Friday, November 22, 2013


Cinta Hilang Kata 22

Love You In Silence





Nurul & Rain
Dalam gersang gurun, ada embun yang tidak terduga. Berlari kenangan ke pangkal usia. Dalam sengsara merindu dan memendam rasa sekian lama, Rain tidak menyangka ada takdir memberi dia ruang bertemu Nurul.


Rain terus khusyuk memandang. Rindu!

“Kenapa abang pandang macam tu? Kalau takat nak pandang muka Nurul, biar Nurul baliklah!” Ujar Nurul pura-pura mahu bangun, namun kemudian dia berpaling dan memandang kembali kepada Rain.

“Okay, okay… Emm, kerja macam mana? Masih rancak menulis macam dulu kan?”

Nurul Masmin tersenyum sambil mengangguk. “Okay. Alhamdulillah… ”
“Nurul ada buku terbaru ya? Tapi kenapa tak bubuh kat blog. Abang tahu pun sebab terbuka link yang ada nama Nurul dekat satu laman web ulat buku.”

“Oh ya ke? Malaslah nak bubuh kat blog sekarang. Nurul dah anggap kerja menulis macam kerja biasa. Tak kuasa dah nak heboh, nak bikin bising kat blog. Alah, buku Nurul pun biasa-biasa aje. By the way, buku yang abang cakap tu, bukanlah baru sangat. Dah lima enam bulan jugak tu.”

“Abang ketinggalan jugaklah ya pasal Nurul. Ingatkan abang tahu semua! Abang selalu baca blog Nurul.”

“Hah?” Nurul terasa jantung bagai menggelongsor ke kaki.
“Pembaca setia dalam diam.”

“Lain kali jangan bacalah. Nurul banyak merapu dalam tu.”
“No. Abang tak rasa Nurul merapu. Cuma abang tertanya-tanya. Kenapa ada cerita dalam blog tu Nurul kata cerita orang. Tapi bila abang baca, terasa menikam kalbu. Macam ada sesuatu aje.”

“Ya ke? Sesuatu macam mana? Nurul guna blog tu untuk buat catatan apa-apa yang patut, bila Nurul mati ilham tulis novel, Nurul semak di blog.” Lancar saja bibir itu memberi alasan. Jauh di sudut hati terasa ada gempa yang menimpa. Nurul tidak menjangkakan Rain akan bertanya begitu.

Rain mengangguk kecil sebelum diam sebentar. “Amirul apa khabar? Lama abang tak jumpa dia. Yalah... sejak dia bernikah dengan junior kami yang glamor ni. Nurul hilang, dia hilang. Abang hilang dua sahabat.” Suara itu tersekat di situ. Nurul semakin gementar. Inilah saat yang paling dia benci. Bagi Rain inilah detik yang dia nantikan biar seribu tahun masanya. Dia ingin penjelasan dari Nurul sendiri.

“Amirul?”
Kali ini dia terdiam. Tidak tahu mahu menjawab apa. Warna perasaan seakan bertukar merah ke perang, Nurul berasa dirinya tercampak di lembah yang kelam. Hati memetik nostalgia lama.

“Hah, Amirul apa khabar?”
Nurul diam.

“Nurul, kenapa diam? Kenapa tak nak beritahu abang apa hal sebenar. Kalau Nurul bahagia dengan Mirul, abang sejuta kali bahagia. Abang bahagia kalau orang yang abang sayang bahagia. Nurul tahu tak, bertahun-tahun abang tak pernah lena tidur mengenangkan Nurul tiba-tiba aje hilang dari abang. Nurul tahu tak, abang macam orang gila cari Nurul. Tiap-tiap malam abang ketuk pintu rumah sewa lama Nurul. Tanya kawan-kawan alamat baru Nurul. Semua kata tak tahu. Nurul lari dari abang tiba-tiba. Abang faham, jodoh kuasa Allah. Tapi abang perlukan penjelasan. Kalau abang ada buat salah dengan Nurul, abang minta maaf.”

Rain tidak peduli. Kalau selepas ini Nurul memusuhi dirinya, dia terima. Dia puas hati. Doanya termakbul. Dia dapat luahkan segalanya di hadapan Nurul biar dia terlewat bertahun-tahun. Dan kalau ditakdirkan Amirul mahu mencincang dirinya kerana melukakan perasaan Nurul, dia terima. Ya, itulah yang sewajarnya.

Nurul termangu sendiri. Dia sebenarnya memang tidak tahu dari mana harus dia mulakan cerita ini. Kalau boleh dia mahu diam dan mendengar saja suara Rain. Dia sekadar mahu menghilangkan rasa pengap di udara yang melemaskannya. Juzuk-juzuk udara yang dihirup kini umpama racun membunuh jiwanya. Perlahan-lahan dia mengeluh, sukmanya lumpuh, perasaannya merana. Segala-galanya menjadi begitu sulit dan payah.

“Kenapa diam?”
“Tak tahu nak cakap apa.”
“Abang tanya tadi tak jawab pun.”
“Abang tanya apa?”
“Amirul apa khabar?”
“Errr... sihat.”
“Itu aje.”
“Nurul macam mana?”
“Macam ni.”
“Bahagia?”

Nurul diam tanpa suara. Puas menahan air mata. Oh, wajarkah aku bercerita semua? Untuk apa? Memalukan diri sendiri? Kelak aku ditempelak. Rumahtangga musnah mungkin kerana karma. Dulu aku lukakan hati engkau Rain. Sekarang aku pula terpaksa menghirup air mataku sendiri.
“Nak ukur bahagia tu macam mana?”
“Nurul lebih tahu.... “

“Macam yang abang tengok.”
“Bertuah Amirul.”
Kali ini Nurul terasa benar-benar seperti meneguk air matanya yang dikumpul sekian lama.
“Abang nak buat satu permintaan boleh?”
“Apa dia?”

“Boleh bagi abang simpan sekeping gambar nikah Nurul?”
Kali ini Nurul berkerut. Matanya tajam memandang Rain sebelum dia menghela nafas berat.

“Gambar nikah?”
“Ya.”
“Nurul tak pernah simpan gambar nikah.”
“Bohong.”
“Betul!”
“Tipulah.”

“Kalau tak percaya, abang boleh tanya Amirul sendiri.”
Kini giliran Rain terjeda.
“Aniverseri Nurul dengan Amirul bila ya?”
“Entah.”
“Nurul....”

“Memang Nurul tak pernah ingat tarikh kahwin. Kenapa? Tak percaya?”
“Nurul, jangan cakap macam tu. Tak akan ada perempuan yang tak ingat tarikh dia bernikah. Takkan ada perempuan yang tak simpan gambar dia diijabkabulkan.”

“Itu perempuan lain. Ni Nurul.” Suara itu sangat bersahaja. Tanpa sebarang emosi sebenarnya. Mukanya kering memandang Rain.
Kali ini giliran Rain kebingungan dan gementar. Wahai Nurul, apa sebenarnya semua ini? Rain tidak mampu bertanya lagi. Wajah Nurul Masmin bagai hilang jiwa apabila dia menyebut nama Amirul.

“Please.... boleh ya bagi abang sekeping gambar nikah Nurul dengan Amirul.”
“Abang nak gambar Nurul?’
“Ya.....”
“Print aje dari blog Nurul. Banyak ada kan....”
“Abang nak gambar Nurul bernikah dengan Amirul.”
“Nurul memang tak simpan.”

“Nurul, abang rindu sangat pada Nurul. Amirul pun kawan abang. Abang sayang dua-dua. Abang faham. Kita berjumpa ni pun, abang berdosa pada Mirul. Abang tak ada niat nak khianati dia. Boleh ya hadiahkan abang gambar nikah kalian.” Suara itu merayu lagi membuat Nurul hampir menitiskan air mata.

“Susah payah kita jumpa lepas bertahun-tahun ni, semata-mata nak dengar abang merengek nak gambar nikah Nurul ke?” Nurul pantas menyorokkan wajah sebaknya. Dia bertekad. Rain tidak perlu tahu apa sebenarnya yang terjadi. Terlalu awal untuk dia berkongsi kisah. Apatah lagi, dia sendiri tidak tahu siapa Rain kini. Kisah di kampus sudah terlalu jauh ditinggalkan. Rain tentunya bukan seperti Rain yang dikenali dahulu. Dan Nurul tidak bersedia lagi untuk melukakan hati sendiri, juga hati perempuan lain, semata-mata untuk berkongsi kasih Rain.

“Nurul.... Nurul tahu tak, abang sampai terlena di sejadah. Abang berdoa minta pada Allah SWT. Mohon dipadamkan segala ingatan dan kenangan tentang Nurul. Tapi abang tetap tak dapat lupakan Nurul.”
Rain terhenti di situ. Bagai mengumpul kekuatan.
“Abang marah Nurul?”
“Tak. Tak pernah.”
“Abang berdendam?”
“Untuk apa?”

“Nurul lukakan abang. Nurul kecewakan abang...”

“Nurul, kekadang cinta datang tak tepat waktunya. Berani jatuh cinta bermakna kita kena berani terluka dan kecewakan?”

Nurul terkaku. Tidak tahu apa jawapan terbaik untuk kata-kata Rain itu. Mereka kemudian cuba beralih kisah. Cuba mengelakkan hal hati dan perasaan. Biarpun jauh di dasar yang paling dalam, baik Rain mahupun Nurul semakin merintih di dalam diam.

Nurul berkeluh, hatinya semakin merusuh. Aku? Apalah yang boleh aku lakukan selain memujuk hati sendiri agar beristighfar. Tuhan, aku menyeru nama Rain Akhtar. Aku kirimkan doa yang paling jernih dan dingin untuk perasaan kami yang sama-sama luka. Biar cepat sembuh. Antara sebak menahan pilu dan perit menahan sakit yang sesekali datang menjengah di pinggang dan dada, Nurul menghadiahkan senyuman yang paling ikhlas untuk Rain tatkala selepas pertemuan itu.

No comments:

ShareThis