Wednesday, November 13, 2013


Cinta Hilang Kata 17

Love You In Silence




Nurul Masmin

“Kau orang memang tahu apa-apa ke lepas aku bernikah dengan Amirul?” Nurul cuba memulangkan pertanyaan.

Sekali lagi dua sahabat itu menggeleng. Dua orang rakannya ini bersifat protective. Nurul Masmin tersenyum kecil.

“Takdir. Semuanya tertulis dan tersurat. Aku reda. Kami kenal sejak sekolah. ” Ujar Nurul Masmin sambil menyisip sedikit air limau laici di tepinya.

“Hei.... kau cerita apa ni?” Ezra terkejut. Che Wanie pula terdiam dan menyampuk.

“Dari kecil?”

“Bukan kau kenal dia masa kita dekat UM ke?” Ezra dan Che Wanie saling berebut bertanya.

“Korang sekolah sekali ke apa?”

Bertalu-talu soalan daripada Ezra dan Che Wanie. Nurul Masmin sedikit rimas. Bukannya geram dengan rakannya, tapi dia lebih rimas bila terpaksa menyingkap balik tabir masa lalu untuk menceritakan segala-galanya. Bukankah itu sama sahaja dengan menoreh kembali luka lama?

“Aku dah kenal dengan Amirul tu lama dah...” Nurul Masmin mula membuka cerita yang sekian lama di simpannya sendiri.

“Astagfirullahallazim.... Kau kenal dia sebelum masuk UM?”
Nurul mengangguk. Wajahnya merah menahan sebak.

“Maknanya masa dia buat kecoh dengan kita waktu first year tu, kau orang memang dah kenal! Amirul memang kenal kau. Kau kenal Amirul.” Che

Wanie cuba mencari logik dalam situasi ini. Kepalanya berputar ligat mencari titik punca yang menyambungkan semua kejadian yang berlaku dahulu.

Nurul Masmin mengangguk. “Kenal sangat! Dia jiran aku dulu. Baik dengan
arwah mak aku. Kalau letakkan aku dengan dia, suruh arwah mak aku pilih antara dua, rasanya dia menang kau! Apa pun cakap dia, arwah mak percaya! Aku ni kan degil.” Ujarnya lagi. Sedikit kecil hati sebenarnya.

Bulat mata Ezra mendengar cerita sahabatnya itu.“Ya Allah! Maknanya kau orang buat-buat tak kenal? Buat-buat tak tahu....”

“Patutlah kau dendam semacam dengan dia sampai tergamak panjat masuk hostel lelaki pergi gunting boxer dia! Kau gilalah!” Tambah Che Wanie pula.

Nurul Masmin tergelak kecil. Terbayang bagaimana dia gigih memanjat pagar semata-mata mahu melunaskan dendamnya terhadap Amirul. Memang padan muka jantan tu. Puas hatinya ketika itu! “Dia yang buat aku jadi gila! Dia yang cari hal dulu. Aku cuba buat janji dengan dia. Kalau aku dapat masuk UM, dia tak perlu menyemak depan aku. Nak buat macam mana.... Dia yang cari hal dulu.”

Ketiga-tiga mereka diam lagi. Satu persatu ingatan mereka tentang peristiwa zaman kampus muncul dalam layar fikiran. Nurul Masmin dalam kesedihannya manakala Ezra dan Che Wanie semakin faham dengan apa yang sudah berlaku terhadap rakan mereka.

“Nurul... Kenapa kau tak cakap awal-awal?” Tanya Ezra.

Satu keluhan kecil di lepaskan. Nurul Masmin membuang pandang ke luar sebelum berpaling semula melihat rakannya itu. “Entah. Tak minat! Tak kuasa! Apa pun pasal dia, aku tak peduli. Dia baik dengan mak aku. Itu hal dia.”

“Tak minat, tak kuasa, tak ambil tahu tapi itu jugak lelaki yang jadi laki kau!” Sampuk Che Wanie.

“Takdir!” mudah jawapan Nurul Masmin.

Ezra menggeleng kecil. “Kalau kita tak mau, kita boleh kata tak nak.... Kenapa kau siksa diri? Kenapa kau tak terus-terang dengan arwah mak kau.”

“Entah, jodoh! Dah aturan Tuhan!”

“Kalau dah tak suka, dah tahu hati tak boleh terima, buat apa bernikah?”

“Payah nak cakap.... Kalau kau jadi aku, kalau kau anak tunggal, kau anak yang sejak lahir diasuh untuk mengikut kata emak. Dididik untuk tidak membantah. Apa kau sanggup tengok emak kau menangis siang malam?

Sanggup kau dengar mak kau merayu dengan alasan restu emak itu doa emak, doa emak bererti syurga kita. Sanggup kau kata tidak?”
Suara itu lirih. Nurul terjeda. Dia benar-benar keliru kalau menyebut segala yang berlaku adalah jodoh dan takdir. Benar kata kawan-kawan. Bukankah dia berhak untuk mengatakan tidak.Tapi mampukan seorang anak menghampakan harapan ibu?

Bukankah ini yang dikatakan cerita cinta yang sulit! Amirul dan aku ditakdirkan saling tidak mencintai dan tidak saling memiliki biar suci ijab kabul mengikat. Aku dan Amirul bukankah dua jiwa yang tak sengaja bertemu dalam simpul mati yang serba kusut. Sekeras mana pun usaha aku dan dia, kami tetap saling menjauhkan diri. Menjauhkan hati. Apatah lagi terlalu banyak kekacauan yang tidak dijangkakan berlaku.

No comments:

ShareThis