Thursday, November 14, 2013


Cinta Hilang Kata 18

Love You In Silence





JAH GAYAH

Warga hutan sedang tidur dalam ketakutan di pangkuan malam. Hujan turun deras dari langit kehitam-hitaman. Airnya jatuh ke lereng-lereng lembah, bergemuruh bersama aliran sungai. Patung kecil yang dipuja berbalut kain kuning, hitam dan merah dilangirkan beberapa kali di atas perasap kemenyan.

Jah Gayah tidak peduli biarpun hatinya sebenar sangat bimbang. Hendak memandang wajah Dukun Ateh Anjang pun dia tidak berani. Mata itu seperti terperesok ke dalam. Tulang muka yang timbul sangat menggerunkan.

“Apa hajat?” Suara garau Dukun Ateh Anjang memecah kesunyian malam.

Jah Gayah agak terkejut namun dikuatkan semangatnya. “Macam ni Ateh... saya ni ada anak lelaki. Bini dia mintak cerai. Saya memang tak bagi... tapi dia ni degil... dia ceraikan jugak bini dia.”

“Habis tu apa hajat kamu sebenar?” Tanya dukun itu lagi.
“Kalau boleh saya nak budak-budak ni rujuk balik.” Jawab Jah Gayah perlahan namun masih kedengaran jelas.

Dukun itu mengangguk dan memandang Jah Gayah. “Ada bawak apa-apa barang bekas menantu tu?”

“Errr ada... ada...ni kain batik yang dia selalu pakai buat basahan. Ini gambar penuh dia.” Tergagap-gagap Jah Gayah sambil menyuakan kain batik dan gambar milik Nurul Masmin.

“Nama dia?”
“Nurul Masmin Razali.”
“Nama mak dia?”
“Azmeena..”

“Panggilan badan dia?” Tanya dukun tua itu lagi.
Ternganga Jah Gayah apabila mendengar kata-kata Dukun Ateh Anjang. “Hah? Panggilan badan macam mana tu?”
“Nama yang selalu kita panggil budak ni!” Jawab dukun tersebut dengan suara yang keras.

“Semua orang panggil Nurul aje...” Jawab Jah Gayah takut-takut.
Dukun Ateh Anjang mengangguk-angguk sambil mengambil kain batik itu dari tangan Jah Gayah. Dia memperasapkan kain batik itu dengan kemenyan yang tersedia di situ. Mulutnya terkumat-kamit dengan mata yang terpejam. Sesekali dilihat dia menghembus ke arah kain batik tersebut. Setelah itu, dia mengambil pula gambar Nurul Masmin dan mengasapkan gambar tersebut. Limau kasturi yang berada di situ dibelah dua dan diperah ke atas gambar tersebut. Selesai semuanya, dia memberikan gambar dan kain batik itu kepada Jah Gayah.

“Kain batik ni rendam dalam air limau ni kemudian sidaikan di luar rumah tengah malam. Bila matahari terbit, angkat... lepas jam 12 malam sidai balik.. kalau kena hujan pun biarkan..” Ujar Dukun Ateh Anjang.
“Untuk apa?” Tanya Jah Gayah pelik.

“Setiap malam bila dia nak tidur dia akan resah terkenangkan bekas suami dia. Selagi dia tak balik jumpa anak kau, dia tak tenang.” Terang Dukun Ateh.


“Cukup tujuh hari tujuh malam... tunggu masa bulan penuh hari jumaat, bakarkan kain ni. Abunya dibuang ke sungai atau tempat yang berarus... selagi dia tak jumpa suami dia hati dia hanyut macam mana abu kain ni hanyut.” Sambung Dukun Ateh lagi. Kemudian, dia menyerahkan pula gambar Nurul Masmin kepada Jah Gayah.

“Gambar ni untuk apa?” Tanya Jah Gayah lagi.
“Gambar ni cucukkan jarum peniti pada tengah dada dia. Biar dia selalu tersentak-sentak tengah malam.” Terang Dukun Ateh Anjang sambil tangannya terus bermain dengan asap kemenyan.

Jah Gayah mengangguk-angguk dan menyimpan barangan tersebut ke dalam plastiknya. “Err... Ateh, rasanya, berapa lama benda ni nak jadi?”
“Tergantung sama keadaan. Jika kau dan anak kau kuat semangat, dan si mangsa ini lemah, tidak lama lagi, semua yang kau mahu akan jadi kenyataan!” Ujar dukun tua itu.

“Baiklah kalau itu kata Ateh. Saya nak mereka tu bersatu semula!” Ujar Jah Gayah sambil tersenyum. Dalam kepalanya sudah membayangkan yang Nurul Masmin akan melutut semula kepada Amirul untuk rujuk kembali. Dan, dia akan dapat semua duit Nurul Masmin lagi!

“Kalau tengok kat sini budak ni degil.” Ateh merenung ke dalam mangkuk yang berisi belahan limau. Dikuis-kuis limau di dalam air itu dengan keris kecilnya. Matanya sesekali terpejam.

“Dia memang kepala batu. Kuat melawan.”

“Kamu kena pakai minyak cenuai ni. Baru boleh ikat dia. Kalau dia melawan, batin dia meronta, dia sakit tersiksa. Sampai dia ikut cakap kau baru dia baik.” Dukun tua itu memancing sesuatu.
“Apa yang Ateh rasa baik, saya ikut.”
“Betul nak?”

Jah Gayah angguk. Perempuan tua itu bagai terlupa dosa yang jelek, neraka yang menggelegak dan hati yang busuk membusung. Baginya yang penting Nurul dalam genggaman.

“Minyak Cenuai Asli ni ilmu rahsia suku kaum pedalaman dekat kawasan ni. Kita buat dengan segala jenis ramuan rahsia. Tujuannya pikat orang yang jadi idaman kita. Senang sangat! Kita sentuh kulit orang yang dihajatkan. Minyak ni nanti penuh dengan sendiri waktu bulan mengambang. Tak perlu bercerita panjang lebar. Kau pakai sendiri baru kau datang balik cerita kat aku. Baru kau tahu hebatnya macam mana.”
Jah Gayah memandang penuh takjub minyak yang di dalam botol kaca kecil itu. Kaca jernih tapi minyak itu tampak seperti berkeladak dik akar kayu yang dimasukkan sekali.

“Orang yang terkena minyak ini jadi rindu gelisah berpanjangan selagi dia tak penuhi apa yang kita hendak dari dia. Calitkan sikit pada kulit dia. Minyak ni guna tumbuhan tak berdaun yang kami panggil cenuai rambut, cenuai emas dan cenuai akar serta minyak kelapa buah sulung. Cara masak dia pun susah! Banyak syaratnya. Tapi cukup kuat. Lagi kuat dari minyak dagu. Mahar dia, RM2700.25. Sanggup?”

No comments:

ShareThis