Wednesday, February 25, 2015

Sesekali Belajarlah Merendah Diri

Mak che bunga ni cuma ada dinding fb personal, blog ni dengan fan
page yang selalunya bersawang. Group group jauh sekali. Tak sempat pun! Bak kata abang che bunga, tak ada siapalah nak baca cerita mak:))

Lately ni kawan-kawan serta adik-adik penulis yang lain ada berpm dengan saya. Kak lily berisiko share novel kat sini, Katanya kekadang nasib tak baik ada yang plagiat, kutip sana sikit, kutip idea buat novel sendiri. Nak pulak kalau kita lambat terbit.

Komen mak che bunga? Err terpulanglah... saya buat ni suka-suka untuk Harian Metro. Penulis yang genuine sentiasa kaya ilham dan mampu versatile. Tak terperangkap dengan gaya satu karya sampai bertahun-tahun atau ilham yang takat tu aje. Ada yang mengaku diri penulis hebat tapi angkuh menyebut tak pernah membaca.

Terbaru saya nak terguling gelak bila ramai yang foward kat saya cerita yang seakan-akan perangai anak saya yang selalu saya share di blog dulu. Siap dengan nama dan kisah orang sekeliling saya. Lepas tu jadikan ilham menulis. Hahahaa silakan.. silakan.. bumi Allah luas, ilham Allah kita pinjam tak sampai setitis air di laut yang ada pada kita.

Muahmuaahhhaa... hahaaa.. ada yang adore tapi memang tak ngaku. Itu saya tak berkisah sangat. Tapi buat penulis baru yang hobinya mengangkat karya sendiri, pukul canang, mengaku karya sendiri paling terbaik paling debomb... sedih dik!!





Sasterawan negara pun saya rasa tak tergamak nak mengangkat karya aku ini yang terbaik, karya aku ini yang paling luar biasa di antara seantero maha karya yang ada. Karya yang baik biar dah tak ada buku fizikalnya akan sentiasa disebut, dikenang watak dan plotnya.

Bukan karya yang macam lampin pakai buang bayi, pakai terus campak buang. Baca, simpan, esok dah tak ingat dah.


Kalau takat terus mengangkat karya sendiri, asyik apa-apapun karya sendiri paling bercahaya permata, kita tak akan matang. Saya membesar sebagai penulis sejak awal 1984.

Saya kenal ramai penulis hebat. Satu perkara yang terkesan era itu, tiada penulis yang mendabik dada. Jauh sekali mengangkat karya sendiri sebagai maha karya. Masing-masing sangat budiman. Bukankah penulis itu seharusnya indah peribadi sebagaimana karya itu sendiri?

Tu sebab saya tak suka nak berbangga diri sangat bab menulis ni. Ni macam hobi.. ni macam kerja lain jugak. Macam kerja kerani, macam kerja cikgu! Lagi puas dan seronok bila saya buat benda lain. Macam sekolahkan Hadi, ajar si Nisa matematik. Hahaaa tu baru world dan sorga rasanya:))

Bak kata sahabat saya Rose Harissa, kalau balik kampung atau jumpa saudara-mara, orang tak tanya buku dah berapa banyak, plot cerita baru apa. Orang sibuk bertanya anak dah darjah berapa? Mengaji dah khatam belum? Periksa di sekolah dapat band berapa? Kata Rose, itu ultimate dalam karya. Anak itu karya, anak itu dicorakkan. Mak che bunga? Alhamdulillah, ya saya sempat merasa sederetan anugerah sepanjang waktu belajar dan kerja.

Tapi kegembiraan demikian waktu itu saja. Kerap naik pentas terima anugerah kewartawanan, anugerah rencana UNESCO  pun sempat merasa waktu di kampus, hadiah sastera etc tapi bagi saya tidak wajar membuat saya berubah prinsip. Pesan bos saya dulu, Kak Ani, Rohani Pwc, penulis harus bertanggungjawab pada karya, biar orang yang ingat karya kita, orang yang kata bagus, jangan sesekali mengangkat diri sendiri. Byline kecil tak apa, nama tak penting, yang penting kisah yang kita catat

No comments:

ShareThis