Tuesday, November 26, 2013


LOVE YOU IN SILENCE 24


Rimbun menghijau pohon ara,
Penglipurlara tumpang berkisah;
Hati luka hilang bicara,
Bila rindu bertingkah resah.

NURUL MASMIN


Pada sela-sela waktu sering ada saat yang tak mudah untuk berbicara, tapi tetap juga tidak tahu bagaimana hendak diluahkan. Kekadang Nurul berasakan dia mampu mencatat sejuta baris ayat nan indah, namun apabila menyentuh hati perasaan sendiri, dialah perempuan paling dungu. Di luar pintu, pada saat seperti itu, di mata Nurul yang ada hanyalah mendung, atau hujan, atau kebisuan, mungkin ketidakacuhan. Semuanya teka-teki.

Abang Rain.... Siapa engkau sebenarnya kini? Siapa aku di mata engkau? Apa tujuan engkau mencari aku? Untuk dendam yang tak sudah?
Nurul selalu memujuk diri. Pandanglah ke bawah. Pasti ada sesuatu yang akan menginsafkan. Tentu ada sesuatu yang menyentuh jiwa. Sebenarnya di luar sana... di hujung yang tidak diketahui orang, pasti ada mereka yang lebih getir mengharungi hidup kalau mahu dibandingkan dengan dirinya. Dan, itulah yang menjadi pengubat keresahan!

“Engkau pasti ke dia dah kahwin?” Tanya Che Wanie yang memang tidak puas hati.

“Habis tu... dia sendiri berpuluh kali ulang iklan pasal anak kembar dia, Princess dengan Darling. Takkan kau nak kata dia bujang lagi?”
“Alah, apa susah? Kacang gorenglah kalau nak confirmkan lelaki tu dah ada bini kat rumah!” Ezra macam biasa, memang sangat cekap kalau mahu membuat andaian.

Nurul dan Che Wanie sudah terlopong memandangnya. Ezra sengih-sengih bangga.

“Cuba kau perhatikan ukur lilit pinggang dia lebih 5 inci tak daripada ukir lilit dada dia... Haa... kalau kau ukur nampak macam tak lurus aje.. hem, confirm dah ada bini dekat rumah!”
“Apa dia? Ukur lilit pinggang dengan ukir lilit dada dia kau nak suruh aku ukur? Kau sengal betullah!” Terbeliak mata Nurul mendengar saranan Ezra. Che Wanie sudah terkekeh-kekeh gelak menahan lucu melihat Nurul sudah membebel geram.

“Hem, kalau teori kau ni berkesan tak akan adalah perempuan bermadu! Ni kenapa banyak kes lelaki boroi mengaku bujang?” Nurul menyambung hujahnya.

“Kau cubalah korek siapa bini dia? Takkan kau pujuk dia tak cair?”

“Huh, tak kuasalah! Banyak kerja lain daripada nak jaga hal rumahtangga dia. Masalah aku dengan Amirul pun tak selesai nak serabutkan kepala tanya pasal bini dia.” Cebik Nurul yang sesekali dalam resah dan debar rindu, penuh rasa curiga pada Rain. Cemburukah aku? Bersediakah aku untuk berdepan dengan segala kemungkinan? Nurul tidak mampu membayangkan lebih jauh. Mengapalah lelaki selalu tidak tahu bersyukur! Tuhan sudah kurniakan anak kembar, masih lagi tidak pernah puas! Dan hati ini, perasaan ini, mengapalah engkau payah dibawa berunding. Nurul, kau patut lupakan nama lelaki itu. Sesekali akal warasnya menjerit di batin. Nurul benar-benar pasrah.

“Kau bersungguh ke dengan Rain? Kalau Rain betul-betul mahukan kau, macam mana?” Ezra cuba memerangkap dengan soalan yang paling dia benci. Nurul terkaku seketika petang hujung minggu itu. Terasa dunia bagai bergelombang dan berpusar di saat seharusnya indah waktu hujung minggu.

“Takut!”
Che Wanie dan Ezra berpandangan sesama sendiri.

“Tipu! Tengok muka kau aku tahu!” Che Wanie sungguh-sungguh tidak percaya. Dari riak wajah dan kilas senyum, dua sahabat itu dapat membaca warna pelangi dan harum mawar di hati Nurul.

“Trauma!”
“Dia baikkan?” Pangkah Ezra.
“Leceh!”
“Apa yang lecehnya?!” Ezra dan Che Wanie rimas.

Nurul Masmin mengeluh kecil. Cawan aiskrim diletak di atas meja. Kali ini, tangan dia mencapai pula Twistee yang sedia terbuka di atas meja.

“Alah, lelaki semua sama. Aku berani bertaruhlah mamat tu laki orang! Bapak orang! Tiap kali jumpa kekadang sorok-sorok jawab telefon! Ah, letihlah perangai lelaki semua sama! Semua patut dihanyutkan ke laut naik tongkang!”

“Pergilah siasat!” Gesa Che Wanie pula. Dia betul-betul tidak dapat menerima kenyataan sahabat baiknya yang seorang itu.

“Malas....”
“Cuba-cubalah tanya orang!”

Nurul Masmin mencebik bibir. “Tak kuasa.... Banyak kerja lain aku nak buat! Dapat apa pun! Tak ada untung apa pun! Menyemakkan kepala aje ada lelaki dalam hidup!”

“Apa salah... Kau kalau takut kahwin, kami yang belum pernah ni lagilah dua kali takut!” Giliran Ezra pula memberi pendapat.

“Lelaki memang tak boleh kita percaya!!”
Tutup. Titik. Dia bosan kalau bercakap hal ini. Nurul Masmin bangun dari sofa. Dia ke dapur sebentar sebelum kembali bersama sebotol besar Coke. Tiga gelas besar kosong yang tersedia di atas meja Nurul Masmin isi dengan Coke.

“Sampai bila?” Tanya Che Wanie tiba-tiba.

“Nurul, kau dah lengkap duit ringgit. Kau tak mau anak ke?” Ezra mencelah. Kali ini, wajah Jared Paladeski tidak lagi dipandangnya.

Nurul Masmin tersenyum sinis. “Mau anak? Ambil aje anak angkat. Apa susah!”

“Kalau ada jodoh?” Che Wanie cuba menguji.
Senyumannya makin lebar. “Jodoh? Kalau ada.... Kalau ya! Ulang semula.... Kalau berjodoh. Terima ajelah. Nak buat macam mana. Dah Allah swt pun janji itu dah tertulis di loh mahfuz. Not a big deal at all!”

“Kalau tiba-tiba kau bernikah balik?” Kali ini, soalan Ezra pula yang makin mencabar.
Nurul terjeda. Ya Allah, aku tak bersedia sebenarnya! Tapi aku juga takut kehilangan dia!

“Hahah... aku belanja kau orang anggur sekilo. Kat masjid pun aku hantar anggur tu. Seedless punya hokey!” Ujar Nurul Masmin sambil ketawa. Menyembunyikan rahsia hati sebenarnya.

Ezra dan Che Wanie menggeleng kecil. Namun, mereka juga tahu bahawa wanita yang berada bersama mereka sekarang ini menanggung sengsara yang bukan sedikit.

“Hmm... Nurul. Kami ni bukannya jahat mulut nak busy body.Tapi kami tanya ni sebab kami caring pasal kau. Caring pasal masalah kau. Kami tak mau kau stress macam ni!” Ezra tahu dan akur masalahnya tidak selesai namun ujian dan penasaran Nurul yang sudah bergelar bekas isteri Amirul pada usia muda lebih hebat dugaannya.
Nurul Masmin menelan air liur. “Nak tahu?”

“Sejak apa yang Amirul buat pada aku, apa yang mak dia belit aku, sampai mati aku simpan rasa syak wasangka pada lelaki yang nak baik dengan aku. Kekadang tu rasa macam nak muntah, rasa macam nak jerit biar semua orang faham. Orang luar tengok aku macam bagus. Wah bestnya jadi Nurul Masmin. Wah, seronoknya jadi penulis, duduk rumah, duit masuk, glamor, hebat, kaya! Gelilah!”

“Nak buat macam mana. Tu dah andaian orang. Kita tak mampu nak kongsi masalah kita pada semua. Bersangka baik, terima semua dengan tenang.”
“Penat nak tunjuk muka manis. Tu semua plastiK! Rasa macam mahu menjerit satu dunia.... Life is so cruel!”

Luah Nurul dengan wajah yang semakin merona menahan sebak. Ezra tergamam. Jarang dia melihat Nurul bersuara keras.

No comments:

ShareThis