Thursday, December 26, 2013

CATATAN HUJUNG TAHUN - Selesai cuti-cuti Pantai Hospital:))

Adib! Kau makan apa? Kau curi makan ya! Itu ayat mesra Dr Zain sewaktu jengah Adib. Sengih-sengih dia tunjukkan gigi siong. Kau makan tak jaga Adib, perut kau tersumbat, jahitan kau merekah dalam tu!

Kita makan aiskrim aje.
Aiskrim apa? Berapa banyak kau makan?
Hihi tiga mangkuk sehari. Baskin Robin aje yang ada kat bawah tu.

Tiba tiba Dr Zain perangkap dia. Kau makan piza kan malam-malam?? Kotak piza dengan bekas coklat tu siapa punya? Siapa buang? Nurse nampak!
Allah!! Mahu kata apa saya. Dia mengaku, jadi tikus tengah malam waktu saya terlena, selongkar almari kecil dan peti sejuk kecil yang penuh dengan makanan pemberian orang yang ziarah.

Habis, kita boleh makan apa?
Kan aku dah kata benda lembut!
Nasi?
Lambat lagi.
Tak boleh ke?

Wah, saya memang malu. Macam pak saudara dia aje dia buatnya Dr Zain, tanya itu ini.
"Kalau kita makan jugak?" Oh, soalan ni memang buat saya jeling tajam dia.
"Kau makanlah! Kau sakit, aku bedah lagi kau. Aku masukkan tiub kat hidung kau, aku buat lubang kat perut kau. Tak ada masalah. Aku ok aje..."
Baru mamat kurus ni nak terkelip-kelip. Nak hadam kata-kata Dr Zain. Saya dah berkira-kira. Lepas ni, penat dah nak berlembut. Memang kena tengking dan jerkah aje kalau dia degil






 Mak, yang ni sedap! Yang tu ok.. yang ni manis! Tak padan sakit, dah tergigil gigil pun gigih cari aiskrim, turun dari tingkat lima ke lobi. Habis semua kaler aiskrim BR dicubanya. Bila saya bising, dia jawab, "Dr Zain kata aiskrim boleh..."


No comments:

ShareThis