Thursday, November 14, 2013

Cinta Hilang Kata 19

Love You In Silence




JAH GAYAH

“Errr... berapa?”
Dukun itu mengulang kembali. Pantas saja Jah Gayah mengangguk setuju.
“Ah, mahal sikit tak apa....Mana ada benda tak bermodal! Esok lusa kalau si Nurul dah ikut cakap, kau hentaklah balik duit dia! Kira pulang modallah nanti!”

Jah Gayah memujuk hati tatkala perasaan terasa ralat terpaksa mengeluarkan duit sebanyak itu.

Nestapa dan jiwa yang terkurung malap tanpa iman begitu menguasai diri Jah Gayah. . Dendam dan hanyir daging hitam dalam tubuhnya bagai tidak mampu dicuci dan disucikan. Dosa silam bagai ternampak-nampak melambai di pintu langit.

Kini dikutipnya lagi sisa noda duniawi menambah dosa sedia ada. Yang pasti langit dan segenap penghuni alam memandang Jah Gayah dengan penuh kejelikan. Cengerik, agas, kelkatu dan semua penghuni hutan yang bertingkah menjerit menghina wanita itu. Busuk membusung jiwa, roh dan hatinya begitu terpengap dan bau itu menyelubungi segenap penjuru desa terpencil itu.

“Untuk diri sendiri pun boleh pakai. Biar orang pandang kita dia tak membantah. Macam kena pukau. Calit di dahi, kedua-dua pipi, dagu dan diurut di hulu hati serta ditiup ke bawah sebelum disimpan dalam baju atau poket. Paling baik dibungkus dalam kain kuning. Terpulanglah pada kau. Mana yang kau ni mahu. Bumi manusia ni luas. Kalau kau nak senang, kita cari tangkal bagi senang. Kalau kau nak kuasa, kita bagi tangkal kuasa. Kalau kau nak orang gila meroyan, gila bayang kat kau, ada. Kalau kau tak mau minyak, kau boleh beli dari aku. Hah, nanti kejap.... ”

Panjang lebar Dukun Ateh bercerita. Debar Jah Gayah tak berkurang. Namun hatinya berbuai bahagia. Kau tunggulah Nurul. Memang aku libas, aku kerjakan kau cukup-cukup.

Dukun Ateh seperti mencari sesuatu di tepi gerobok tempat dia duduk bersila.

“Ni hah... Ni taring harimau jantan. Aku sendiri bunuh harimau ni. Taring rimau ni sama hebat dengan kuku, misai sama telur dia. Siapa pakai taring ni memang gerun orang memandang. Tak berani orang nak bantah. Orang akan ikut jer cakap kau kalau kau pakai benda ni. Memang kau hebatlah.”
Jah Gayah membelek taring yang sudah ditebuk menjadi loket itu.

“Tak apalah. Saya ambik minyak cukuplah. Lagipun saya perempuan. Susah saya nak pakai tangkal.”

“Apa pun barang aku, kalau kau simpan ada syaratnya. Kau jangan bawak sembahyang, kau jangan bawak waktu kau ziarah orang mati. Jangan kau langkah, jangan kau bawak ke jamban. Faham?”

Garau suara itu membuat Jah Gayah pantas mengangguk.

Malam menyembunyikan rahsianya yang tersendiri. Dendam menelan dingin hari. Jiwa Jah Gayah meronta dalam racau kesumat yang luar biasa. Puas! Hati aku puas! Itu bisiknya berkali-kali.

Jah Gayah sampai ke rumahnya jam tiga pagi. Walaupun dia sedikit letih, namun, hatinya puas. Segala rancangannya pasti akan berhasil. Dan, dia akan mendapat hasilnya nanti!

No comments:

ShareThis