Friday, July 26, 2013

DUKACITA dan DOA dari SAYA




Lewat senja Rabu yang lalu, sambil-sambil saya menyediakan meja makan untuk berbuka, saya sempat mengerling kisah-kisah di fb. Memandang status Kanda Zaiton Abu Samah, membuat saya terasa silap membaca. Gamam, gementar dan gigil bagai bersatu. Pantas saya menelefon Kak Ton. Benarlah khabar yang saya baca. Sahabat kampus saya Dr Tengku Intan Elyna Hasnulnawi, kehilangan anakanda sulungnya. Allah swt Maha Mengetahui, Maha Penyayang....

Saya hanya mampu berdoa, sahabat saya ini bersama seluruh keluarganya tabah berhadapan dengan ujian yang bukan sedikit ini. Mudah-mudahan, almarhum anakanda Hasnul yang kemalangan jalan raya, tenang di negeri abadi sepanjang perjalanan ke jannah. Buat sahabat saya Dr Intan @ Elyna Hasnulnawi, saya yakin anakanda yang pergi membawa bersamanya kasih sayang bonda dan seluruh keluarga yang paling indah, paling manis, luhur dan menanti dengan penuh rindu di jannah. Intan, saya tumpang berdukacita dan mendoakan yang terbaik untuk anak yang pergi, juga Intan bersama keluarga.


Belum hilang rasa sebak dan gamam, khabar Elyna Hasnulnawi yang kehilangan putera sulung yang dikasihi, tatkala bersahur tadi sekali lagi saya tersentak. Membaca status kanda Norhayati Berahim membuat saya berkerut dan sukar mempercayainya.

Tapi saya yakin, janji dan perancangan Allah sw sangat indah dan tiada siapa mampu menduganya. Sahabat fb yang sangat menyenangkan dan tentunya rakan pembaca yang sentiasa menyokong semua penulis, Yazreina Yasin, tanpa saya duga meninggalkan kita semua.

Yazreina Yasin, pergi pada hari menjelang Jumaat, bulan Ramadan, di ambang Nuzul Quran, tarikh yang sangat indah bagi saya. Oh, saya sendiri belum tahu perginya saya bagaimana, tarikhnya apa..... Bertuah Yazreina, dijemput saat begitu dan perginya meninggalkan kenangan yang manis-manis untuk kita sahabat fb.

Ya Allah, saya doakan yang terbaik untuk Yazreina. Biar kami tak pernah bertemu namun kemesraannya sangat manis di laman ini. Buat keluarga Yazreina, salam takziah dari saya.

No comments:

ShareThis