Wednesday, March 20, 2013

Writer On Deadline - May Bite:))



Lengit menaip novel waktu cuaca panas ni...
Nak tempek bab demi bab macam panjang sangat pulak! Saya bagi intro bab ajelah ye. Petang kelmarin tadi dari jam lima petang sambil 6.30 sempat saya pulun 30 pantun untuk intro bab. Orang Melaka kan... suka sangat pantun!

Panas siang cahaya terang,
Duduk berteduh di pohon duku;
Aku pandai menabur orang,
Hak orang rezeki aku.


Novel... novel.... mokcik lengit! Jadi bagi intro pantun aje dulu ya...

Bunga melur bunga melati,
Wangi mengharum segar merata,
Cinta di jantung kasih di hati,
Di situ tersimpan ceritera kita.



Semenjak dua menjak ni jadual tidur saya mungkin jam 3.45 pagi atau selewat jam tujuh pagi. Kalau tidur jam 4 pagi pun, saya bangun jam enam pagi. Atau kalau terlena jam tujuh, jam sebelas saya dah bersiap depan pc. Dua bulan yang sangat mendera jiwa sebenarnya. Dan, dah jadi habit, pukul 1.30 pagi atau mungkin jam 12 malam saya mencari kedai mamak. Ni tengah struggle. Manuskrip kalau diikutkan pada kiraan word sudah 130,497. Lama sangat tak buat novel dewasa, saya dah lupa hukum-hakam panjang pendeknya. Tak kiralah terlanggar tarikh sama inche printer atau terlajak pesta buku, asal orang yang hulur dana tak tarik dana penerbitannya sudah :)) Ni antara pantun yang saya jadikan intro pada bab novel tu... daaaa... jumpa lagi:))

Anak todak melanggar perahu,
Hanyut kepuk berisi padi;
Makan tak lalu, tidur tak mahu,
Racun menjalar segenap sendi.

Rosak buah dimakan keluang,
Busuk bau dihurung tungau;
Orang berniaga mendapat wang,
Saya berniaga dihinggap langau.


ps: nanti saya sambung kisah sahabat saya Hizairi. Terima kasih geng UM yang menyahut di sini mengenang Hizairi.

No comments:

ShareThis