Monday, January 21, 2013

Penat, Wayang & Reprint

PENAT FIKIR!

EXT./ INT, freeze, fade in, fade out, cut to, split screen, voice over, intercut to, dissolve to, cut back to... Hahaha, padan muka saya! Terkial kial nak belajar dan faham benda benda bahasa orang putih ni. Bahasa skrip ni. Dulu masa ambil paper filem kat kampus, main-main. Tak minat. Dah tua-tua mengada-ngada nak cuba buat skrip. Rasa kan lily haslina! Ni nak kena ambil tuisyen dengan Cikgu/ Dr Ayu Abu Bakar rasanya! Satu hari 40 pages! Tak kira... malam itu saya mau tengok wayang. The Impossible. Mokcik dah makan 3 bar coklat dah ni... stress!


CEMUIH menaip, sebelum maghrib mari kutip telur ayam api-api yang juga disebut sebagai ayam mutiara. Alhamdulillah, dalam 30 biji dari seekor ayam. Saya ada sepasang aje. Semua telur ni saya ambil sebab bukan si ayam api-api yang eram. Angsa yang tukang eram. Gerenti tak menetas! Gambar ayam api-api tu dari cik google sebab payah nak ambil gambar makhluk ni di reban. Dia ganas. Telur yang selonggok tu hasil dari seekor ayam aje. Sekian cerita senja dari penulis @ penternak ayam!
 


TENGOK WAYANG MIDNIGHT TERAPI STRESS... DAN TETIBA JUMPA INI...

 Wah dah cetakan kedua ya buku projek khas ni.... Tak sangka buku RM39.90 Akukah Puteri Itu? ni merasa juga reprint. Saya baru tahu bila singgah kedai sementara nak tengok wayang... 
Buku ni asal-usulnya dulu, sebelum jadi projek khas limited edition ni, mula dengan Akukah Cinderella Itu? Yang saya tulis dalam keadaan terhambat dik deadline, yang rasa macam haishhh macam mana nak siap dalam tempoh 30 hari. 

Mujur editor sangat bertabah dengan saya. Kemudian sambung pula Akukah Snow White Itu? Ya, cerita remaja kolej. Saya tak mengharap apa-apa setiap kali menulis cerita remaja. Maksudnya taklah plan beriya ya, nak tulis gitu, nak tulis gini. plot gitu plotnya gini... Dan, begitulah selalu... benda yang saya tak rancang yang nampak lebih 'menjadi'. Mungkin sebab bila menulis dalam keadaan tertekan, kita akan push to the limit. Kalau tulis masa deadline yang panjang, saya santai lagi malasssss!





Hahaa haiqal suka bab bab posing. Tahu syafiq kata apa? Mak, sudah sudahlah tu. Kat rumah fikir buku, nak tengok wayang jengah buku. Come on mak! Hish Syafiq harap Tsunami kat dalam wayang Impossible tu telan semua buku kat dunia ni. Baru mak duduk diam diam agaknya! Cesss anak bertuah!

No comments:

ShareThis