Friday, May 10, 2013

BUSY SIBUK BUSY SIBUK.....



PAKCIK CEO

KELMARIN rasa nak pengsan memandu 4 jam pergi, 4 jam pulang, sekadar untuk ke Kuala Lumpur. Hari ni meeting lagi. Jumpa bos merangkap sahabat lama sebenarnya. Huhuhu... malu segan saya bila dia yang beriya nak jumpa. Ikutkan hati saya nak kansel sebab terkejut dengan kesesakan KL semalam. 

Sahabat saya ni sudah CEO. Bukan Melayu. Mengajak saya buat beberapa kerja. Saya segan sebenarnya. Maklum gajinya saja puluh-puluh-puluh ribu lemon. Saya tak mau orang kata saya menempek.

 Dia tanya saya kenapa beli rumah jauh sangat. Saya kata rumah saya diami ni saya dah beli waktu saya masih student di UM. Murah dan tanahnya luas. Syafiq baru umur setahun masa tu. Saya kata saya dah nampak sejak dulu, saya tak betah makan gaji. Saya memang dah agak saya akan jaga ayam, angsa dan kucing. Huhuhhuu uncle CEO ni terkekeh-kekeh gelak tanpa peduli orang lain. Cesss macam saya buat joke tahap maharaja lawak. 

Tapi di akhir perbualan, saya sebut, "You masih jovial macam dulu ya! Tak stress kerja?"
Jawab dia, "Lily, rugi nak stress kerja, hidup kena tenang, nikmati kehidupan seadanya. Gaji I hanya di kertas dan di akaun bank. Pangkat I hanya tertulis di kad kerja. I makan nasi macam U jugak! I tak pernah mimpi berada di tahap sekarang. Satu saja I pesan, jangan biasakan diri dalam comfort zone. Nanti you takkan ke mana-mana."

Hari Rabu lalu saya mau pergi meeting tiba-tiba terjebak dalam kesesakan yang sangat teruk, Rasa mau berhenti dan tidur dalam kereta tepi jalan:(( - pix kredit ROSE HARISSA




ALHAMDULILLAH
Alhamdulillah kerja saya yang satu tu selesai. Mahu ke layout, selepas itu printer. Akhir sekali siaplah buku tu. Yang terbengkalai sejak tahun 2011. Alhamdulillah. Bersyukur sesangat tapi deria rasa tu macam dah mati rasanya. Sebab lama sangat menyiapkannya. Dan dalam penat yang masih bersisa, dapat panggilan telefon. Horeeyyyyyy..... Watak En Hafiz dalam Superlicious Sofea saya tu dipegang Inche Norman Hakim. Pensyarah yang garang lagi cengih tapi hansem di Highlanders tu rasa saya serasi dengan Norman Hakim. Hahahaha jangan tanya saya yang lain. Saya tak tahu dan tak sempat nak tanya banyak pada pembantu Production Manager bos saya tu. Saya cuma sempat pesan pada adik Yus ni, jangan lupa ambil pix dan kongsikan pada saya. 

SUPERLICIOUS SOFEA
Mula-mula ingat selepas terbit buku yang dalam proses layout ni, saya nak tulis cerita skandal pula. Hahahaha.... bila tulis sendiri sesuka hati saya aje nak fikirkan tema apa. Jangan risau.... skandal kalau saya tulis pun masih berhemah. Bukan skandal ke neraka. Hahahahaha ada ke skandal yang berhemah??? Ada..... tapi disebabkan bos production dah buka mulut, "Lily, novel Superlicious Sofea you buat tau.... Jangan perap sebab I tengah shooting ni." 

Errr terpaksa ikut cakap bos nampaknya. Superlicious Sofea dululah nampaknya. Biar saya yang tulis skrip, saya juga yang  buat novel. Tapi saya akui dua medium ini ada sikit beza. Sebab kehendak teks untuk kamera lain berbanding teks untuk dijadikan buku. Untuk siapkan buku, cukup sekadar dengan angan-angan penulis. Maklum mengolah watak dalam buku tak perlu bajet macam mengolah watak untuk satu produksi drama.

PESTA BUKU - MERAJUK - HAISHHHH.... TAK KUASALAH!
Masa pesta buku, saya sempat singgah kejap aje. Tu pun masa orang hampir tutup gerai. Semuanya sebab anak yang outing bermalam, tiba-tiba kata nak cari buku. Dalam masa yang singkat itu juga, tanpa saya duga, Kanda Melur Jelita ajak jumpa di kamar penginapannya. Rasa sangat terharu. Terima kasih juga pada Ez Husnayang temankan Kak Lily.

Saya memang tak sempat sesangat nak ke pesta buku macam tahun sudah sebab sejak Februari berlarutan ke Mac sampailah semalam, saya dihambat deadline tertentu. Dan pada yang pm, emel, mesej saya, tanya, "Kak Lily merajuk ya? Kenapa senyap aje??" Hahahahaa saya gelak guling terkekeh-kekeh! Ampun! Mokcik dah tua!

"Kak Lily, orang cerita kat saya akak merajuk ya?" Hohohoho..... mau sengih kejap bila dengar cerita yang 
 sampai direct kat saya. Lawak sihhh....

Tak kuasa nak merajuk!! Sepanjang saya sibuk ni anak saya Haiqal komplain jadi anak terbiar. Yang duduk di asrama pun sampai kena gastrik sebab dah biasa manja mak dia datang tiap minggu. Haishhh tak sesuweeeiii saya nak merajuk. Hahaha saya menulis bukan baru setahun dua, bukan baru 4-5 tahun, sejak umur baru akil baligh saya dah menulis. Tak kuasa nak merajuk! Dan bila saya senyap makna saya sibuk. Hihihi saya ni malulah pulak kalau nak cerita awal-awal benda yang saya tengah buat. Takut nak pukul canang, nak palu gendang kalau benda tak jadi lagi... Kekadang bila kita terlalu cerita sangat apa kita nak buat tapi satu benda pun tak nampak, tanpa kita sedar, orang akan perlekehkan kredibiliti kita. Bising aje lebih tapi benda satu tak nampak. Kalau saya, anak-anak akan sorakkan dan kutuk saya bila saya plan bla bla bla tapi tak menjadi. Bila dah selesai semua, dah betul jadi, barulah saya berani sebut. Hihihihi diam saya bukan merajuk ye kengkawan.....:))) WORLD PEACE!



1 comment:

Yin Areesa said...

herm... tak sabar nak tunggu SS kuar kat TV. sape lagi kak pelakonnya? dah le baca sekerat eh suku aje dalam blog ni, jenuh menunggu cerita SS tu versi buku. saya suka versi buku dari versi tv.ngee...

ShareThis