakang, “Sorry, were you talking to me?”
Lelaki itu nakal mengenyit mata. Senyuman dia! Gosh! Tipu kalau aku kata tak berderau darah.
“Do you have a map? Because I’m getting lost in your eyes.”
Aku tak mampu menahan gelak. Dan ya, muka aku merah rasanya masa tu.
“Hai Dida… Panggil I Zam.”
“Hai!” Tangan aku dijabat erat. Hangat dia menggenggam. Terasa dia tak mahu melepaskan tangan aku.
“Congrats dear! You bagus sangat tadi. Kita orang yang tengok, semua kata you yang patut menang.”
“Ohh…. Haha, terima kasih.”
“Eh, you ni student lagi kan. Sama macam Cahya?”
Oh! Please! Rasa nak terbelahak tekak bila nama betina tu yang disebut. Aku cuma angkat kening.
“Biasalah… mesti that girl pandai melobi kot. Tu yang dia menang. Tapi percayalah… sepatutnya you yang menang.”
Tak kiralah si Zam ni kelentong ke, jual air liur ke, tapi sumpah mamat ni bila bercakap memang cairlah jiwa! Mata dia tu memandang aku terasa menusuk ke jantung. Tak boleh nak elak dari kena renung dengan dia ni! Dan kemudian kami terus bersembang dan bersembang macam tak ingat dunia.
“Beb, aku balik dululah! Dah pukul satu pagi ni!” Lisa berbisik pada aku. Pantas aje aku mengangguk. Tak sempat nak bertanya pun dia balik nanti macam mana.
“Jangan risau. You balik nanti I hantarkan ya!” Zam mula melingkarkan tangannya ke pinggang aku.
Aku terasa Zam mengelus-elus rambutku. Kami berdansa malam itu.

Rasa terubat hati biarpun kalah pada Cahya, aku masih tidak kurang peminat lelaki yang kacak. Bau cologne segar membakar berahi.
“You studi lagi kan?” Zam berbisik di telinga aku. Tangannya merangkul jauh ke bawah pinggang. Aku sedikit berdebar tapi Zam bijak memujuk, “Jangan nervous. Malam ni you yang punya!”
Mata tajamnya nakal mengerling ke daerah kutang baju aku yang jarang.
Lirik matanya memang mengirim berahi pada sesiapa yang memandang.
Ya, aku lupa diri malam itu. Entah pukul enam pagi baru aku dihantarnya pulang.
“Nak panjat tembok? Are you nuts?”
“Mana boleh lalu depan gate besar.”
“Come. Follow me. I temankan you.”
Aku serba salah.
Zam kemudian merapatkan bibirnya, “Jangan takut. I ada.”
Aku sesak nafas. Aku jadi tidak selesa apabila di dalam kereta dia menghampiri wajah aku. Dalam gelap, kami saling berpandangan dan merenung ke dalam pada anak mata masing-masing. Dua bibir hampir saja berlaga.
“Berhenti kereta di depan gate sudah.”
“I hantar you.” Dia bertegas. Aku serba salah. Seluruh dorm sudah cerah. Riuh kedengaran masing-masing masih bersiap untuk subuh.
“Diaorang tak perasan kalau kita masuk.”
“Guard ada.”
“Kita tunggu waktu guard pergi surau.”
Aku beralah dan mengangguk. Sebenarnya aku sendiri rasa bahagia bila dia mahu temankan aku. Entah, biar baru sekejap kenal, aku terasa khayal dengan Zam. Wajah lelaki ini memang cukup menggoda. Bila dia mendekat terasa aku mahu membenamkan wajah pada pelukan lelaki itu.
Betul macam Zam kata. Aku dan dia lolos ikut pagar besar sewaktu semua sedang solat berjemaah.
“Kiss me goodbye, dear!”
Lelaki itu meneguk liur, menahan nafas yang berombak. Biarpun sekitar kami kelam dan cahaya lampu hanya remang-remang kilatannya, aku dapat melihat dan merasa desah nafasnya.
Kegelapan tidak sedikit pun menjadi penghalang untuk kami saling berkongsi hangat.
“You got five seconds” Aku cuba menolak Zam.
‘What? It’s not enough to even touch you properly” Dia kemudian berbisik, “I will kiss you on your lips. And it happened!” Dan kami sama-sama tenggelam selepas itu sebelum tiba-tiba, ada suara petir mengguruh di telinga, “Kurang ajar!”
Pang! Di kiri. Pang! Di kanan! Kemudian kiri lagi. Panas pijar pedih pipi aku! Berdengung telinga. Berpinar mata.
Kelibat Prof Norden yang berbaju Melayu, berkopiah dan kain pelekat, laju menghayun tangan kanannya.
“Biadap! Buat maksiat dalam kolej. Usung jantan waktu subuh. Kau pergi mana? Baru first year dah buat perangai. Bitch!”
Aku terpinga-pinga. Menggosok pipi. Sakit sangat! Zam entah mana kelibatnya. Aku rasa sudah cabut dan bunyi kereta tadi, rasanya kereta dia yang memecut. Subuh itu terasa sangat berkabut. Mata aku sudah berbalam-balam. Hanya lampu suluh yang menyimbah muka aku dalam gelap itu. Aku dah terasa mahu pitam. Memang ada geng Badan Amar Makruf Nahi Mungkar di kiri kanan Prof Norden. Pipi aku sudah terasa kebas. Muka aku terasa berdenyut-denyut. Lantaklah kalau satu jemaah surau sekalipun Prof Norden nak heret untuk jadi saksi aku.
“Birah sangat perangai kamu, Dida! Ada aje perangai buruk kamu ni. Tak tenteram hidup ya kalau tak buat kes dekat kolej ni. Rasa bangga ya buat benda terkutuk ni. Merenyam sangat! Ijazah tak dapat lagi dah pandai menjalang! Kecik-kecik dulu mak bapak tak sunatkan agaknya!”
.Membutang mata aku! Aku jadi dendam. Dendam sedendamnya. Kau tunggu Prof Norden. Kau bangga nanti esok lusa sebab kau pernah lempang aku! Aku janji! Aku buktikan pada kau, aku jadi orang yang paling kau ingat nanti!
Kau tunggulah! Di bintang ke tujuh, di langit tujuh lapis itu, situlah tempat aku yang kau kata jalang ni nanti!

No comments:

ShareThis