Monday, December 16, 2013

CATATAN HUJUNG TAHUN - Adib & Appendiks Yang Pecah:((

Bilik tidur untuk lima hari seribu lebih. Sejam lebih ziarah dewan bedah sembilan ratus lebih. Bayaran pakar lima ribu lebih. Jumlah besar cuti cuti di Pantai Hospital sebelas ribu lebih. Tak apalah... yg bayar panel. Tapi ohhh... selepas lima hari dibedah, keluar hospital, pulang ke rumah, Adib rupanya makin kritikal. Dan ada waktu dia agak merepek bila bercakap. 
Cikgu Mustamir yang sangat dedikasi pada anak murid dan kerjaya:)) tq cikgu, datang dari jauh...


Terima kasih buat anak-anak yatim tahfiz AL-KITTAB yang membuat bacaan doa dan yaasin untuk Adib. Untuk Ustaz Mustafa dari Seremban, terima kasih sebab bantu Adib yang dah hilang semangat. Sehari muntah hijau lumut sampai lebih 15 kali. Perut bengkak sampai berurat-urat. Terima kasih buat makcik Manisah, pakcik Jasmin, kanda Zaiton Abu Samah (DBP) dan suami, terima kasih buat Rosie yang selalu menyinggah. Dan paling saya terkejut Cikgu Mustamir, guru kelas Adib, jauh-jauh dari Bagan Datoh, Perak, singgah dan ziarah anak muridnya. Saya sangat terharu dan tergamam.

Buat jiran saya, Umi, yang bantu masak di rumah, buat Amy yang datang kemaskan rumah... oh, terima kasih kerana mengurangkan lelah saya. Untuk En Zali, pun terima kasih sebab beri ayam angsa ikan dan kura-kura saya makan:)) sepanjang saya sibuk di hospital. Rasa seribu rahmat, orang yang bukan saudara sedarah sedaging pun ramai menjaga kebajikan saya:))


Kak Ton, orang kuat DBP, yang ziarah tanpa saya duga:))
Kejutan paling besar tentunya ziarah dari abah saya, Atuk Nasir si Adib sama makcik Hawabi, busu siti, achik Safuan dan Aqil. Abah saya bukan senang dipujuk untuk datang rumah anak. Raya pun belum tentu mau ke KL. Tapi bila tahu cucu dibedah, terus melompat masuk kereta, kerah Safuan ke rumah saya. Marah jugak abah pada saya sebab tak beritahu dia. Abah saya dulu kerja di hospital. Jadi serius atau tak masalah Adib, dia boleh agak.  Atuk Nasir naik KL pun tanpa beritahu saya. Mujur sempat dihidangkan nasi untuk makan malam.






Terima kasih semua! Doa saya untuk semua, selamat berhujung tahun 2013. Saya tak daya nak balas satu demi satu mesej atau komen di fb. Buat semua saudara mara saya, Busu saya dari Johor, Dr Jabar Ishak, kenalan, Cikgu Rosinah, Ez Husna dari Labuan, Latisyaz Abdul Latif, Suriyanti Suhaimi dari Brunei, Kak Nik, Suzzanasuzaili (oh ramai kalau saya nak sebut satu demi satu!) Terima kasih atas doa dan ingatan:))



Kami kembali ke Hospital Pantai selepas nampak Adib makin lemah, kami bertukar doktor atas cadangan orang di Pantai sendiri. Dr Zain doktor kedua yang handle kes Adib. Alhamdulillah Dr Zain terangkan A-Z. Masuk drip, antibiotik, masuk tiub dari hidung terus ke perut dan usaha beri tenaga, dimasukkan susu 1.5 liter dalam tempoh 16 jam sehari. Memang azab saya tengok.


Susu satu beg besar, diberi dalam tempoh 16 jam.

Dan, selepas lebih dua minggu, Dr Zain cadangkan pembedahan kedua. Tak mengapalah. Saya kata dengan Adib, itu lebih baik daripada terus berselirat dengan tiub dan wayer.

Tak apalah Allah dah tentukan dia sakit panjang waktu cuti. Kalau dulu, saya sentuh dia, harus dia lompat kijang. Gelilah mak! Kalau saya cium dahi dia kala pulang asrama, dia akan kesat. Malu! Sekarang kalau boleh siang malam dia mahu saya urutkan lenguh-lenguh badan dia. Kalau dulu, dia asyik jeling aje adiknya. Alhamdulillah, sekarang kalau Haiqal tolong angkat beg muntahnya, dia spontan kata, "Terima kasih Haiqal." 

Kalau dulu, dia tak kisah pun saya mahu ke mana. Sekarang 15 minit hilang, dia telefon, mak mana... lambat lagi ke? Paling saya terkesan bila saya syampukan rambut dia untuk mandikan dia. Saya terkenangkan arwah mak. Waktu saya selalu masuk wad zaman sekolah dulu, emak sabar layan saya. Dan ini berulang pada Adib. Tak apa, saya tahu, kalau saya dah tak ada nanti, itulah kenangan paling manis untuk Adib! Macam mana saya selalu kenang emak:(( Saya doakan Adib lebih mengunyah makna kasih keluarga selepas ini:))


Tq tq tq Rania yang selalu temankan abang Adib. Tq pada Rosie yang sanggup berpenat habiskan masa teman Adib di hospital. Tq jugak untuk Azlan, abah Rania yang selalu telefon tanya khabar anak buah:))

Masa saya mandikan dia, dia nangis. Tanya kenapa dia selalu sakit. Ya, dalam adik beradik, bak kata Syafiq, "Badan aje ketak, banyak penyakit! Sakit kulitlah, sakit itulah inilah... lutut berjahitlah, gusi berjahitlah, mata minor operationlah sebab main sembur-sembur pasir atas muka, tulang lengan terkeluarlah sebab jatuh basikal:(("

Saya spontan jawab, "Sejak Adib dalam perut, Adib survivor.Masa Adib umur 4- 5 minggu, mak bleeding sebab pergi Tioman, kapal terbang kena angin kencang. Pertengahan mengandung Adib, mak kena denggi. Masa Adib dalam perut, uri dekat leher, tapi Adib tetap survive dalam perut mak. Masa Adib kecil selalu ada kahak dalam dada. Tak apa, Tuhan dah pilih antara Syafiq, Anis dgn Haiqal, Adib lebih lasak."

Dia terus diam dan macam fikir sesuatu.


Dan, saya, tak kisahlah... mungkin bil menjangkau dua puluh ribu lebih kot... asal dia sihat, saya lega. Dalam kalut selalu tidur sejam dua waktu dinihari ke subuh sebab layankan dia ke tandas, tetiba saya dapat mesej dari rakan sekerja. Senyum, alhamdulillah... rasa macam tak percaya. Khabar ni saya terima subuh tadi.

Oh, memang Allah menguji saya sebelum 2014. Sesuatu yang indah, yang saya nantikan sekian lama, insyaAllah muncul 2014. Bukan satu, tapi dua...:)) Saya reda semua ini:))



1 comment:

Miss KiLa said...

Auntie kirim salam saya kat adib ye. Semoga dia cepat sembuh dan boleh aktif lagi macam dahulu.

-ANIS THE OWNER-

ShareThis