Monday, November 18, 2013


Cinta Hilang Kata 20

Love You In Silence




JAH GAYAH

Jiwa masih terbakar, bahangnya merata perasaan. Merentungkan sekelumit perasaan yang masih luka di mana-mana.

Jah Gayah turun dari kereta dan terus meluru memeluk Nurul Masmin. Dipeluk kemas tubuh yang lampai itu. Dirapatkan kepala Nurul. Dikucup dahi dan kedua-dua pipi. Dia tidak peduli kalau ada pekerja kafe Nurul yang mencuri pandang.

Nurul tergamam dan terkaku. Dia juga tidak mampu menepis dan menolak. Dia tidak tahu reaksi bagaimana yang terbaik untuk dia tunjukkan ketika itu. Hatinya masih beku untuk menerima kasih Jah Gayah. Mungkin memerlukan masa bertahun untuk pulih seperti dahulu. Biarpun dia kenal Jah Gayah sejak usianya masih kecil namun pengalaman pahit terlalu banyak antara dia dengan ibu Amirul itu.

“ Emak minta maaf , bagi pihak Amirul. Sebab dialah, Nurul jadi macam ni. Kalau kamu berdua tak bercerai, mesti keadaan kita sekarang bukan macam ni.” Ujar Jah Gayah lagi.

Nurul Masmin tersenyum. “Mak jangan cakap macam tu. Ni semua takdir. Allah dah tentukan. Mungkin ada yang lebih baik untuk jodoh Amirul.” Nurul Masmin berusaha untuk tenang. Suara itu agak sebak.

“Apapun, mak terkilan Nurul. Mak kenal Nurul bukan baru sekarang. Kalau Nurul bukan menantu mak sekalipun, mak tetap anggap Nurul macam anak sendiri. Mana boleh mak lupakan Nurul. Masa kecik dulu, Nurullah yang jadi teman mak di dapur. Kita dah biasa makan sepinggan. Mak makan nasi kemudian nasi mak tu yang mak suapkan pada Nurul. Tiba-tiba jadi macam ni.... mak rasa tak boleh terima.”

Serak suara Jah Gayah. Nurul semakin terkaku. Bulat matanya merenung wanita di hadapannya itu. Dia tidak pasti apakah dia yang tersalah dengar atau Jah Gayah yang benar-benar berubah.

“Mak sebak ingatkan arwah mak Nurul. Mak rasa berdosa sangat. Papa kamu sibuk di luar tu bukan apa... dia sunyi lepas arwah mak kamu tak ada. Papa dah tahu apa yang jadi ni?”

Nurul menarik nafas lelah. Oh, sebenarnya dia belum bersedia untuk berdepan dengan persoalan begini. Bagi dia biarlah masa dan takdir menentukan kelak bagaimana dia harus menerangkan pada papa. Atau, entah-entah khabar itu papa sudah tahu! Mungkin saja ada kenalan atau saudara terdekat yang menyampaikan cerita. Tidak mustahil kalau semua cerita duka itu disampaikan oleh Kak Melah pada papa. Nurul tahu papa selalu menghubungi Kak Melah pembantu kafenya untuk merisik khabar tentang dirinya.

“Bayangkan Nurul... apa kata papa kamu nanti. Kita kenal bukan baru setahun dua. Kita dah macam keluarga. Mak marah betul dengan Mirul sebab cepat sangat buat keputusan. Kalau papa kamu tahu, hancur hati dia. Mak faham rasa tu macam mana sebab mak pun cuma ada Mirul seorang. Nurul datang dalam keluarga kecil kami ni sebenarnya satu rahmat. Nurul lengkapkan hidup mak. Mirul anak lelaki mak, Nurul anak perempuan mak.”

Sekali lagi Nurul terasa hatinya bagai disagat. Wahai bekas ibu mentua, apa sebenarnya ini? Nurul menjerit di dalam hati. Dia tidak menjangkakan segala kata-kata itu lahir dari Jah Gayah.

“Emak faham. Bukan mak nak suruh kamu lupakan semua cuma minta Nurul baiki keadaan. Sambung benda yang putus, baiki benda yang retak. Itu aje.” Rayu Jah Gayah.

“Entahlah, saya pun tak tahu. Cuma sekarang ni, saya tak mahu terikat dengan sesiapa pun lagi. Saya masih perlukan masa untuk pulihkan semangat dan diri saya. Mungkin juga saya boleh ambil peluang ni untuk perbaiki diri saya. Kekadang bila kita dah sendiri macam ni, saya rasa lebih senang saya muhasabah. Kenal diri sendiri. ” Nurul Masmin berkata sejujur mungkin. Dia sendiri tidak mahu memberi sebarang harapan pada bekas mentuannya itu.

“Tak apa, nanti kalau sampai masa, kamu boleh rujuk balik. Kamu jangan risau ya. Hurmm... Mak pulang dululah ya. Takut di rumah tu tak ada orang nak kemas.” Ujar Jah Gayah.
.
“Terima kasih banyak ya mak atas semua nasihat . Insya Allah, hubungan kita takkan putus. Doakan saya kuat ya mak..... Saya selalu doakan yang terbaik untuk Amirul. Sampaikan salam saya buat Amirul.” Ujar Nurul Masmin tanpa sebarang rasa sebenarnya. Kosong jiwanya tatkala menyebut nama Amirul. Terasa seperti mengunyah serpihan kaca tatkala mengucapkan kata-kata itu. Aduhai hati, letihnya apabila terpaksa menjadi manusia yang berpura-puura!

Jah Gayah bangun dan terus memeluk Nurul Masmin. Nurul Masmin sedikit terkejut kerana belum pernah dia diperlakukan begini oleh Jah Gayah walaupun semasa dia masih menjadi isteri Amirul. Tubuhnya terasa kaku dan kejang. Dia tidak mampu menolak pelukan itu. Tapi dia juga tidak tergamak untuk berpura-pura melimpahkan pelukan itu dengan penuh rasa kasih sayang.

“Emak pergi dahulu ya. Jaga diri baik-baik .” Ujar Jah Gayah sambil mengambil beg tangannya dan berlalu pergi.

Nurul Masmin mengangguk sambil melambai tangannya.


“Terima kasih. ”
Jah Gayah segera berlalu dan menuju ke keretanya. Sebelum bergerak pergi, dia melambai kepada Nurul Masmin.

Padan muka kau Nurul! Mampus kau lepas ni! Menyembah merangkak kau cari duda kau balik! Nurul, kau dah kena dengan aku. Kalau bukan sebab nak calit minyak cenuai dekat kau, tak adanya aku nak peluk kau tadi. Lepas ni tak ingin aku nak jumpa kau! Kalau aku terserempak mahu aku ludahkan kau! Betina tak sedar diri! Dulu arwah mak kau, tahu beranak aje. Lepas tu sibuk kerja. Kau tu aku bela. Sekarang kau pulak! Dasar betina yang hidupnya tahu mengangkang aje depan komputer!

Sesen tak guna!
Itulah, aku pujuk kau cara baik, kau tolak. Sekarang tengoklah, lepas ni, mesti kau akan melutut dekat si Amirul suruh kahwin balik dengan kau. Lepas itu, semua duit dalam akaun kau, aku suruh pindah ke akaun aku dan Amirul pulak! Bisik hati Jah Gayah sambil tersenyum sinis. Dalam dada merayap segala dendam berbaur gentar rasa. Kau tunggu! Kau tunggulah masanya Nurul! Mati merana kau nanti..... Meraung kau nanti mencari lutut Amirul. Kau tunggu Nurul! Kau tunggulah nanti!

No comments:

ShareThis