Wednesday, November 13, 2013

Cinta Hilang Kata 16

Love You In Silence


SABIRAH & MAHYUN
Seluruh alam sedang tidur dalam pangkuan malam. Hujan turun deras dari langit kehitam-hitaman. Airnya jatuh ke lereng-lereng dan lembah, bergemuruh bersama aliran sungai. Dalam sunyi hutan Hulu Langat itu tiba-tiba ada suara yang menggelegar.

Nadanya nyaring dan dahsyat. Marahnya bagai api yang menjulang. Perempuan tua itu tiba-tiba rakus seperti hauskan sesuatu. Matanya bercahaya garang, teriakannya riuh-rendah seperti hilang ingatan bagai guntur malam hari.

“Sini...” Arah Mahyun pada Sabirah.
“Mana?”

Sabirah takut-takut. Bulan penuh mengambang cantik namun menyeramkan di puncak langit. Tiada siapa di kawasan sungai yang mengalir dingin itu.

“Sini!!” Suara Mahyun sangat menggerunkan. Zaili sendiri terkaku. Oh, tu bukan emak! Tentunya benda lain!

“Mandi... biarkan cahaya bulan jatuh terpercik ke badan. Air biar mengalir. Bunga tu biar hanyut. Limau tu diperah gosok seluruh badan! Sambil ramas limau, seru nama sesiapa yang patut.”
“Mandi macam biasakan?”
“Kali ni kain basahan biarkan hanyut.”
Sabirah mengangguk. Dingin dan kebekuan malam bukan halangan untuk dia terus berendam di dalam air.
“Mana gambar yang lain tu?”

“Ni dia mak...” Zaili menghulurkan sesuatu yang bergulung. Gambar Ezra dan Nurul. Semuanya sudah dicucuk-cucuk dengan jarum peniti.
“Mana limau?”
Zaili menghulur.

“Belah limau, gulungkan gambar, kepitkan pada limau kemudian cucukkan jarum. Biar gambar terlekat pada limau. Hanyutkan lepas si Birah mandi.”

“Macam ni?” Zaili mengikut arahan. Gambar yang sudah siap dicetak dalam ukuran kecil digulung halus. Mahyun mengangguk.

“Biar dirasakan, meraung betina-betina tu bisa satu badan. Biar dia semua tercirit, termuntah... Biar dirasakan. Tu belum lagi aku buat batu goreng. Aku goreng, biar sampai dia berasap badan. Ni kita hanyutkan ke air, sejuk beku kepala otak dia orang. Hahaha! Biar dirasakan. Silap hari bulan boleh lumpuh tangan, bisa menjalar, nak menaip pun tak mampu!”
Mahyun menghilai ketawa. Suaranya dengan desiran dahan dan ranting yang berbaur bersama bunyi arus air mencipta satu bunyian yang sangat mengerikan.

“Hei si hantu raya, jembalang angin, pusaran air, engkau rasuk si dia dalam gambar ini. Engkau makan hati perut dia. Kalau engkau tak pergi, rasuk makan hati perut engkau!” Perempuan tua itu terus terkumat-kamit melafazkan mantera. Sesaat itu juga terasa kilasan angin yang sangat tajam kedinginannya. Seluruh anggota tubuh bagai meremang.

Sabirah tergamam mendengar kata-kata emaknya. Tapi Zaili memberi isyarat mata. Jangan tunjuk muka takut depan emak. Nanti sia-sia kena sergah. Mengenangkan saingannya mungkin terlingkup dan tergedang tidak mampu berkarya, Sabirah kembali tenang. Ketepi... ketepi kau orang semua! Tunggu aku! Aku nanti jadi diva di karpet merah! Hahaha! Mampus kauorang!

Langit tiba-tiba meledakkan dentuman yang maha dahsyat. Guruh bagai mengaum di bibir bumi. Angin bergemuruh dan hujan terus menggoncang bumi. Tiga beranak itu segera bersiap meninggalkan kawasan yang serba hitam. Sabirah dapat merasakan ada sesuatu yang merenung, mengintai dan mengekorinya dari jauh. Ah, peduli apa dengan mata yang merah meliar itu!

“Sytttt..... Diam! Jangan bergerak. Ada tu kat hujung sana.”
Sabirah tiba-tiba terasa mahu menjerit dan meraung namun gelora hati untuk tampak hebat dan lagi bagus dari orang lain menahannya. Bodoh! Kau bodoh! Diam ajelah! Mak sendiri tukang ubat pun nak takut! Hatinya mencemuh akal warasnya. Dia menjeling ke arah Zaili.

Lelaki itu juga sudah terkaku. Dia tahu ada sesuatu di antara bayang hitam dahan-dahan pokok yang sangat menggerunkan di waktu malam itu. Dia dapat merasakannya. Angin bertiup bagai melibas tengkuknya. Sejuk dan mengerikan. Dia dapat menghidu bau yang seketika macam kapur barus. Ada waktu hanyir menerpa.

Oh, bila mahu selesai ni!!!

Mata Mahyun meliar dan melekat pada satu dahan besar. Kemudian dia terkumat-kamit sebelum meludah ke kiri dan kanan!
Petir dan guruh terus bergaung di dada langit. Syaitan tiba-tiba meraung namun daging hati Mahyun tetap bersekongkol dengan syaitan yang dilaknat.

Hujan menyambut waktu dengan syahdu mengalun lembut. Gerimis halus itu nadanya seperti nyanyian bidadari yang membawa harum alam menyelinap segenap liang bumi. Semilir mengalir ke sela jendela yang berlangsir putih polos.

Akhir-akhir ini cuaca seakan bertingkah dan bertelagah sesama sendiri. Sekejap hangat membahang. Seketika panas menikam dan memijar. Sebentar kemudian beralih menjadi ribut taufan yang maha dahsyat. Di satu ruang yang sepi, Nurul Masmin sudah beberapa hari memilih untuk berdiam di dalam rumah. Membalut diri dalam gebar, meminjam selesa diteman selimut. Bisa mencengkam segenap tubuh Nurul Masmin.

No comments:

ShareThis