Friday, July 19, 2013

Mak, Kita Tertinggal Tu.... Mak, Kita Terlupa Ni...

Setiap kali hantar anak-anak ni pulang asrama, saya berdebar. Apa agaknya yang bebudak ni tercicir, tertinggal, terlupa..... Bukan tak pesan. Menjerit satu rumah pun, pesan bagai nak rak pun, tetap itu rupanya:((

Mak, poskan baju Melayu, Adib tertinggal. Mak, tolong hantar kotak pensel, Anis terlupa bawak! Mak, kita terlupa tudung sekolah, hantar ya jam enam pagi! Paling kronik, bila beg sekolah pun Anis pernah tertinggal di rumah. Mujur asrama di Seremban tu macam belakang rumah aje. Kalau memecut, 15 minit saya boleh sampai.

Anak bertuah di Perak ni setiap kali pulang, wajib dia cicirkan barang. Dulu dia tertinggal dompet. Memikirkan dia naik bas sambung, meroyan saya mengejar bas ekspressnya sampai keTeluk Intan. Kali ni tertinggal tag nama. Dah sampai pagar sekolah, korek sana korek sini, alamak.... kita terlupa tag!


Nak tak nak, disebabkan seketul tag nama tu saya kena kirimkan ke sekolahnya guna courier. Bila saya bising membazir sebab benda yang dia lupa bawa terlalu kecil, tak padan dengan harga poslaju, dia jawab, "Mak bubuhlah coklat ke, masukkan kacang ke, chewing gum ke dalam plastik courier tu." Saya jawab, kalau boleh, mak sendiri nak masuk dalam plastik tu, nak piat adib bila sampai bagan datoh!  Itu sebab saya kata dengan bebudak ni, mak lagi suka berpesan dengan kucing. Thambi, Jejai tak pernah menyusahkan mak:((

No comments:

ShareThis