Monday, November 18, 2013


Cinta Hilang Kata 21

Love You In Silence




Nurul & Rain

Taman rahsia tempatnya redup,
Tumpang berteduh di tanah Palembang;
Menanggung rindu seumur hidup,
Setiap saat hatiku bimbang
.

Abang Rain ajak jumpa?!

Nurul tergamam membaca mesej yang satu itu. Kepala yang sedia berdenyut-denyut dan jantung yang asyik berdebar semenjak dua tiga hari ini bertambah sakit rasanya. Sudah beberapa malam dia asyik tersentak dari tidur.

Baru sepicing hendak lena, tubuhnya terasa ditimpa gempa. Badan menggeletar tanpa sebab. Tulang belikat begitu berat, tengkuk bagai dipalu berulang kali dengan paku. Sakitnya bukan kepalang. Mahu ke bilik air pun jalannya terasa tidak lurus. Semua tampak berbalam-balam.

Berjumpa? Aduhai....bukankah ini membuka cerita luka namanya! Tuhan, aku insafi diri! Aku tahu siapa diri ini. Status aku hanyalah bekas isteri orang. Dan, aku tidak mahu melukakan hati sesiapa. Bukankah dahulu aku sudah melukakan dan melumatkan hati manusia yang bernama Rain Akhtar?

Tangisannya menyatu bersama desir angin di luar sana.
Nafas alam terhenti, nafas dia bergelora.
Hati bagai bisu mendapat perkhabaran dari tersayang. Berulang kali dia memikirkan alasan dan jawapan yang paling sopan lagi santun. Paling penting tidak mengecilkan hati Rain.

+ Abang nak jumpa Nurul boleh?
-Huh?! Tak payahlah.
+Kenapa?
-Errr… sebab tak payah?
+Nurul tak suka dekat abang?
-Eh, tak lah. Mana ada Nurul tak suka.
+Maknanya suka lah? Hoho :))
-PE-RA-SAN 
+Please, Nurul. Kita jumpa ya!
-Belum sampai masanya lagi.
+Nurul expect kita mesej macam ni lagi 5 tahun baru boleh jumpa ke?
-No 
+Then? Nurul takut abang makan orang ke? Tak. Abang makan nasi je.
-Nantilah…
+Okay. Macam nilah. Abang akan tunggu dekat One Station sampai Nurul datang. Dekatkan dengan tempat Nurul?
-Kalau Nurul tak datang?
+Abang tunggu sampai Nurul datang.

Nurul Masmin sudah tidak mampu berkata apa-apa. Jarinya seakan kaku untuk terus membalas mesej tersebut. SMS terakhir yang diterima daripada Rain benar-benar membuat tubuhnya kaku. Sakit kepala semakin menyengat.

Dia duduk di atas sofa. TV yang terpasang di hadapan langsung tidak menarik perhatian. Kepalanya masih buntu memikirkan mesej Rain. Terlalu banyak soalan dan tanda seru yang muncul dalam kepala. Nurul Masmin mengeluh lagi.

Perlukah bertemu? Wajarkah? Untuk apa? Untuk melukakan hati masing-masing. Sekadar mahu mengimbas kenangan manis tatkala di kampus. Jiwa Nurul benar-benar bersimpang-siur.

Kalau aku jumpa bukan bererti aku masih sayang? Mengapa sayang? Nurul mengeluh sendirian. Kerana ya, sayang itu perasaan yang Tuhan pinjamkan di dalam kalbu. Kerana fitrah manusia, diri ini lekas terpesona dan mengalu-alu kedatangan yang baru. Namun hati lekas kerikil melihat yang lama. Sehingga hati berbisik-bisikan, mengapakah hidup ini harus menanggung beban jika diri punya pilihan untuk melepaskan?
.
“Pedulilah Nurul! Dia ajak jumpa pun sebab nak jumpa sahabat lama. Mudahkan?” Nurul Masmin berfikir sendiri mencari alasan. Namun kemudian, senyum di bibirnya mula hilang. Kawanlah sangat diaorang tu kan… kalau kawan, tak adalah nak jadi love line masa dekat kampus dulu. Kalau setakat sahabat lama, tak lah sampai nak jadi bunga-bunga asmara!

Nak pergi ke tak?
Pergi ke tak?
Ke nak pergi?

Nurul Masmin mendengus kasar. Payahnya membuat keputusan!

Rain sudah mengirim mesej baru. Sudah memberikan waktu. Katanya akan tetap menanti di situ biar malam silih berganti.

Ya Allah, bukankah cinta selalu menyaksikan kekhilafan. Bukankah aku sudah menghapuskan semua jejak cinta lalu. Pada pasir, pada langit, pada angin, ada ombak. Cuma dalam hati aku tidak mampu menahan gemuruhnya yang lebih dari rindu, lebih dari satu cinta!

Dia segera bangun dan melangkah ke almari pakaiannya. Satu persatu pakaian yang tergantung kemas di dalam almari dikeluarkan. Baju skirt labuh, jeans, baju kurung, kebaya, abaya? Lama dia termenung.

Sesekali rasa kepala berdenyut menyebabkan Nurul tersandar dalam keadaan berpeluh di dinding. Sakitnya bukan kepalang. Badan sekejap rasa seram sejuk. Sesekali kepala terasa panas yang luar biasa.

Wajahnya disolek tipis. Cukup sekadar maskara, bedak debu dan lip gloss. Spontan saja Nurul mencapai selendang hitam. Entah mengapa sejak berpisah dengan Amirul dia selesa memakai selendang panjang. Tidak tahu mengapa, setiap kali melangkah keluar rumah dia berasakan terlalu ramai orang akan memandang dia dengan penuh cela. Bukankah masyakarat sangat jengkel bila memandang perempuan yang diceraikan suami!

1 comment:

adytlukaz said...

SAMPAI SINI SJHA ,, aduhhhh jdi penasaran lahh

ShareThis