Tuesday, November 12, 2013

Cinta Hilang Kata 13

Love You In Silence



RAIN

Pohon melur jangan ditebang,
Ditanam bersilang rumpun tebu;
Mana bukti ikhlasnya abang,
Bakarlah air ambillah abu.

Rain sedang menonton Buletin Utama sambil meriba Princess. Si kecil itu memang mudah terlelap jikalau Rain yang meribanya. Darling pula terlentok rebah di sebelah Rain dengan kepala berbantalkan kusyen kecil.

Perlahan-lahan Rain mengusap-usap Princess. Biar lenanya panjang. Jikalau tidak jangan mimpi rumah itu akan tenang. Ke sana ke mari dengan lincah dan nakal! Ada saja barang yang disepahkan.
Lelaki itu sebenarnya sudah resah gelisah mahu menghadap komputernya. Matanya sekejap-sekejap mencuri pandang ke belakang. Bimbang Farah tiba-tiba muncul. Dari dalam bilik kedengaran bunyi Farah sedang mengemas.

Vakum bergema menyedut segala habuk dan sawang. Sudah seminggu Farah tidak sempat berkemas rumah. Tadi Farah memang pulang awal kerana seminarnya selesai jam tiga petang.

**************
Wednesday, February 09, 2012
Que sera sera what will be .. will be
Oleh : Nurul Masmin Razali

Kata dia pada saya, dia tak tahu nak mula dari mana. Dia kata, dia tak pandai nak susun kata. Tapi dia masih mahu bercerita. Beritahu dia pada saya, hatinya sangat luka, jiwanya sangat pedih.

"Aku failkan permohonan cerai."

Oh, saya berpinar-pinar sekejap. Memandang tepat ke matanya mencari-cari... di mana benarnya kata itu. Sangat tidak percaya. Saya sangat tergamam. Bukan ke selama saya kenal dia.. dia nampak melalui hidupnya dengan tenang. Eh, sejak bila dia bertengkar, sejak bila dia tidak sehaluan dan kenapa pula sampai mahu berpisah?

"Aku letih! Aku bosan dan sangat jemu..."

Oh, apa masalah kawan saya yang satu ni? Saya tidak pernah mendengar dia bermasalah. Semuanya baik-baik belaka. Semuanya nampak sangat bahagia.

"Aku? Semuanya plastik... aku boleh ada dua karektor dalam satu masa!! Depan orang aku masih boleh senyum, boleh gelak... demi nak jaga air muka dia! Biarpun lepas tu di rumah aku akan diam, sediam-diamnya"

Saya terkesima.
"Sejak bila semuanya?"
"Perkara sudah terlalu lama.. aku banyak simpan dan simpan.. sampai aku sendiri dah tak daya mahu telan semuanya...."
Atas alasan apa? Saya mendesak.

Dia jawab, "Atas alasan yang kekadang orang rasa tak boleh terima akal."

Tapi kemudian dengan tenang dia menyenaraikan saya seribu perkara.
"Aku sudah terbius dengan semua perlakuan dia dan aku sudah berada di tahap, aku tak berdaya mahu marah dan berpisah cara terbaik."

Saya makin terkelip-kelip.
"Dulu aku mahu jaga hati orang tua. Biar sakit macam mana aku diam. Pernah kau dengar suami menyimpan kad bank isteri? Pernah kau dengar isteri biaya segala-gala tanpa suami perlu memberi apa-apa wang belanja hatta RM100 sekalipun sepanjang 10 tahun perkahwinan?
Pernah kau dengar suami membiarkan isteri memandu pulang selepas keluar dari katil hospital untuk pembedahan? Bertuah sungguh lelaki begitu bukan?! Hatta sewaktu pernikahan.. dia tak perlu menyediakan apa-apa hadiah hantaran atas alasan dia memang calon menantu yang dinanti?"

Saya hilang kata-kata.
"Pernah kau tahu macam mana rasa kalau suami menggunakan kad kredit isteri berkali-kali mengeluarkan tunai sejumlah puluhan ribu tanpa pengetahuan isteri? Meniru tanda tangan isteri? Pernah kau tahu isteri yang harus memberi setiap bulan wang pada suami. Bukan seratus dua tapi ribu ringgit. Bahagia sungguhkan suami begini?"

Oh saya sesak nafas.
Ya.. teman saya ini sangat bijak berahsia. Saya semakin tidak tahu apa yang perlu saya katakan.

"Aku penat jadi isteri mithali. Dia tak boleh dibawa berunding perkara begini. Aku tahu gajinya sekian sekian banyak. Tapi aku tak tahu ke mana duit gajinya yang cecah RM9K itu pergi. Alasan klisye dia, income aku lagi lumayan.. hatta keluarga dia juga aku yang harus hulur setiap kali pulang berziarah. Hati aku pedih dalam diam sebab setiap kali terpaksa begitu, aku sebenarnya tak redha."

Habis tu? Saya tanya dengan penuh keliru sebenarnya.
"Que sera.. sera.. what will be ... will be.. tapi aku tahu laluan ni sangat panjang dan menyakitkan nanti. Tak mengapa.. dan concern aku.. mahu menyakinkan hakim di mahkamah sebab cerita aku ini terlalu luar biasa bukan? Hanya selepas 10 tahun aku mahu membantah semuanya."

Saya terkaku sebab sahabat saya yang ini tak pernah bercerita apa-apa. Riang ria macam bahagia sentiasa.

Saya tiba-tiba teringat.
"Semua ini sebab A ke? Kirim kau bunga di pejabat? Beri itu.. beri ini?"
Ya saya tahu ada kenalan lama yang rajin sungguh mengekori dan menjejaki kawan saya ini sejak lima bulan lalu.

Sahabat saya tergelak.
"Aku bukan minah bunga! Buang duit aje bunga yang dikirim melalui DHL..Aku buang dalam tong sampah. Hadiah-hadiah dia? Aku sedekahkan pada budak di pejabat.. Aku panjangkan pahala untuk dia..."

Oh, selamba sungguh kawan saya ni!
"Dia tak kecil hati?" Saya masih berminat untuk tahu.

"Dia? Dia di Dubai. Aku tak berminat. Dengan sesiapa sekalipun, not interested! Kalau ada yang terluka dan sakit hati sebab aku, itu lebih bagus. Itu sweet revenge bukan?"

Oh, saya tahu kawan saya ini pasti mengotakan kata... bukan tidak kenal perangainya waktu belajar dahulu.. dia tahu dia tidak boleh lari dari kehendak orang tua maka menyakitkan hati lelaki yang mendekatinya sebelum pernikahan satu kepuasan baginya.

Keluarga tahu?
Dia geleng.
Saya berkerut.
"Itu kekuatan perempuan bukan? Bijak berahsia, pandai menyimpan semuanya..."

Oh, saya kian speechless!


************
Titisan air hujan pada kemesraan pertama yang cukup mendinginkan tiba-tiba bagai mampu dirasai Rain. Jernihnya dan kilatannya masih basah dalam ingatan. Keharuman rumput pagi di sekitar kampus tatkala berjoging sentiasa dikenang. Mengingatinya membuatkan hati tiba-tiba menjadi sunyi dan rindu. Terbayang-bayang pucuk hijau yang basah mencari langit Universiti Malaya. Pohon-pohon itulah yang menjadi payung sepanjang jalan. Bayang-bayang itulah tempat mereka tumpang berteduh melepas lelah selepas berjoging. Hati Rain terusik tiba-tiba.

“Abang... Darling nak pergi tandas tu... Farah tengah lipat baju ni!” Jeritan Farah dari dalam bilik membuatkan Rain kelam-kabut memangkah tetingkap blog Nurul. Huh... mujur Farah tidak menjerit di telinganya... di belakangnya! Kalau tidak memang nahas!

“Darling ... jangan main air! Nanti basah badan!” Tegur Rain pada Darling yang sudah menepuk-nepuk air di pancuran. Darling terkekeh-kekeh ketawa. Rain menggeleng.

Biarpun Darling sudah sedikit basah dan perlu dilap, tetapi Rain tetap tersenyum senang. Membaca dan menghadap blog Nurul bukankah satu kebahagiaan buatnya sekarang! Nurul, di mana engkau? Hatinya merintih. Impian yang tidak kesampaian beberapa tahun lalu serasa kembali menyakitkan. Sakit kerana tidak kesampaian. Tetapi bahagia kerana Nurul dapat dijejaki semula.

Aduhai hati.. mengapa engkau sukar dimengerti. Nurul, akukah yang berdosa kerana mengimpikan cinta ini mengalir dalam tubuhmu! Aku rindu masa lalu, ingin kembali memandang keriangan wajah halusmu saat kali pertama kita bertemu, menanti detik biru tatkala bibirmu petah bercerita. Tuhan, ampunkan aku! Akulah lelaki yang berdosa. Ya, cinta ini penuh khilaf!

Malam itu Rain kembali mengulang baca catatan di blog Nurul Masmin. Dia cuba menghadam dan menafsir maksud setiap catatan itu. Nurul.... Dia kenal sangat perempuan itu. Suka berkias ibarat, suka menyimpan rasa dan pandai menyembunyikan segala rahsia dalam lapik kata.

Apa maksud Nurul? Ni cerita sebenar atau sekadar catatan meluahkan rasa hati? Hati Rain kuat mengatakan ada sesuatu yang tidak kena pada Nurul. Ah, penulis.... Hati, perasaannya bukankah pada kata-kata yang dicatat!

No comments:

ShareThis