Thursday, January 3, 2013

Macam-Macam Maling, Perampok, Penipu Ada di FB...



Macam-macam ada di FB ni! Masa saya kena godam dulu, ada yang sanggup pm saya pertikaikan itu ini. Almaklum mokcik ni bukan selebriti kan... jaga ayam angsa anak aje kat rumah. Jadi umat tu memang berkali-kali kata tak wujud benda gini. Dan alikisah saya hanya berdosa kalau menuduh orang. Hahaha bila kanda Nooriah Dan Naim pun kena, saya rasa memang ada manusia yang hidupnya memang tak ada kerja! Duduk melangut depan fb, depan emel, kekadang menyamar, kekadang gila mengejar likers sampai sanggup beli like bebanyak supaya nampak gah di mata dunia. Memamg macam macam ada dalam fb ni! Di bawah ni saya kongsi dari kanda Nooriah.

Nak cerita satu kisah benar semalam baru terbongkar, rupa nya ada orang yang menyamar sebagai Nooriah Naim, semua profile pic gambar saya, pendekata semua identiti saya jadi identiti si Nooriah Naim ni, sehingga lah kawan ig add Nooriah Naim ni, sbb dia ingatkan add Nooriah Dan Naim sembang2 punya sembang dlm inbox rupanya cerita nya jauh terpesong, sbb si Nooriah tu asyik speaking manjang hahaha, tak tau lah apa motif dia sbb saya bukan nya orang hebat,bukannya celebs ke, bukan vip ke, ada jugak orang yg nak jadi makcik kampong ni, so awas lah cuba cek nama masing2 mana tau ada yg teringin nak jadi anda heeee aduiii pelik tapi benar ni....
Ini pula dari fanpage ROSE HARISSA..... Haishhh sangat macam-macam kan. Saya tempekkan semua catatan Rose dalam warna biru ya...

Status ni saya pinjam dari FB kak Lily. Nak share, saya takde personal akaun, makanya saya mintak Kak Lily emelkan supaya dapat saya kongsikan kat sini. Ni bukti ada orang banyak sangat masa melangut kat FB, sanggup buat akaun, tiru identiti orang lain. See? Kanda Nooriah Dan Naim adalah chef @ blogger, kurang lebih macam saya dan kak Lily yang duduk kat rumah. Jadi kami memang tak terfikir ada orang sanggup curi identiti.

Dulu2 bila saya kata, FB saya selalu kena godam, saya selalu dapat request tukar pssword yg bukan saya mintak pun, ada orang buat akaun palsu guna nama saya, orang kata saya create story saje nak kontroversi... almaklumlah... siapalah saya ni kan? Bukan pengarang selebriti pun. Sebab tu saya degil tak nak buat pages. Sudahnya, saya tutup akaun FB walaupun friend list dah cecah 3k ++ masa tu.
Terpaksalah saya buat fanpages ni... tapi adalah pulak orang cakap, takat tu aje fans? Kata buku laku keras?Haihhh... saya tak promot pun pages ni. Sapa yang tahu, tahulah... saya tak kuasa nak kumpul like atau beli like... siapa rasa nak like, like aje... rasa tak suka, unlike dan bolehlah jadi stalker.

Kes, pages Saranghaeyo Arumi diduplicate dan semua lukisan saya dipindahkan ke pages dulu pun pernah buat saya angin... sebab member tu tak share semua lukisan... it's like macam dia download dulu dan upload balik kat pages tu tanpa kredit,... gigih kan? Nampak kat situ, dia cuba bersaing dengan pages buku saya tu dan act macam dia yang lukis semua lukisan tu. Mujur saya ada 'askar-askar' kecil yang gigih paksa orang delete tu dan akhirnya pages tu didelete. 

Dan bila saya kata dapat laporan buku Mianhaeyo Aiyani terbit versi palsu di 'pasaran gelap' dengan menggunakan nama saya dengan harga RM10... pun ada yang memperlekehkan saya. Alahaiii... saya tahulah saya ni tak popiler... buat apa saya nak create story kalau bukan seorang dua pembaca saya yang report kata nampak dan kalau tahap orang sanggup keluarkan buku sebelum saya siapkan manuskrip, kalau sampai di twitter orang bercakap, tu tandanya apa? Tandanya buku tu... ah, malaslah cakap, nanti ada yang tuduh saya perasan pulak and I don't expect much actually from that book. Tinggal lagi saya belum dapat tangkap that fake book!

Dan, baru2 ni, saya buka order kalendar dengan form tu disubmit ke emel lama saya yang saya gunakan untuk FB personal dulu2... tetiba saya dapat message dari FB. Ni saya tempek salah satu emel yang saya dapat. Nampak tak? Sent at your request! Bila kala lah saya request nak bukak fb yang dah berjaman tori saya tak bukak tu... Haihh... ada orang gigih cuba nak masuk FB guna email tu ye? Dah tak de kerja sangat?



In fact, sebelum tutup akaun tu, saya gigih delete satu persatu sebab nak tgk siapa dalam list friend saya... Masya ALLAH... saya sangat terkejut jumpa akaun dengan nama watak2 dalam novel individu tertentu. Aktif pulak tu berbalas komen di wall masing2, meniru bulat watak dalam novel... hadoii... yang saya ni naif sungguh masa tu main approved aje sebab takut orang cakap sombong. Haihhh... ramai sungguh umat yang ada krisis identiti ye? Sanggup buat akaun banyak2 dan act like human being?

Dulu2 pun pernah, masa berurusan dengan Kak Lily pasal buku Avian Arisa, fail2 fasal buku tu ghaib entah ke mana... cari dalam trash, sent item pun tak jumpa dalam dunia maya pun ada orang bunian ke? Hahahaha...So, hati-hatilah dengan FB ni... apa yang kita nampak kat FB ni... belum tentu sama dengan apa yang sebenarnya kat luar. Ramai orang suka menayang. Macam saya, suka menayang hasil vector saya...mungkin ada yang meluat tengok. Kita pun tak tau sapa yang jaki kat kita...

Sekian, entri panjang lebar saya, menggantikan blog yang ditutup buat sementara waktu, konon sampai novel siap tapi sebenarnya saya tutup sebab rasa takde orang nak baca blog yang selalu bersawang itu... (✿ ♥‿♥)
Wallahualam...

1 comment:

MONALITA MANSOR said...

tak ada peruntukan dalam akta untuk tangkap orang-orang yang baik hati ni?

ShareThis