Monday, January 21, 2013

MATEMATIK VS BAHASA



BILA ABANG MARAH ADIK...

"Haiqal, sudahlah berangan! Kau jangan nak jadi penulis! Hish serabutlah rumah ni dah sesak dengan buku! Kau nak jadi penulis macam mak jugak ke? Hish tak kaya mana pun! Cubalah jadi doktor ke macam Tok Jalil, dgn Tok Busu tu... Jadi konsultant ke macam Tok Jamal, rumah siap ada ladang kuda! Jadi artis ke.... Kau kuat nangis kan... sesuai bawak watak jantan kuat melalak! Pergi hafal sifir! Soal sifir 9 pun tak lancar! Haiqal dah darjah 4, Abang Apit dulu darjah satu dah hafal sampai 10!"


Wah syafiq sesekali tengking adik, saya pun diam. Garaunya suara! Memang banjir Haiqal kalau Syafiq dapat lesen besar dari saya untuk lepuk adik. Memang mencabar anak yang last ni. Tiga yang lepas, saya tak ambil tahu pun depa belajar maths. Yang Haiqal ni macam siput sedut!






Dua beradik berlainan minat. Yang abang suka nombor, suka soduku, sejak lima tahun cekap congak darab bahagi dalam nombor puluh ribu sebab mahir mental arithmetic. Yang adik terkial-kial tak faham faham bab nombor. Saya kena balancekan haiqal yang terlebih obses bab karang mengarang. Takut payah waktu di sekolah nanti.




DI SATU MALAM....



Homework karangan tu tajuk apa? Aku Sepasang Kasut. Meh, mak tolong. Haiqal buat sendiri! Wah eksen! Siap Haiqal jeling saya. Tak sampai setengah jam dia kata dah siap sambil saya tergolek tengok Fear Factor Malaya tu. Mak datuk... panjangnya! Cikgu kata oklah mak macam ni.

Last apa jadi kasut tu? Last kita buat tuan dia mati. Hahah?? Ni cerita kasut, bukan ceirta tuan. Nanti lari tajuk! Saya bising.

Tak... last tu tuan dia kemalangan masa pakai dia untuk joging, lepas tu mak tuan dia buang dalam tong sampah. Kemudian ada pengemis selongkar tong sampah. Kasut tu dapat tuan baru sampai tamat riwayat. Haishh... selalu karangan kasut untuk sekolah tak pernahlah pulak ada twist and turn plot yang macam ni. Last mesti kasut yang kemalangan cedera, terkoyak dan the end. Haduilah Haiqal... buat karangan sekolah berangan buat satu bab novellah tu!

No comments:

ShareThis