Tuesday, July 30, 2013

Cerita Fasal Tulisan Tangan

Ini juga catatan yang ditagkan Rain @ Mazin Nirhas di fb saya. Catatan di instagram dia sebenarnya.

Sejak 1992 lagi saya dah x menukar handwriting lagi...kekal camni sampailah sekarang! Sampai ke mati pun, hehehe...mekasih kak lily sbb jadik sumber inspirasi selama ni‪#‎lilyhaslina‬ ‪#‎rosiehaslinda‬ — with Lily Haslina Nasir.
===

Buat Rain, sekali lagi terima kasih sebanyak bintang di langit. Sangat terharu sebenarnya. Dan rasa segan tetap ada. sebab kak lily anggap bakat menulis kak lily ni biasa biasa aje:))


Bercerita fasal tulisan tangan, ya... tulisan tangan saya dan Rosie tidak pernah berubah sejak sekolah. Hahaa rasanya kalau dalam dunia kewartawanan dulu (zaman saya kerja) saya aje kot journalist yang tulisannya besar-besar dan gemuks-gemuks. Tapi tetap tulis laju.... Rosie pulak bulat-bulat tulisannya.

Sejak kecil, kalau tulisan buruk, condong ke kiri rebah ke kanan, alamat kena ketuk sampai bengkak-bengkak jari kami. Bagi arwah mak, cikgu yang garang kan... tulisan tangan mencermin sikap dan personaliti diri.  Mungkin itu sebab kot, waktu anak-anak masih kecil, bila saya dah tegur lebih 3 kali tulisan depa buruk,  saya memang tak peduli anak meraung atau menangis. 

Saya akan koyakkan page yang bertulisan buruk tu dan baling ke lantai atau ke dinding. Memang kejam kan.... tapi memang saya sangat cerewet bab tulisan. Kalau tulisan hodoh dulu-dulu mak saya memang jerkah aje. Kalau tegur tak berubah, memang kena libas badan dengan paip getah. Mak tak ada kompromi bab belajar. Saya cakap pada anak-anak, kalau mau tulisan hodoh, buruk, macam cacing, boleh ada pengecualian....itu pun kalau layak jadi doktorlah.  Bab ni rasa macam nak kena tanya busu dan pakcik Jalil saya.. dulu-dulu saya rasa tulisan dua pak saudara saya ni lawa, macam manalah ye bila jadi doktor boleh berubah tulisan jadi cacing kerawit:))

1 comment:

Ummu Auni said...

Doctor tulis macam cacing kerawit sebab banyak rahsia pesakit, dia kena sembunyikan. Itu yang saya pernah bacalah :)

ShareThis