Tuesday, January 29, 2013

BILA OBSES MENYALAHI ETIKA - AKAUN FACEBOOK WATAK NOVEL SAYA

Ada rasa kagum, ada rasa pelik, aneh lagi ganjil. Ada rasa cuak curiga dan bimbang. Saya sentiasa bersyukur kalau ada orang komen atau kritik atau sesekali puji karya saya. Selalu saya insafi diri, saya menulis biasa-biasa aje. ALLAH SWT yang pinjamkan bakat. Esok lusa kalau diambil semula, saya berhentilah menulis.

Tapi kalau tahap orang obses pada karya saya sampai setiap watak dibuatkan akaun facebook termasuklah watak sampingan, termasuk jua catatan memorial kematian si ibu dan adik watak... ohuhuhuu itu a bit weird bagi saya!

Saya dapat tahu watak-watak dalam novel AKUKAH CINDERELLA ITU?, AKUKAH SNOW WHITE ITU? dan AKUKAH PUTERI ITU rupa-rupanya ada akaun facebook.

Watak LISA AHMAD, FARID TENGKU AZUDDIN, ARISA, KEISYA, FATIH, KARINA ETC... semuanya ada akaun facebook! Astagfirullah! Mak oiii... habis semua watak sampingan ada facebook. Gigihnya orang yang buat ni.
Cuma saya ragu-ragu, entah gambar gambar siapalah yang jadi mangsa untuk semua akaun facebook ni. Saya lihat macam gambar orang lain dicilok. Ini termasuklah watak Fatih, watak lelaki yang lain juga ada.

Sekadar mahu beritahu, saya tak terbabit dalam akaun akaun facebook watak-watak dalam novel saya ini. Saya bimbang isu gambar entah siapa siapa yang digunakan sewenang-wenangnya akan menyebabkan orang fikir saya yang di sebalik tabirnya! Hahahah saya ni mokcik anak empat yang sentiasa sibuk mengejar jadual anak. Saya tidak punya masa untuk buat benda benda yang agak mengarut dan salah dari segi etika (isu gambar).


Mungkin ada yang menganggap ini normal bagi peminat yang terlalu obses. Saya faham. Cuma isunya, saya harus nyatakan di sini, saya tidak terbabit. Kerap terjadi apabila ada isu berbangkit, seperti penggunaan gambar tanpa izin etc, orang akan menyoal dan mempertikaikan adakah saya penulis novel yang melakukan semua perkara berkenaan. World peace:))

No comments:

ShareThis